ANNONS
Annons

gultoning på warmtone fiber

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hur gör man för att få till den härligt gula (och lite lite lite bruna) tonen ala Leibowitz på mina svartvita kopior?

Fick tipset att selen-tona ilford warmtone fiberpapper men vet inte riktigt.. selentonare ger ju mer en lila ton på plastpapper.. blir det verkligen gulbrunt på warmtone fiberpapper?

Hur blir egentligen ett warmtonepapperet efter kopiering? Blir det bruntonat (varmt) av sig själv?

Basen är i regel vit även på varmtonspapper. Du måste använda speciellt papper med varmvit/gul/elfenbenstonad bas för att få den gulvita tonen även i vita/ljusa partier. Ett papper som jag anser vara ett av de vackraste är Fortes Polywarmtone 17 med elfenbensfärgad bas och semi-glossy yta. Photax säljer det så beställ utav bara den så vi kan köpa det där även i fortsättningen. Även Tetenal har ett sådant här lite mera "gammaldags papper" TT Antique (Chamois). Vet dock inte om det finns längre men jag fick en paket när jag handlade en kamera på Fotomuséet i Olofström nyligen. Detta var en plastvariant men jag har inte provat det än. Kentmeres ART Classic är annars mer gult i basen och härligt tjockt, fast det ska försvinna från deras sortiment. Det har också struktur. Silverprint i England rekommenderar ett tjeckiskt Foma-papper istället (tror det heter Chamois även det).

Selentonar du eller bruntonar du varmtonspapper med vit bas så ändras inte bastonen och det kan ibland se konstigt ut. Det är bara svärtan som påverkas. Tycker därför att det oftast passar bättre med dessa speciella papper som har varmare ton i basen och inte bara i svärtan.

Personligen upplever jag inte att svärtan påverkas speciellt mycket av olika framkallare och att varmtonspapper är mera neutralt (kanske lite åt varma hållet) utan toning. Sephia eller bruntoning ger mera gulbrunt resultat. Selen ger brunlila som du beskriver, fast det kan variera lite mellan olika papper. Kalltonspapper (bromsilver) är mycket svåra att åstadkomma tonförändring på med selen.

Har du någon länk till Leibowitz bilder?

Senast ändrad:
Enligt mina erfarenheter så ger Kodaks sepiatoner en mycket trevligare gulbrun ton på normal/kalltonspapper än på varmtonspapper. Kodaks browntoner ger en mer rödbrun ton.

Svårtonade papper såsom Ilford Multigrade IV FB går att ta färg med med både selen och enbads bruntonare om man kör på lite högre koncentrationer och tonar i varmt vatten (vilket också gör att tonern luktar mer :-( ).

Selen ger en violett ton. På kall/neutraltonspapper dra de åt blålila medan varmtonspapper ger en varmare violett ton.

Vill du ha en tjusig gulbruntonare rekomenderar jag Ilford Multigrade IV FB (gärna den tokmatta 5k ytan) och Kodaks Sepiatonare. Starta med en bra kopia (ej överexponerad mörk som det ibland rekomenderas för kodak sepia). Applicera bleket tills högdagrarna och störredelen av mellandagrarna är borta men så att det mesta av lågdagrarna är kvar, skölj med vatten och sedan återframkalla med tonarens andra bad. Då behåller du en god djupsvärta och får ändå sprakande högdagrar. För säkerhets skull brukar jag också följa kodaks tipps att bleka och återframkalla i mörkrumsbelysning.

Är det stor skillnad på semiblankt och blankt Forte polymax warmtone fiberpapper? Såg en gammal bild som jag kopierat på blankt varycon plastpapper för flera år sen och insåg att det faktiskt var snyggare än pearl som jag nästan alltid använt.. Vill kunna få fram maxsvärta.

Visst är blankt fiberpapper inte lika blankt som blankt plastpapper? Plastpappret ´har jag hört liknas mer vid en spegel?

PW 17 har semi-glossy yta utöver den elfenbenstonade basen. Ngt mindre blank än PW 14 blank är den, men inte så mycket. Upplever inte att man förlorar särskilt mycket i svärta efter torkning som man ju gör med matta papper. PW 15 är semi-matt och vill du ha djup svärta ska du inte använda det papperet. Blankt plastpapper upplevs som allra djupast i svärta men då får du den "fula" spegelblanka ytan på köpet. Men blankt, lufttorkat fiber upplever jag som lika bra, tror endast det är mätinstrument som kan märka skillnaden. Glanstorkar du i värmepress (med bildytan mot plåten) är det nog ingen som helst skillnad, lika spegelblankt och "fult".

Om du selentonar Fortes varmtonspapper tillräckligt länge blir de chokladbruna, med aaaaningens rosa i högdagrarna. Kan vara ett alternativ på vissa bilder. Det skulle kunna vara grymt snyggt i kombination med den elfenbenstonade basen på PW17?

Överdriven selentoning ger ofta konstiga effekter där de mellanmörka och mörka partierna blir choklad/rosabruna medan de ljusare nyanserna nästan inte påverkas alls. Det ser ut som om bilden tonats partiellt och innehåller två olika toner i svärtan. Inte särskilt vackert, då funkar vanlig bruntoning bättre. Även med moderat selentoning på papper med vit bas kan den effkten uppträda i vissa bilder och då funkar den elfenbens/varmvita basen bättre. Så upplever jag det men det är bara min erfarenhet.

Min erfarenhet är att just Fortes papper kan bli otroligt vackra i ordentlig selentoning. Om man tonar ut pappret är det svarta mörkt brunt och den tonen sträcker sig ända till högdagrarna. Men det är en annan brun än sepia ger.

Jag gillar även "split-tone" looken på vissa bilder. :)

Visst kan det funka väldigt bra. Men om bilderna innehåller jämnljusa partier, starkt avgränsade till lite mörkare partier så kan det se partiellt tonat ut. Kan ju också vara fint men kan också förstöra intrycket i bilder. Smaken och våra tyckanden avgör väl vad som upplevs positivt och vackert och motsatsen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar