Annons

Gulstick hos Crimson?

Produkter
(logga in för att koppla)

GunnelRR

Ny medlem
Hämtade idag några bilder hos Crimson och det var en gulaktig ton på både färgbilderna och de svartvita. Har tidigare alltid varit så nöjd med Crimson. Kan jag ha gjort något fel (hade kryssat i "rör ej min bild")? Har ingen bra skärm, men svartvita bilder borde väl inte bli gula.

Hämtade idag några bilder hos Crimson och det var en gulaktig ton på både färgbilderna och de svartvita. Har tidigare alltid varit så nöjd med Crimson. Kan jag ha gjort något fel (hade kryssat i "rör ej min bild")? Har ingen bra skärm, men svartvita bilder borde väl inte bli gula.

Finns ett antal olika orsaker till varför svartvita bilder skulle se gula ut. För det första, titta på dem i dagsljus, det är då de belyses av ett ljus som är neutralt. Ser du dem i lysrörsljus eller glödlampsljus, då kan de få färgstick. För det andra, hur har du gjort dina svartvita bilder? Är de neutrala? Kolla genom att öppna dem i ett bildhanteringsprogram. Antingen ska de ligga i gråskaleläge eller i RGB. Ligger de i RGB ska Rött = Grönt = Blått för att de ska vara neutrala.

Men sedan kan det ju vara Crimsons fel också. Att skriva ut svartvita bilder på färgpapper är svårt och minsta lilla felbalans i processen syns. Vad jag vet om Crimson är att de är inte svåra att få att göra om bilderna, om det nu är deras fel.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar