Annons

Guldkorn på andras olyckor!

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Passerade precis nyss en mycket allvarlig olycka 3-4 min från mitt hem.
Vägen var avstängd från båda håll av poliser, men jag känner till området väl och hade lätt kunna springa genom skogen och smygfota då kameran låg i bilen.

Men jag åkte hem och läste Aftonbladet där de skrev om olyckan, Är du på plats? Har du bilder? Kontakta Aftonbladet, stod det.

Jag hade lätt kunna sticka dit och smyga mig igenom avspärrningarna och plåta, men mitt samvete säger NEJ!

Vad anser ni om moralen i dessa situationer?

Vore intressant att veta hur många som skulle se "möjligheten" att sälja bilder till Aftonbladet och smyga dit.

Mitt samvete säger NEJ, min nyfikenhet säger tyvärr JA, men förnuftet segrar och säger NEJ.

MVH Julle

Jag hade lätt kunna sticka dit och smyga mig igenom avspärrningarna och plåta, men mitt samvete säger NEJ!

Vad anser ni om moralen i dessa situationer?

Vore intressant att veta hur många som skulle se "möjligheten" att sälja bilder till Aftonbladet och smyga dit.
Finns väl inget omoraliskt i att ta bilder av nyhetshändesler? Det förutsätter givetvis att man uppför sig som folk och inte bryter mot regler (t ex genom att ta sig förbi avspärrningar), inte hindrar räddnings- och/eller utredningsarbete eller kränker offren.

Jag tror inte heller att kvällstidningarna skulle vara intresserade av att publicera bilder som de visste var tagna genom att någon olovligen passerat avspärrningar.

Jag har fotat några olyckor och respekterar de avspärningar som finns (mm)...

I många fall har dels räddningstjänst men även olycksoffer hört av sig och vill se bilderna...
Det får dom självklart.

En gång har jag fått veta att offret mådde bättre efter att ha sett bilder från händelsen... Antagligen ett sätt att processa det traumatiska som hänt, vad vet jag?

Samtidigt kan man få någon lite lätt elak kommentar i "stundens hetta" men det positiva, som faktiskt finns, överväger de negativa kommentarer man kan få.

Mina fem cent.

/Erik

Jag råkade ut för precis samma sak.
Var ute och körde, hade kameran i bilen.
Såg ambulanser, poliser mm vid järnvägen. Platsen var inte avspärrad. En man hade blivit påkörd av ett godståg. Visste inte vad som var okej. Är det okej att plåta poliser, olycksoffer osv med syfte att sälja bilden utan deras godkännande, osv?
Jag valde att åka vidare. Vad hade ni gjort?

Jag råkade ut för precis samma sak.
Var ute och körde, hade kameran i bilen.
Såg ambulanser, poliser mm vid järnvägen. Platsen var inte avspärrad. En man hade blivit påkörd av ett godståg. Visste inte vad som var okej. Är det okej att plåta poliser, olycksoffer osv med syfte att sälja bilden utan deras godkännande, osv?
Jag valde att åka vidare. Vad hade ni gjort?

Det enda självklara: frågat om jag kunde hjälpa till! (eller åkt förbi om läget var under kontroll med ambulans, polis mm). Jag skulle aldrig tänka mig att stanna enbart för att dra nytta av situationen för egen vinning. Hälsn Maria

Är det någon som vet om och hur mycket pressen betalar för bilderna? Det man brukar se i tidningen är ju ofta bilder tagna med mobilkamera, ibland också filmklipp från mobilkamera, och det är ju oftast det gemene man har när de åker bil och hamnar vid en olycka. Frågan är alltså om man ska bjuda tidningen på "häftiga" bilder som de kan dra stor nytta av medan man som fotograf kanske bara får sitt namn med i texten.

Jag personligen har svårt för att fota personer i vanliga fall så jag skulle nog inte komma på tanken att fota dem i en olycka.

Bra. Du har ett gott samvete. AB & Expr är gamar som sätter profiten före samvetet (om det ens existerar).
javisst, och nära en miljon svenskar hjälper till genom att köpa dessa blaskor. Det är lätt att skälla på kvällspesten (det gör jag så gärna själv) men de hade ju inte existerat om det inte funnits en marknad för dem.

.

Finns en kille i min trakt som lägger ut bilder från olyckor (oftast med delvis eller helt dolt nummerskylt) men vad jag och fler reagerade mycket på var att i detta fallet mc:n var enkel att känna igen ,alla visste att föraren dött men han var inte identifierad ännu .bör man då lägga ut bilder på hojen på nätet ....tänk om det inte var han som körde ...exempelvis .. fel fel tycker jag och många jag känner.

Själv skulle jag kanske kunna tänka mig att fota nån krockad bil, men aldrig trafikoffer. Orsaken till tveksamheten kring bilfotot är att, tänk om anhöriga ser tex deras dotter/sons bil totalkvaddad på tex aftonbladet utan att fått nått besked på vad som hänt deras anhöriga.

Mvh Mattias

Det beror väl lite på sättet man gör det på, manb måste ju inte springa fram & ta närbilder på skadade med sitt tele. sen kan man ju tänka på vilka bilder man säljer.
En bild kan säga mycket utan att avslöja för mycket, ett exempel jag tycker är okej som jag tagit, (även om bilden inte tekniskt är nått vidare) så visar den var jag tycker att gränsen går ungefär.

Bilagor

• DSC_0139-1.jpg
    DSC_0139-1.jpg
    20.8 KB · Visningar: 820
Nja, det du länkar till är ett avtal mellan BLF och TU. Priserna gäller alltså fotografer som är medlemmar i BLF, men inte nödvändigtvis alla andra.

Ja, jag är tveksam till att alla som skickar in bilder från en olycka är medlemar i BLF. För inte får man väl tillbaka ett kontrakt att signera när man har mmsat in en mobilbild? Tidningarna vill ju vara först med bilder så det är ju därför de vill att man skickar in dem och då hinner man ju inte ringa in först och göra upp ett pris osv. Och då antar jag att det blir på tidningens villkor?

Nja, det du länkar till är ett avtal mellan BLF och TU. Priserna gäller alltså fotografer som är medlemmar i BLF, men inte nödvändigtvis alla andra.

Det är upp till var och en, men vem som helst kan använda avtalet. Se det som ett riktpris för en vanlig nyhetsbild.
Tycker själv det blir enklast att hänvisa till leveransvillkoren för att slippa förväxlingar.
http://www.blf.se/613.php

och en fin presentation om just hur man säljer bilder:
http://www.blf.se/698.php

Edit, känns som jag blandade ihop litet nu. Det är leveransvillkoren jag använder, och tidningsutgivarnas pris ser jag som ett riktvärde.

Senast ändrad:
Det är upp till var och en, men vem som helst kan använda avtalet. Se det som ett riktpris för en vanlig nyhetsbild.
Tycker själv det blir enklast att hänvisa till leveransvillkoren för att slippa förväxlingar.
http://www.blf.se/613.php

och en fin presentation om just hur man säljer bilder:
http://www.blf.se/698.php

Edit, känns som jag blandade ihop litet nu. Det är leveransvillkoren jag använder, och tidningsutgivarnas pris ser jag som ett riktvärde.

Men hur löser du detta när tidningarna vill att man skickar in nyhetsbilder via mms? Tar du kontakt med dem i efterhand och kräver att de skriver på avtalet?

Men hur löser du detta när tidningarna vill att man skickar in nyhetsbilder via mms? Tar du kontakt med dem i efterhand och kräver att de skriver på avtalet?

Jag skickar aldrig in via mms. Jag laddar upp mina bilder på min ftp. Därefter skickar jag massmejl till alla tidningar. Litet kinkigt då jag alltid måste hem för att göra det. Tanken med min nya bärbara är att jag ska kunna komma åt första bästa trådlösa nätverk, men det har inte blivit av när DPP inte fungerar på en så låg skärmupplösning. Ska finna ersättare i open source hade jag tänkt.

Jag har svårt att fotografera olycksplatser. Kan inte hjälpa att känna mig som en gam, och väljer därför bort fotografering i 9 fall av 10.

Vad jag däremot skulle vilja ha är en fast monterad kamera som filmar all trafik framför, så man kan fånga idioterna som skapar olyckorna på bild, när de t.ex. kör mot rött (något jag ser åtskilliga gånger om dagen, och då snackar vi inte om "ojdetslogprecisom", utan om folk som medvetet kör 5-7 sekunder efter att det har slagit om och nästan krockar med dom som kommer från "andra hållet"). Faller väl på att det inte riktigt är lagligt att filma med fast installerad kamera.

Hursomhelst, att mms'a in bilder till tidningar är helt förkastligt som jag ser det. Dels så bidrar man med mms-hysterin. VEM är egentligen intresserad av att se en bild på en trafikolycka i 320x200 digitalt inzoomad 4ggr och sen uppsmetad över en hel tidningssida? Dels så går man ju med på deras villkor, vilket väl i praktiken innebär att man får tji och ingenting för sin bild, men har chansen att vinna ex. 71.000:- OM man har skickat in årets bästa bild, eller 7.100:- OM man har skickat in månadens bästa bild (Aftonbladet va?).

Jag skickar aldrig in via mms. Jag laddar upp mina bilder på min ftp. Därefter skickar jag massmejl till alla tidningar. Litet kinkigt då jag alltid måste hem för att göra det. Tanken med min nya bärbara är att jag ska kunna komma åt första bästa trådlösa nätverk, men det har inte blivit av när DPP inte fungerar på en så låg skärmupplösning. Ska finna ersättare i open source hade jag tänkt.

Funderat på att prova mobilt bredband? Jag har 3's mobila bredband i bilen, har haft det ett år nu snart, och jag måste säga att jag dels är positivt överraskad för att täckningen är så bra som den är, och även över att hastigheterna är så pass bra som de är!

Ett till tips är att kika på DropBox. Där kan du lägga upp webbgallerier och enskilda filer/bilder som automatiskt synkas från en mapp på datorn till en server på nätet (och samtliga andra datorer som du har DropBox installerat på). Vitsen är altså att man aldrig behöver logga in nånstans eller starta några särskilda program, man öppnar bara sin "DropBox" mapp och lägger filerna där så synkas de automatiskt.

Och ytterligare ett tips är att kika på Lightroom, om du inte redan gjort det. Jag tycker att arbetsflödet i Lightroom är oerhört smidigt och snabbarbetat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar