Annons

Gula toner vid fotografering inomhus!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna Ståhl

Aktiv medlem
Hej!

Har nyss fått hem en rulle efter framkallning från Extra Film, och hade några foton där som jag tagit inomhus med en vanlig glödlampa som ljuskälla. Exprimenterade lite med is, karamellfärg etc. Men ändå blev det en gul ton i alla bilder. Vad beror det på? Om jag skulle använta blixt så skulle väl skuggorna bli väldigt skarpa?

Vore mycket tacksam för tips. Mvh Anna
 
Det beror på ljuset du fotograferade i och dess temperatur. Våra ögon tolkar det mesta elljuset i vår omgivning som vitt, verkligheten ser dock annorlunda ut.

En glödlampas sken är väldigt gult, följaktligen kommer bilderna att få en väldigt gul-varm ton. Ljusrör kan ge väldigt mycket grönstick i bilder, kvällsljus precis efter att solen gått ned är väldigt blått etc.

Färgtemperatur mäts f.ö. i Kelvingrader, där 5500K räknas som dagsljus. Lägre temperatur ger gulare och varmare ljus, högre drar mot blått och kallt. Observera motsägelsen i att en varmare, gul färg på ljuset faktiskt är "kallare" i Kelvingrader mätt.

Det gäller alltså att bemästra ljuset, och dess skiftningar, antingen med blixt eller lampor som har dagsljusets temperatur, eller med film gjord för konstljus.

Det du kan göra för att slippa de skarpa skuggorna är att slå blixten i t.ex. en frigolitskiva, eller i en reflexskärm. Då sprids ljuset, och mjukas upp. Blixt rakt på är sällan kul.
 
Man kan också använda ett blåaktigt filter (80B) så får man mer neutral färgskala vid glödlampsljus och dagsljusfilm.

Om man har lysrörsbelysning passar FLD filter bra för samma syfte.
 
Hej Rickard o tack så mycket för svaret!

Lampor som har dagsljusets temperatur? Har du något tips på vad det skulle kunna vara får någon?

Jag ska testa ditt tips med att slå blixten i en frigolitskiva. Spännande!

Mvh Anna
 
Diemond skrev:

Lampor som har dagsljusets temperatur? Har du något tips på vad det skulle kunna vara får någon?

Vanliga lampor har varmare ljus än dagsljus, därav den gula tonen.
Lampor med rätt färgtemperatur är dyra och "speciella".

Försök hålla dig till blixt och dagsljus.

/Henri
 
mohei skrev:
Filter kan man köpa i en fotoaffär eller t ex på www.cyberphoto.se eller www.scandinavianphoto.se

Du måste veta filterdiametern på objektivet, t ex 52mm.

Om man har flera objektiv med olika diameter kan man använda filtersystem med fyrkantiga filter som passar i hållare. Ex Cokin. Hållaren kostar 170kr. Sen skaffar man en objektivring med rätt diameter för 110 kr. Filtren ligger sedan på 175 för ett 80b och uppåt. Alternativet är att skaffa filter i den största storlek man kan behöva (f.ex 72mm) och sedan ha en uppsättning step ringar för att kunna använda dem till olika gluggar.

Då kostar filtret c 400kr och ringarna sisådär en 110 till 160 kr pr styck.

Jag resonerade så när jag valde väg att om jag skaffar en bunta filter blir det billigare med Cokin och med bara några få blir det billigare med step ringar.
 
Jag vet allt detta. Orkade bara inte förklara. :)

Har själv en bunt filter av olika slag, bl a Cokin. Har också sålt några på Tradera för att rensa lite.

En fördel med de fyrkantiga är ju att man inte behöver ha filterhållare. Det går ju att hålla filtret framför objektivet med handen. Eller tejpa fast.

Själv har jag, pga av småländsk snålhet i arv :),
tejpat ett motljusskydd med 55mm diameter på en filterring med 58mm diameter. Jag offrade ett repigt skyfilter till det och knackade bort glaset.
Stepringar är ju rätt dyra tycker jag. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.