Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gula bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

C.camper

Avslutat medlemskap
Hej

Undrar hur ni gör för att inte få gula bilder när ni tar i mörka rum tex. antar att det har något med vitbalansen att göra, vore tacksam för hjälp!

Mvh
Carl

Tjena.
När du skriver "mörka rum", menar du då rum där det är t.ex. stearinljus eller är det bara mörkt i största allmänhet?

Färgen i bilden bestäms ju av vitbalansen och ett stearinljus ger ju ett mycket varmare ljus än t.ex. vanligt solljus. Detta innebär att man måste ställa in vitbalansen på ett lägre kelvinvärde (om din kamera tillåter manuellt inställda kelvinvärden så testa 2800) alternativt ställa in kameran på läget "glödlampa".

Om det däremot är så att bilden bara känns mörk och att färgerna därför är felaktiga så är det ju exponeringen som man får testa.

Har du något exempel på vad du menar så lägg upp det här så får du säkert fler och klokare svar än mitt:)

/Daniel

Jovisst är det vitbalansen som gör det. Förmodligen fotar du i glödlampsljus.
Du kan ställa in vitbalansen på detta eller ta ett vitt papper som du tar en bild av och skapa din egen vitbalans.
Det tredje sättat är att fota i RAW och ställa vitbalansen i din RAW-framkallare.
Att använda RAW format ger absolut de största möjligheterna. Ofta vill man inte ha en helt neutral vitbalans utan en med en lagom dragning åt gult.

Flash Gordon skrev:
Ofta vill man inte ha en helt neutral vitbalans utan en med en lagom dragning åt gult.

Hej!

Jag håller helt och hållet med. En vitbalans som helt tar bort det gulaktiga inomhusljuset ger rätt trista bilder.

Även om du inte fotar i RAW finns det olika sätt att vitbalansera en jpg-bild i efterhand i t ex Photoshop, även i Elements. Själv använder jag Elements 3.
Jag skriver inte någon lång och utförlig beskrivning här och nu, men skriv om du undrar hur man gör så ska jag förklara det.

Mvh.
Lasse C

Lasse,

Jag skulle gärna vilja veta hur du korrigerar en felaktig vitbalanserad bild utan att ha den i RAW.

Hej, Albin!

Jag använder som sagt Elements 3, men jag är övertygad om att metoderna jag ska beskriva fungerar i alla Elementsverioner, åtminstone 3 och senare.
I CS2/CS3 finns ytterligare metoder, men de vet jag inte tillräckligt om för att kunna beskriva.
Eftersom jag inte vet hur mycket grundkunskaper du har om redigering i PS skriver jag ganska utförliga instruktioner. Bättre för mycket än för lite. Om det ändå är något som är oklart är det bara att skriva så ska jag förklara ytterligare.

Öppna bilden i redigeraren.

Metod 1.
1. Välj på menyerna Förbättra > Justera färg > Ta bort färgskiftning.
2. Du får då fram en dialogruta. Se till att rutan Förhandsvisa är ikryssad.
3. Nu är det bara att klicka på ställen i bilden som ska vara neutralt vita eller grå. De andra färgerna i bilden ändrar sig i relation till den punkt man väljer som neutral.
4. När du fått ett resultat du är nöjd med klickar du OK och sparar bilden.

Det kan vara en god idé att innan man använder denna metod ta en kopia på bakgrundslagret och tillämpa justeringen på kopian istället. På det sättet kan man lätt gå tillbaka till originalbilden om man skulle ångra sig.
Enklaste sättet att kopiera bakgrundslagret är att dra det till knappen Nytt lager på paletten lager. Se till att det är det kopierade lagret som är markerat (genom att klicka på det) så att justeringen görs på kopian och inte på bakgrundslagret.
Om du vill spara bilden för att kunna ångra justeringen måste du välja ett format som stöder lager, t ex tif eller psd.
Annars kan du helt enkelt kopiera bilden i katalogen och redigera kopian, så att du på det sättet har kvar ett original av bilden. Det bör man alltid ha, tycker jag.

Metod 2.
Denna gör enligt hjälpsidorna samma sak men är mer flexibel och ger större kontroll.
1. Man väljer Förbättra > Justera ljussättning > Nivåer, men för att få flexibiliteten är det bättre att skapa ett nytt justeringslager Nivåer.
2. När du har dialogrutan Nivåer framme (även här ska Förhansvisa vara ikryssat) klickar du på gråpipetten, den i mitten av de tre pipetterna.
3. Sedan fungerar det på samma sätt som i metod 1, man klickar med pipetten på ett ställe i bilden som ska vara neutralt vitt eller grått och klickar OK när man är nöjd. Värdena för gråpunkterna i de olika kanalernas histogram ställer automatiskt om sig för att göra punkten man klickar på neutral och därmed ändras övriga färger i bilden därefter.
4. Man kan också när man använder denna metod samtidigt manuellt dra i reglagen i Nivåer för att få ytterligare kontroll över resultatet.
5. För att få flexibiliteten måste man nu spara bilden med lagren intakta, i t ex tif eller psd. Då kan man lätt öppna bilden igen, öppna lagret Nivåer och ändra i justeringen utan att bakgrundslagret påverkas.

Metod 3.
Denna metod ger i mitt tycke bäst resultat, men den är inte lika intuitiv att använda som de andra två. Den är också den mest korrekta vitbalanseringen eftersom den, till skillnad från de andra två metoderna, ändrar kanalernas värden proportionellt, från svart till vitt, i bilden.
1. Man väljer Nivåer på samma sätt som i metod 2.
2. I dialogrutan Nivåer finns en rullgardinsmeny kallad Kanaler. Denna står default på RGB, men i den här metoden justerar man i första hand värdena i de andra, röd, grön eller blå.
3. För varje kanal finns förutom de tre reglagen i histogrammet också två reglage nedanför, Utgångsnivåer. Genom att sänka den övre utgångsnivån från 255 till ett lägre värde, exempelvis för blå, minskas den blå kanalen i hela bilden, vilket gör bilden gulare.
4. Genom att experimentera med att sänka en eller två av dessa utgångsnivåer (man behöver aldrig sänka alla tre) justeras bildens vitbalans. När man är nöjd klickar man OK.
5. Eftersom det bara går att sänka den övre utgångsnivån för en kanal kan slutresultatet bli en något för mörk bild. Detta kan man justera genom att exempelvis välja RGB under kanal och höja värdet för gråpunkten i histogrammet. Detta kan man självklart göra under tiden samtidigt som man justerar utgångsnivåerna för röd, grön och blå för att lättare kunna bedöma vitbalanseringen.
Man kan också skapa ett nytt justeringslager Intensitet/kontrast och höja värdet för Intensitet.
Det finns många sätt att göra en bild ljusare, men dessa två är enkla och smidiga.
6. Samma sak här, för att få flexibiliteten att kunna gå in och ändra i efterhand behöver man spara bilden med lagren intakta.

Hoppas det fungerar bra!

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar