Annons

Guide till filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

lostcyclist.com

Ny medlem
Jag köpte en Canon 450D för ett tag sen (det vanliga kittet) och funderar nu på vad jag mer behöver... Vill eg. ha ett vidvinkelobjektiv, men de kostar för mycket för tillfället. (Hur är det med konvertorer?)

Jag ska köpa ett polfilter iaf, men hur är alla de andra? UV-filter, Skylight? Ngt annat filter? Ngt som jag absolut inte ska lämna hemmet med?

Jag har först och främst köpt kameran för en stundande långresa till Centralasien och jag kommer mest att fota natur och arkitektur. Ett och annat porträtt också kanske? :)

Råd om de olika filterna tas gärna emot!

Mvh Lars
http://www.lostcyclist.com/

I princip är bara två filter intressanta för DSLR; Cirkulärt polarisrationsfilter och neutralt gråfilter. Sedan finns det en uppsjö av "bra-ha-filter", men de tillför inget mervärde.

I princip är bara två filter intressanta för DSLR; Cirkulärt polarisrationsfilter och neutralt gråfilter. Sedan finns det en uppsjö av "bra-ha-filter", men de tillför inget mervärde.

För naturfoto så är väl inte ett graduerat gråfilter så dumt att ha i väskan.
t.ex. Cokin ND8 (121 S) eller motsvarande.

Känns lika viktigt som ett vanligt gråfilter för mig, men det beror ju på vad man har för primära motiv.

http://www.Cokin.com har många exempelbilder för sina filters resultat.

OK . jag formulerar mig exaktare;

"I princip är bara två filter intressanta för DSLR; Cirkulärt polarisrationsfilter och neutralt gråfilter, helfärgat eller avtonat. Sedan finns det en uppsjö av "bra-ha-filter", men de tillför inget mervärde."

Tack för att Du väckte mig ur sömnen Kjell.

OK . jag formulerar mig exaktare;

"I princip är bara två filter intressanta för DSLR; Cirkulärt polarisrationsfilter och neutralt gråfilter, helfärgat eller avtonat. Sedan finns det en uppsjö av "bra-ha-filter", men de tillför inget mervärde."

Tack för att Du väckte mig ur sömnen Kjell.

Det var så lite så :)

DSLR med taskigt dynamiskt omfång lyfte upp avtonade gråfilter en hel del på listan över bra och ha grejjor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar