Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grynigare vid längre exp.tid?

Produkter
(logga in för att koppla)

marcusgranbom

Aktiv medlem
Blir diafilm grynigare ju längre exponeringstiden i kameran är?
Exempelvis om man först knäpper en ruta och sedan en till men då med ett ND8-filter framför gluggen och 8 stopp längre tid.
Hur påtagligt är det i så fall? Jag har hört att det är så men har svårt att tro det, eftersom silverkristallerna inte gärna kan ändra form och egenskap p.g.a. av det.

Marcus "hoppas det inte stämmer" Granbom =)

Jag surfade runt och hittade denna fråga som jag inte kan låta bli att svara på.

Faktum är att en film som utsätts för svagt ljus under lång tid bygger upp färre och större klumpar av exponerade silverkristaller.

Men, du lär aldrig kunna se det med ögat efter framkallning.

Eller, kanske kan man det...

Nej knappast med film... den tiden är förbi då man fick gryniga disc-kopior från labbet :p

Men snackar vi digitalt så är det en annan femma...

(Men som vanligt är det skönt att veta att man inte blir begränsad av en digitalkamera) ;)

Kan det kanske hänga ihop med att eventuellt ströljus från sökaren får större inverkan?

Detta skulle ju i så fall göra bilden överexponerad och därmed ge tydligare korn (enligt jörgen).

Ströljuset från sökaren påverkar inte exponeringen, eftersom den uppfällda spegeln blockerar vägen. Om ljus som smiter in bakvägen lurar exp.mätaren så ger det väl upphov till en något underexponerat film.

Det är en välkänd(?) sensitometrisk egenskap hos fotografiskt material att små ljusmängder under lång tid ger större och färre klumpar av exponerade silverkristaller.

Frågan är som sagt om det går att se efter framkallning.

Men, det är bara att exponera en film 1 sekund och sedan ta en ruta till med ND8-filter och förlänga exponeringen till två minuter plus kompensera för reciprocitetsavvikelsen. Sedan tar man fram luppen och jämför.

Överexponeringen är en annan sak, på svartvitt blir det grövre korn och på kromogena filmer, de som framkallas i c-41 (färgneg) blir resultatet av överexponering finare korn.

Dia, tja, där blir det överexponerat och oanvändbart ändå.

Annan teori...

Kan det vara repricitetsfaktorn som spökar..
Läste frågan i listan på första sidan men insågf att den var mer specifik än jag hade trott...

Min tanke var att när du har längre exponeringstid har du mindre ljus in...
Och det gör att filmen blir mindre känslig.. Vilket ger en större risk för underexponering på grund av reprocite4tsfaktorn.. Samt därigenom grynigare bilder...

Antagligen fel svar på frågan men kanske inte fel tänkt????

Om man läser om olika filmer på tillverkarnas sidor brukar där finnas tabeller för hur man ska kompensera exponeringen vid långa slutar-tider. Har för mig att man brukar överexponera 1 steg vid 1 sekund och 2 steg vid 10 sekunder. Det beror förmodligen på vilken film man använder också. Kolla på t.ex Kodaks och Fujis hemsidor.

Fredrik,
www.worldsphotos.com

Ok, jag skall ta det ur en annan vinkel.

Ta en bild av ett gråkort eller annan jämn yta med normalt ljus och ”normala” tider.

Ta sedan en bild av samma motiv men med låg ljusnivå så du måste exponera länge (minuter) för att få samma svärtning på filmen.
Med kompensation för Reci...vikelse alltså.

Då kommer den latenta(oframkallade) bilden vara kornigare på den ruta som är exponerad med lång tid.

Om detta sedan syns med ögat när filmen är framkallad vet jag ej, men jag skall banne mig testa snart.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar