Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gryniga bilder vid inscanning

Produkter
(logga in för att koppla)
Marcus: CCD finns även i digitala kameror och är den komponent i scannern som avbildar negativet till en bild i datorn. CCD'n består av ett antal pixlar (lika många som du maximalt kan scanna med), är någon av dessa trasig så är det oftast dessvärre inget att göra (om det inte är en mycket dyr scanner, då det kanske lönar sig att reparera). Normalt brukar dessutom digitala kameror samt scanners av lite billigare modell oftast tillåtas att ha ett fåtal trasiga pixlar redan från fabrik.
Mvh
Patrik

Finns det ingen funktion i Håpes programvara för att låsa exponeringen på en tom ruta då?

Tyvärr inte, så det verkar som jag får leva med bruset och göra det bästa av de bilder jag får fram. Det verkar gå hyfsat bra med kontrastrika färger i bilderna, det är just de bleka och svaga färgerna som scannern har svårt med. Man kan se en ganska tydlig skillnad mellan olika bilder i mina album.
Mvh
Patrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar