asjohem
Aktiv medlem
Tjena!
Har idag varit ute och fotat lite i skogen, och hur jag än gjort så tycker jag mina bilder är gryniga nu när jag öppnar dom på datorn. Och detta är inte bara denna gången..
Det har varit stark sol, men som sagt i skogen så mycket skugga. Har bara importerat bilderna i lightroom och kollat på dom utan att förstora men tycker ändå det är grynigt. Ett "zoomtryck" i programmet och den är fruktansvärt grynig, som att jag använt väldigt hög ISO.
Exempel på bilden är: ISO800, f/2,8, 1/250
Ett annat exempel är ISO320, f/2,8, 1/1000 och den är ännu värre
Så jäkla skakig kan man ju inte va att det blir fel på 1/1000?
Ytterliggare en bild där jag fotar skogen ISO800, f/3,5 1/200, där är allt grynigt. Jag borde höjt f/ en del men
Utrustning: Nikon D7000 med ett Tamron 17-50 f/2,8
Vad gör jag för fel eller vad är det frågan om?
EDIT! Bakgrunden ska ju självklart vara blurrig, men motivet blir så grynigt
Har idag varit ute och fotat lite i skogen, och hur jag än gjort så tycker jag mina bilder är gryniga nu när jag öppnar dom på datorn. Och detta är inte bara denna gången..
Det har varit stark sol, men som sagt i skogen så mycket skugga. Har bara importerat bilderna i lightroom och kollat på dom utan att förstora men tycker ändå det är grynigt. Ett "zoomtryck" i programmet och den är fruktansvärt grynig, som att jag använt väldigt hög ISO.
Exempel på bilden är: ISO800, f/2,8, 1/250
Ett annat exempel är ISO320, f/2,8, 1/1000 och den är ännu värre
Så jäkla skakig kan man ju inte va att det blir fel på 1/1000?
Ytterliggare en bild där jag fotar skogen ISO800, f/3,5 1/200, där är allt grynigt. Jag borde höjt f/ en del men
Utrustning: Nikon D7000 med ett Tamron 17-50 f/2,8
Vad gör jag för fel eller vad är det frågan om?
EDIT! Bakgrunden ska ju självklart vara blurrig, men motivet blir så grynigt
Bilagor
Senast ändrad: