ANNONS
Annons

Grus i objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Hejsan..
Var in till Scandinavian Photo idag och klämde på lite olika macroobjektiv. Valet föll efter mycket om och men på Tamron 90 som alla verkar nöjda med.

Betalade och åkte hem, allt frid och fröjd. Kommer hem och testar det, fungerar som det ska och bilderna blir skarpa.. MEN.. Det låter som jag har ett mindre grustag inne i optiken.. Hörs tydligt när man vänder optiken upp och ner fram och tillbaka..

Nån mer som har det såhär eller har jag fått ett defekt ex? När det nu fungerar, är det nått ni skulle bry er om?

Mitt låter också sådär.. (eller kanske inte som ett grustag men något är det som låter) tror det har med fokusen att göra (den lilla skruven) men vet inte riktigt.. tror det är normalt även om man undrade första gången man märkte det..

Det låter ju inte helt friskt. Vad är det för egenskap/funktion som gräver ett grustag i objektivet? Har aldrig varit med om ett objektiv som låter när man vänder på det.

Ja jag köper inte heller att det är riktigt riktigt. Mitt tamron 28-75 låter inte ett smack..

Fungerar dock klanderfritt men jag får nog ringa scandinavian på måndag.. rätt vad det är skär det väl ihop.. :S

Tog just fram mitt Tamron 90 macro och vände och skakade lite på det. Något är det som låter, svagt metalliskt, dock inte som grus.

Mvh
Anders

AFJ skrev:
Tog just fram mitt Tamron 90 macro och vände och skakade lite på det. Något är det som låter, svagt metalliskt, dock inte som grus.

Mvh
Anders

tack!

Fler som har lust att vicka lite på sina tamronmacros?

Det här är inte metalliskt.. låter som lite större "sandkorn" fler än ett.. som åker fram och tillbaka. Lokaliserar det till området kring objektivfattningen..

Mitt 90mm:s låter inte som en grusgrop.
Det är "silent but deadly" tyst och knivskarp skärpa, skicka tilbaka ditt för kontroll.

Eller be att få ett annat exemplar.
Personalen i butiken kan väl också höra skramlet.

Det kan ju handla om slarvig montering så att en skruv är lös (i objektivet om någon trodde något annat)

I mitt exemplar kan man höra ett svagt tick när man skakar det försiktigt i vissa lägen, men jag har aldrig noterat det förut.

Mvh J O

Tack för er hjälp!

Det här hörs väldigt tydligt, jag behöver inte skaka det alls, det räcker om jag rullar det försiktigt mellan händerna.. då hör man nått som låter som små små små saker som glider "runt", typ grus eller små kulor..

Gud vad svårt det är att beskriva ljud!

Vid normal hantering är mitt tamronmacro tyst, men skakar jag på det lämnar det ett svagt ljud i från sig som jag tror kommer från dom rörliga delarna som har med fokuseringen att göra.

Det verkar således som att det är något i ditt objektiv som inte mår så bra så du bör kontakta återförsäljaren och kräva en hälsoundersökning av objektivet eller få det utbytt.

Är åter hemma efter en tripp till Scandinavian. Dom höll med om att det inte ska låta sådär. Ny optik till mig och det andra klassades som DOA.

Mycket trevligt bemött!

man får börja handla på Scandinavian igen.. trist bara att de ska ligga så långt bort ;)

Men de tänker verkligen på kunderna i första hand. =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar