Annons

gruppfoton

Produkter
(logga in för att koppla)

Palmero

Medlem
Finns det nån programvara där man kan namnge personer som finns på fotot och så att den data man lägger in finns kvar i fotot och inte i en egen databas?
 
Adobe Bride, Adobe Photoshop Elements och Photo Mechanic skriver metadata direkt till filen så vitt jag vet. Vet inte hur det är med ACDsee och Fotostation.

Photoshop Elements har en ansiktsigenkänningsfunktion i sin bildsorterare för taggning av personer i bilder
 
Finns det nån programvara där man kan namnge personer som finns på fotot och så att den data man lägger in finns kvar i fotot och inte i en egen databas?

Picasa från google. Gratis. Finns en setting om att skriva infon i själva filen med, förutom i sin egna databas.

/Erik
 
Jag antar att dessa program skriver XML eller liknande metaspråk i kommentarsfältet i JPEG-filen. Användbart om man bara använder ett program för att kolla på bilderna, men tämligen oläsligt i t.ex. utforskaren.
 
Jag antar att dessa program skriver XML eller liknande metaspråk i kommentarsfältet i JPEG-filen. Användbart om man bara använder ett program för att kolla på bilderna, men tämligen oläsligt i t.ex. utforskaren.

Metadata är sökbart i Apples OS X Finder och syns när man trycker på "Visa info". Jag vet inte hur det funkar i windows.Vill man att namnen ska synas på ett idotsäkert sätt så kan man säkert göra ett makro i Photoshop som producerar en text under bilder.
 
Jag antar att dessa program skriver XML eller liknande metaspråk i kommentarsfältet i JPEG-filen. Användbart om man bara använder ett program för att kolla på bilderna, men tämligen oläsligt i t.ex. utforskaren.

Sannolikt korrekt antagande. GPS-data, och taggar syns i utforskaren, dock inte eventuella personer man lagt till.
 
Det jag tänkt

Är ur ett egenintresse men även för kommande generationer skriva in namn på personer, platser m.m. Direkt i fotot så att det blir synligt vid ett senare tillfälle utan att för den skull vara beroende av en speciell programvara.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.