Annons

Gruppfotografering - stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan goda fotografer!

Jag ska fotografera ett gäng på runt 10personer vid Blåhallen, Sthlm, fredag em, polisstudenter. Hur gör jag? Jag är amatör i max, har en Canon400 och en tillhörande blixt samt extra objektiv, Sigma 70-300mm, förutom standard. Samt ett stativ. Ljuset? Bakgrunden? Fokus? Inställningarna? Skit bra tips?

Hjälp mig tack, å som sagt, prata i amatörtermer tack!
 
Några enkla tips

- Ha allt i skugga - såväl personer som bakgrund.

- Hitta en lugn bakgrund, men gärna ändå en som talat nått om var det är. På innegården finns det trappor som borde finnas bra att ställa upp folket i.

- Ställ de längsta i bakre ledet så att det blir mer skillnad i höjd.

- Använd din normalzoom, stativ, ca 40-55 mm och bländare 8 om du kan. Ha kameran i brösthöjd på folket ungefär.

- Ha sertegning på och mata på en jäkla massa bilder. Då ska du hitta nån där ingen blinkar.

- Mörka uniformer kan lura exponeringsmätaren. Antingen kör du manuell exponering (ställ in innan hela gruppen är där), eller så använder du exponeringskompensation ställd på -2/3 eller - 1 steg. Eller så använder du alternativexponering, AEB, och automatiskt bilder med plus, normal och underexponering. Gör det som du känner dig säkrast med.

- Stressa inte. Ta tid på dig att placera ut alla snyggt. När du sen fotograferar ska du prata på så att ingen tittar åt sidan.

- Fokusera om någon gång. Autofokusen är visserlägen rätt säker. men genom att fokuserar om halveras risken för att bilderna blir felfokuseras.
 
Några enkla tips

- Ha allt i skugga - såväl personer som bakgrund.

- Hitta en lugn bakgrund, men gärna ändå en som talat nått om var det är. På innegården finns det trappor som borde finnas bra att ställa upp folket i.

- Ställ de längsta i bakre ledet så att det blir mer skillnad i höjd.

- Använd din normalzoom, stativ, ca 40-55 mm och bländare 8 om du kan. Ha kameran i brösthöjd på folket ungefär.

- Ha sertegning på och mata på en jäkla massa bilder. Då ska du hitta nån där ingen blinkar.

- Mörka uniformer kan lura exponeringsmätaren. Antingen kör du manuell exponering (ställ in innan hela gruppen är där), eller så använder du exponeringskompensation ställd på -2/3 eller - 1 steg. Eller så använder du alternativexponering, AEB, och automatiskt bilder med plus, normal och underexponering. Gör det som du känner dig säkrast med.

- Stressa inte. Ta tid på dig att placera ut alla snyggt. När du sen fotograferar ska du prata på så att ingen tittar åt sidan.

- Fokusera om någon gång. Autofokusen är visserlägen rätt säker. men genom att fokuserar om halveras risken för att bilderna blir felfokuseras.

Hej igen! Förresten skulle du vilja utveckla ditt svar lite mer? Det du säger om mörka uniformer är intressant, hur ska jag lyckas få rätt färg på uniformen utan att ansiktena blir för ljusa/mörka.

Säg att jag anväder AEB som förmodligen är A-dep på min kamera, vad ska jag ha för bländare och exponering då? 1/8 och minus?

Tack på förhand!
 
Hej igen! Förresten skulle du vilja utveckla ditt svar lite mer? Det du säger om mörka uniformer är intressant, hur ska jag lyckas få rätt färg på uniformen utan att ansiktena blir för ljusa/mörka.

Så länge som du har lika mycket ljus på allt i bilden är det inga problem förutom att kamerans ljusmätare kan bli lurad av alla mörka uniformer, men det går att kompensera för.

Säg att jag anväder AEB som förmodligen är A-dep på min kamera, vad ska jag ha för bländare och exponering då? 1/8 och minus?

A-dep är inte samma sak. Det är en automatik för skärpedjup.

bländare 8 är bra. Så sätt kameran på Av-automatik och välj bländare 8. Justera sedan ISO-talet så att slutartiden inte blir längre än 1/60-dels sekund. mellan 1/250 och 1/60 är lagom. Men måste du gå över ISO 400 är det bättre att välja bländare 5,6 istället.

Använd stativet för du ska kunna behålla kompositionen hela tiden och för att minska risken för skakningar.
 
Så länge som du har lika mycket ljus på allt i bilden är det inga problem förutom att kamerans ljusmätare kan bli lurad av alla mörka uniformer, men det går att kompensera för.



A-dep är inte samma sak. Det är en automatik för skärpedjup.

bländare 8 är bra. Så sätt kameran på Av-automatik och välj bländare 8. Justera sedan ISO-talet så att slutartiden inte blir längre än 1/60-dels sekund. mellan 1/250 och 1/60 är lagom. Men måste du gå över ISO 400 är det bättre att välja bländare 5,6 istället.

Använd stativet för du ska kunna behålla kompositionen hela tiden och för att minska risken för skakningar.

Åkej, Tack! Jag får lov att träna ikväll och framför allt med brorsan som är litet av ett proffs med kamerans inställningar. Må gott!
 
Är det runt 10 personer, ha bara ett led. och som en glad mun, de kortaste i mitten.
Har man 10 personer på två led blir det bara en klump.

http://bildeffekt.se På sidan 2 har jag en bild på 10 personer.

Vill du absolut ha två led sätt de längsta på en stol längst fram,
och placera de kortare bakom, så får alla något sånär rätt propotioner.

Och som sagts tidigare, mata på med bilder då de ofta blinkar eller gör någon min,
och ha gärna kameran på stativ ifall du behöver klona ,tex ögon någonstans.

Lycka till.

MVH Julle.
 
Senast ändrad:
kompensation

Hej Magnus .... tyckte det var intressant det du skre, ville fråga varför -2/3? är det ett måste eller kan det vara mer? alltså -1 o s v, hur anger man längre kompensationer: 1 1/3, 1 2/3 ..... då läste jag nyss i en bok att man ska också kompensera -2/3 när det är mycket grönt!!!! då det kan lura kamerans ljusmätare! stämmer det? och sist: räker det med att underexponera via indikator i sökaren eller ska man bestämt kompensera för ett bättre resultat?

hoppas du kan hjälpa mig.

MVH Luis.



- Ha allt i skugga - såväl personer som bakgrund.

- Hitta en lugn bakgrund, men gärna ändå en som talat nått om var det är. På innegården finns det trappor som borde finnas bra att ställa upp folket i.

- Ställ de längsta i bakre ledet så att det blir mer skillnad i höjd.

- Använd din normalzoom, stativ, ca 40-55 mm och bländare 8 om du kan. Ha kameran i brösthöjd på folket ungefär.

- Ha sertegning på och mata på en jäkla massa bilder. Då ska du hitta nån där ingen blinkar.

- Mörka uniformer kan lura exponeringsmätaren. Antingen kör du manuell exponering (ställ in innan hela gruppen är där), eller så använder du exponeringskompensation ställd på -2/3 eller - 1 steg. Eller så använder du alternativexponering, AEB, och automatiskt bilder med plus, normal och underexponering. Gör det som du känner dig säkrast med.

- Stressa inte. Ta tid på dig att placera ut alla snyggt. När du sen fotograferar ska du prata på så att ingen tittar åt sidan.

- Fokusera om någon gång. Autofokusen är visserlägen rätt säker. men genom att fokuserar om halveras risken för att bilderna blir felfokuseras.[/QUOTE]
 
, ville fråga varför -2/3? är det ett måste eller kan det vara mer?

Moderna kameror får allt mer exakt exponeringsautomatik. Min erfarenhet är att det sällan behövs mer kompensation än 2/3 steg. Men visst finns det vissa motiv som kräver mer.

då läste jag nyss i en bok att man ska också kompensera -2/3 när det är mycket grönt!!!! då det kan lura kamerans ljusmätare! stämmer det?

Exponeringsmätarna är som regel färgblinda. De kan mena att de gröna tonerna i naturen är mörkare än det genomsnittsmotiv som mätarna är kalibrerade efter. Alltså tror kameran att det är mörkare än vad det är och försöker ljusa upp bilden.
 
Hej igen Magnus!

kan man fråga var/vem ska man fokusera på ett gruppfoto??? och varför där?, undrar om det spelar roll när man fotar i typ f8 eller f11 som kan garantera en skar gruppfoto ..... hur många personner ungäfär ska finnas för att få det perfekta antalet till ett bra gruppfoto?
MVH Luis.

- Ha allt i skugga - såväl personer som bakgrund.

- Hitta en lugn bakgrund, men gärna ändå en som talat nått om var det är. På innegården finns det trappor som borde finnas bra att ställa upp folket i.

- Ställ de längsta i bakre ledet så att det blir mer skillnad i höjd.

- Använd din normalzoom, stativ, ca 40-55 mm och bländare 8 om du kan. Ha kameran i brösthöjd på folket ungefär.

- Ha sertegning på och mata på en jäkla massa bilder. Då ska du hitta nån där ingen blinkar.

- Mörka uniformer kan lura exponeringsmätaren. Antingen kör du manuell exponering (ställ in innan hela gruppen är där), eller så använder du exponeringskompensation ställd på -2/3 eller - 1 steg. Eller så använder du alternativexponering, AEB, och automatiskt bilder med plus, normal och underexponering. Gör det som du känner dig säkrast med.

- Stressa inte. Ta tid på dig att placera ut alla snyggt. När du sen fotograferar ska du prata på så att ingen tittar åt sidan.

- Fokusera om någon gång. Autofokusen är visserlägen rätt säker. men genom att fokuserar om halveras risken för att bilderna blir felfokuseras.[/QUOTE]
 
kan man fråga var/vem ska man fokusera på ett gruppfoto??? och varför där?, undrar om det spelar roll när man fotar i typ f8 eller f11 som kan garantera en skar gruppfoto ..... hur många personner ungäfär ska finnas för att få det perfekta antalet till ett bra gruppfoto?
MVH Luis.
Om man har tre rader ska man fokusera på mittenraden så att skärpedjupet sprider sig bakåt och framåt till de andra raderna.

Det finns inget optimalt antal personer. Man får ha olika sätt att ställa upp folk beroende på antal. Kan vara bra att ta reda på antal i förväg så att man kan tänka ut en bra lösning. Fotograferar man extremt många kan man göra det uppifrån och be alla kolla upp. Det har jag gjort när jag fotat flera hundra läkare på konferens.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.