Annons

Gruppfoto! råd och åsikter sökes

Produkter
(logga in för att koppla)
Att bilden är gammal betyder inte att den automatiskt är dålig. Jag tycker fotografen har disponerat bildytan ganska bra. Det enda man kan ha åsikt om är skuggorna. Dom hade försvunnit bakom om man höjer upp blixtarna och/eller ändrar avståndet mellan dom.

Jag är ju bara en nybörjare som försöker få till det. Fotograferingen blir inomhus precis innan de spelar match då är alla där och har matchkläderna på sig.

Ja bilden är gammal och behöver inte vara dålig för det. Men när jag kikar på den gamla bilden
och efter dagens provfotning så tror/hoppas jag
att jag kan göra en bättre bild som duger.
Idag hade jag bara en blixt sb-20 och stativ körde med automatisk vitbalans verkar funka bra med automatisk vitbalans tycker jag.
Om jag lånar 2st. studioblixtar och fotar så tror jag att jag kan få bra bilder som jag kan justera i Ps (NEF format) för att göra bilden så bra som möjligt och JUST den möjligheten hade nog inte den fotografen då han tog den gamla bilden. Men det är vad jag tror men jag är ju bara en nybörjare och jag kan ju ha väldigt fel.

Ett klassiskt fel är att många - faktiskt också erfarna fotografer - ställer modellerna för nära bakgrunden.

Eftersom din lokal är så stor så skulle jag föreslå att du flyttar gruppen 3-4 meter från väggen.

Härigenom vinner du två fördelar:

1. Du kan lättare undvika störande skuggor på bakgrunden.

2. Om du lyckas få ett relativt kort skärpedjup får du en trevligare bakgrund.

Ett bra skärpedjup borde du få om du placerar kameran ca 6 m från gruppen med ett 50mm objektiv och bländare runt 4,0. Då hamnar skärpedjupet i området 4,85 - 7,85 meter med skärpeplanet vid 6 meter. Möjligen måste du backa ytterligare med din D70 med tanke på crop-faktorn och då stämmer inte mina siffror riktigt.

Jag skulle försöka med en ännu större bländare men det blir kanske lite tight för att du skall känna dig säker. Dessutom kan det bli svårt att slå ut det befintliga ljuset med studioblixtarna på för svag effekt. Har du riktigt kraftiga blixtar skulle du med fördel kunna slänga på ett ND8-filter (gråfilter - http://www.thkphoto.com/products/hoya/oef-05.html) för att klara den större bländaren men ändå slå ut befintligt ljus.

/G

Jag har svårt att hålla med Gerhard. Avståndet mellan sista raden och väggen bör vara mer än 2 meter. Är avståndet mindre kan man få skuggor på väggen av människorna. Är avståndet mycket större blir bakgrunden mörk eftersom ljuset från blixtarna avtar med kvadraten på avståndet.

Jag har fotograferat många gruppbilder. Att försöka få en suddig bakgrund med hjälp av kort skärpedjup låter som ett säkert sätt att misslyckas. På en gruppbild kan man inte räkna med de vanliga skärpedjupsreglerna eftersom ögat kräver maximal skärpa på alla människorna. Minst bländare 8 säger jag. På bländare 5,6 har man bara skärpa på två rader. Detta är inget jag har räknat fram utan detta vet jag av erfarenhet.

Ja, jag hade nog testat min variant på grund av att den aktuella bakgrunden är mindre tilltalande. Du har självklart rätt i att det finns en risk i att lägga ett tight skärpedjup men rätt gjort blir det snyggare.

Bakgrunden måste, precis som du antyder, belysas.

Vill man helt enkelt vara säker på att få en skarp bild och inte fäster så stort avseende vid övriga faktorer eller har större möjlighet att utöva kontroll, skall man naturligtvis ta till så hårt man kan.

Bländare 8 ger ett teoretiskt/beräknat skärpedjup (vid samma förutsättningar) som spänner mellan 4 och 11 meter, även om skärpan naturligtvis bara kan vara absolut i skärpeplanet (6m).

Förmodligen skall vi inte gå i polemik om de "konstnärliga" bitarna och jag bör nog ge mig fortare än kvickt eftersom Peter uppenbarligen ville ha en säker nybörjarlösning och inte något hokuspokus.

/G (som också har en och annan lyckad gruppbild i bagaget)

EDIT: Rättade namnet (Peter)

Senast ändrad:
Otroligt spännande att läsa svaren
jag fått. Test bilderna som jag har tagit
duger säger de som skall ha bilderna. Jag
är inte nöjd, jag vill göra ett bra jobb
vill göra en grupp bild med en bra skärpa
på alla individerna. Jag lurar på att hyra
2st. studioblixtar från en kompis för att få
ett bättre ljus och förhoppningsvis skall det
räcka för att kunna ta bra och skarpa bilder?
Jag borde ju iallfall kunna få en snabbare slutartid och undvika skakingsoskärpa? Tror NI
att studioblixtar tillför det ljus som räcker för att göra en bra, öh! bättre bild?
Idén om att flytta ut gruppen från väggen verkar
bra och jag hoppas att det fungerar.

Jag är jättetacksam för fler åsikter om mina ideér.

Effekten på studioblixtarna vet jag inte men det bör väl bli bättre? Jag placerar väl blixtarna snett framför gruppen på vardera sida med reflekterande paraplyer på eller?

Hej
Har inte lusläst svaren..
Ska du printa bilderna eller ska det bara var digitala nät filer.

-Rekomenderar absolutstudioblixtarna.
-Använd rekvesita för att vissa att det e bowling. Ta tex den gamla bilden å tänk att främre raden har varsit klot framför sig och den som sitter i mitten har en kägla! Då ser inte bena lika avkapade och man fattar att dom pysslar me bowling! : )
-Varför inte använda banorna diagonalt som bakgrund!
-som tidigare sa studioblixt me minst parably och bländare 8 eller 11.
-jag brukar använda snyggaväxter på kanterna när jag fotar grubbbilder i ofentliga lokaler.(Brukar altid finnas plast eller livslevande!!

LYcka till!
-visa gärna det slutliga reslutatet! så kan vi kanske ge tips på förbättringar eller så är det redan världsklass från början!!

Bilderna kommer att printas och läggas ut på nätet därför fotar jag både NEF och jpg samtidigt, kanonbra funktion ju. Idén med bowlingkloten kommer jag att använda. Har tänkt ngt sådant från början verkar som en bra idé ju.

Peter W skrev:
Bilderna kommer att printas och läggas ut på nätet därför fotar jag både NEF och jpg samtidigt, kanonbra funktion ju. Idén med bowlingkloten kommer jag att använda. Har tänkt ngt sådant från början verkar som en bra idé ju.

Jag tycker du ska göra en färdig högupplöst bild i ditt bildbehandlingsprogram och sen göra en bra JPEG av den i rätt upplösning för webben.

Om de vore exakt tio personer skulle du kunna ställa upp dem som bowlingkäglor och fota snett ovanifrån.

Kunde bli kul.

Modeller som blundar...

Ett enkelt knep du kan använda för att inte få blundande personer i bilden (som Christel nämnde) är att be samtliga blunda från början !

Sen på given signal så öppnar alla sina ögon och du tar bilden, hepp !

Detta är ett tips jag själv fått att använda vid längre fotosessioner där modellen börjar lessna, något som tydligt synns i blicken.

//A

Dags för NYBÖRJARGRUPPFOTO!!!

Idag söndag är det dags för min efterlängtade
gruppfotografering. Det skall bli väldigt spännande
att försöka få till en bra bild med ett förhoppningsvis jämt och fint ljus.

Utr. 2st. studioblixtar med vita paraplyer
D70
50mm F/1.8 objektiv
Ett Nikon 18-70 objetiv
och en ljusmätare...

Hur skall det gå?

Jodå det gick rätt bra, jag fick retuschera bort en trappa i bg samt att jag fick byta ett antal ansikten så att alla smajlade och såg glada ut. Men glöm inte ju mer ljus destå bättre blir det och ta många bilder. En enhetlig bakgrund är inte fel heller, jag köpte en 6m. bg ställning efter det här samt likastort bakgrundstyg.

Jag fotade ju med D70 och det blev till en förstoring på 70*50cm som blev rätt bra.
Qvinnsgruppbild.jpg

Senast ändrad:
Jag har en gruppfotning nu till helgen på ca 16 pers, varav 5 barn.
Hur många bilder brukar man "brassa iväg" i en gruppfotning?
Hur håller man dessa människor vid liv? Dåliga historier? ;-)

Hur högt bör jag placera blixtarna med paraplyerna?
Ny värld för mig det här med gruppfoto.. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar