Annons

Gruppfoto, kommer dettafunka

Produkter
(logga in för att koppla)

uhlrog

Ny medlem
Hej, jag skall ta gruppfoton (några stycken) med antal 5 till 15st pers.

Jag har två vanliga blixtar (alltså ej studio), en Metz 54 (ledtal 54) och en Nikon SB24 (tror ledtalet är 36 på den). SB24:an är lite trög och ready lampan lyser aldrig klart. Kameran är en Nikon 801s (här rör vi oss med antika grejor!).

Jag har tänkt mig traditionella gruppfoton, typ 2 rader personer, fast ganska täta, lite luft ovanför huvudena, beskurna vid naveln på främre raden.Lite orolig för halshuggningskänsla för främre raden dock.

Jag har tillgång till ett rum där jag har bra bakgrunder, svarta gråa eller gula. Kan ha ett avstånd till vägg på 2-3 meter.
Kanske använda 28 till 35 mm objektiv, bländare 8, stå ganska nära med kamera och blixtar. Blixtarna slår jag i bakåt i små silver/vita paraplyer som jag tänkt ha riktade rakt fram något riktade nedåt emot gruppen på ca 2m höjd. Blixtarna är ihopkopplade med blixt synk kablar (Nikons SC-17, SC-19 AS10). Tänkte förlita mig på kamerans TTL -mätning helt.Jag har inte tillgång till ngn annan utrustning än detta plus en liten reflexskärm också. Möjligt finns det några fotolampor (ljussättning för rörlig bild) som jag använda för att sätta lite ljus på bakgrund, hjässorna etc.

Jag behöver alla tips jag kan få som filmval, ljussättning, kompisition etc.

Tackar
Mvh
/ru
 
Det är jag igen (dvs ovan) hur påverkar avståndet blixten till paraplyet. Blir mängden ljus bättre ju närmare botten på paraplyet blixten sitter?

Mvh
/ru
 
Nej, tvärtom skulle jag säga, om du sätter den så att blixten lyser ut hela paraplyet så bör du få mest ljus på motivet.
 
Tjena Roger!
Finns risk för att det blir lite väl mycket "skolfoto" om du bara radar upp 15 pers på två rader och kör rakt på... Tycker att du skall försöka hitta några alternativa positioner att variera med. Tips:
1) Gör som du tänkt från början, dvs rada upp folket och kör.
2) Försök sedan hitta alternativa gruppkonstelationer. Dvs arbeta med perspektivet och gruppens sammansättning (ex Helkropp, "klumpa" ihop gruppen i olika varianter...symetriskt eller asymetriskt etc)
3) Hur har du tänkt att slutresultatet skall vara...kvadratiskt eller rektangulärt, det kommer i viss mån att avgöra på vilket sätt du skall sätta samman gruppen.
4) Om du är osäker på blixtarnas resultat...alternativ exponera! En fast inställning på blixtarna och jobba med olika bländarinställningar. Typ 2-3 alternativa exponeringar på respektive bild.

Håller för övrigt med Jesper ang blixten och paraplyet...maximera genom att fylla hela paraplyet med ljus, se även till att hålla ett visst avstånd mellan paraply och grupp för att få en så jämn spridning som möjligt. Ang blixtarnas placering: kl 10.00 och 14.00 är en hyffsad standard-placering som fungerar bra. Tänk dock på att de två blixtarna kan ge lite olika resultat, antar dock att kamerans TTL möjligen kompenserar för detta? Kanske någon annan kan svara på....? Angående fond: Ja, här är det nog din egen smak som måste råda, om du är osäker så kör med den gråa, möjligen svart...känner mig osäker inför den gula med tanke på att den möjligen kommer att skära sig mot någons kläder.

Slutligen, planera allting färdigt innan du går in i studion med gruppen. Ha alla positioner, inställningar klara från början så slipper du känna dig ställd inför gruppen. Öva lite "torrsim" med inställningarna innan folket kommer så får du även en känsla för hur det kommer att bli. Det kan lätt bli livat med 15 pers i en studio... ;-) Lycka till och hoppas att det blir bra!!!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.