ANNONS
Annons

Gruppfoto inomhus. Behöver tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna Ståhl

Aktiv medlem
Hej!

Har fått ett "fotojobb" och ska fota gruppbilder på 9:eek:rnas avslutningsbal på min förra skola. Det blir ungefär 20-25 personer på varje bild och bilden ska tas inomhus. Jag har en Canon EOS300v och undrar om någon skulle kunna ge lite tips om hur jag gör detta på bästa sätt.
Räcker blixten som finns inbyggd i kameran?

Skriv gärna era tips, det vore till stor hjälp!

Mvh Anna
 
Spontant så skulle jag, utan att veta riktigt vad det är för kamera, säga att den inbyggda blixten är på tok för klen. En bild med 20-25 pers kräver ganska mycket ljus. Kolla om det är någon som har lust att hyra ut ett par studioblixtar (två är ganska lagom) som du kan använda.

Annars är det som vilken gruppbild som helst;
* Se till att alla syns.
* Ta några extra bilder ifall någon blinkar eller råkar göra en konstig min på en ruta.
* När du tycker att du har alla bilder du behöver på en grupp, ta en till.
* Ha minst ett par meter till bakgrunden så att inte den blir skarp. Ha en så diskret bakgrund som möjligt. Stäng ev dörrar. Tänk på att fönster och glasade ramar kan ge reflexer.
* Ha bländare 8-11 så att du får skärpedjup som är tillräckligt för hela gruppen men som ändå lämnar bakgrunden utanför.

Lycka till
Greven
 
Tack så mycket för ditt svar, Daniel!
Nej, den blixten räcker verkligen inte. Jag har kollat runt lite och det verkar inte som om jag får tag på några studioblixtar till dess. Och jag har heller aldrig använt sådana.
Hur funkar det med någon sorts strålkastare? Om vädret tillåter ska vi vara utomhus, och då är det inga problem, men tvingas vi vara inne blir det lite värre.

Alla tips är välkomna, stora som små, bra som 'dåliga' =)

Mvh Anna
 
kan absolut ingenting om sånt här men vad jag sett här på fs brukar folk använda byggstrålkastare som ljus till sånt här.
 
byggstrålkastare har tex clas Ohlsson för 200 kr st... Har sett att en del använder såna, har dock ingen erfarenhet själv.
 
Byggstrålkastare brukar väl vara på 500W eller så, och ett par sådana lyser nog upp en väl så stor grupp. Jag skulle tro att de flesta som använder sådana kör digitalt där man kan justera färgtemperaturen i efterhand (om man inte kört svartvitt förstås). Nackdelen är att det blir varmt som attans (och varmare blir det ju fler grupper man fotograferar).

Jag har fotograferat några skolfoton och liknande, och använde då en gammal Pro 1 studioblixt med inbyggt lampstativ och ett paraply på den. Det är inget jag skulle använda om man vill ha snyggt ljus, men för den här typen av bilder duger det.
 
Om du använder byggstrålkastare så se till att du har ett ljus som är jämt över hela bredden. Det ska helst inte skilja mer än 0,2 bländarsteg mellan någon av mätpunkterna (en på varje kant och in mitten). Se också till att du kan hissa upp dom ca 2 meter så att du inte får skuggor på personer som står bakom eller på väggen bakom. Utan att ha använt byggstråkastare så undrar jag om inte det kan vara en tanke att rikta dom snett uppåt (förutsatt att taket är vitt) för att slippa hårda skuggor.

Greven
 
Kör med ett korrektionsfilter om du använder byggstrålkastare. Använd negativ film. Är du inomhus och vill använda befintligt ljus så finns det hyfsade ljuskänsliga filmer. Fuji superia 800 är helt ok om man exponerar rätt. Använder du denna film se till att ta många många alternativa exponeringar. Överxponera lite, underexponerar du så blir det mycket fult korn.
Även om du är utomhus tycker jag att du ska använda blixt för upplättning, även om det är molnigt ute, ger bättre färger också. Kolla runt om du kan låna en lite starkare blixt. Ställ in blixten, antingen på blixten eller på kameran, så att den är två steg svagare. Detta kommer att göra att den endast lättar upp skuggor.
Är det starkt solsken ute så leta efter en skuggig plats.

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.