Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gruppfoto hockylag - blixtljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Fencer

Medlem
Jag skall göra lagfoton av div hockeylag. Som redskap kommer jag ha en Canon 20D med 17-40/4L.
Jag har 2 alternativ för tillfället när det gäller blixtljus. Antingen 2st 580EX i paraply eller
2 Elinchrom FX 400 i paraply.

I hallen som bilderna skall tas i är ljuset ca 4500K och tillräckligt för 1/15s slutartid på bländare 8.

Som uppställning har jag tänkt detta: (Hoppas det är ok att jag lånar din bild Greve Nickon?)
attachment.php

Klarar jag mig med 2 st 580EX eller bör jag satsa på de mer avancerade studioblixtarna?

Finns det fler fördelar än blixtstyrka att beakta som talar för studioblixtarna?

Duger objektivet för jobbet? Jag har även ett 50/1.8 som alt.

Kan det finnas något mer matnyttigt att tänka på?

Tacksam för svar! :)

mvh Jens

Ställ upp studioblixtarna som exemplet du länkade till och kör på det. 100 iso och så nerbländat till 11 eller nått.

Tack för era synpunkter.
Per, om man kan få en sådan hyffsad bild utan blixt så kanske det trots allt inte krävs så mycket kräm.
Men det beror väl mycket på miljön omkring och jag vill att gruppen framhävs från bakgrunden.

Jag tror jag ställer om min huvudfråga.

Är 2 580EX i paraply fullt tillräckligt till att framhäva en stor grupp på ca 25 pers i en någorlunda upplyst ishall?

Jag äger inte blixtutrustningen ännu så det är en fråga om investering och jag vill inte skaffa mer
än jag behöver.

Bilderna som tas är avsedda för A4-kopior samt webb.

Jag tror (vet alltså inte säkert) att två 580EX i paraply inte riktigt räcker till.

Visst kanske ljusmängden tillsammans med hallens ljus räcker, men då får du ett konstigt blandljus i olika färgskala (lysrör och blixt).

Alternativt kan du öka ASAt på 20D till 400 (eller kanske tom 800) för att få bättre bländare och tid. 20D ger ju ganska lite brus.

Om du har tillgång till hallen, kan du väl ställa upp en testperson på samma avstånd som gruppen kommer att stå, och ta lite testfoton med olika inställningar.

För att det inte ska bli knas med olika färgtemperaturer använder man de korrigeringsfilter som följer med blixten. Det finns olika filter för lysrör, glödljus, m.fl.

Det man vinner med en studioblixt är uppladdningstid. Med en kamerablixt kan man inte få lika liten bländare.

När jag plåtar gruppbilder har jag aggregat med en effekt på 600 Ws eller mer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar