Annons

Gruppfoto 25 pers två rader - hur starka blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

MarieF

Aktiv medlem
Jag har elinchrom d-lite one nu, två st. Nu behöver jag komplettera för ett gruppfoto med 26 personer i två rader. En sittande och en stående bakom (det blir alltså ca 14-15st max på en rad. Hur många och starka blixtar tror ni kommer gå åt för det? Tänkte använda de jag har för bakgrunden.

Räcker att skaffa två st d-lite 2? Är det paraply då som gäller?

Tacksam för svar.
Mvh,
Marie
 
Jag har elinchrom d-lite one nu, två st. Nu behöver jag komplettera för ett gruppfoto med 26 personer i två rader. En sittande och en stående bakom (det blir alltså ca 14-15st max på en rad. Hur många och starka blixtar tror ni kommer gå åt för det? Tänkte använda de jag har för bakgrunden.

Räcker att skaffa två st d-lite 2? Är det paraply då som gäller?

Tacksam för svar.
Mvh,
Marie
2 x ca 400W/s + paraplyer = ca bl. 9-11 vid 200 iso
 
Jag har elinchrom d-lite one nu, två st. Nu behöver jag komplettera för ett gruppfoto med 26 personer i två rader. En sittande och en stående bakom (det blir alltså ca 14-15st max på en rad. Hur många och starka blixtar tror ni kommer gå åt för det? Tänkte använda de jag har för bakgrunden.

Räcker att skaffa två st d-lite 2? Är det paraply då som gäller?

Tacksam för svar.
Mvh,
Marie

Gruppfoto på 26 pers gör du bäst med en främre rad sittande på stolar, 7 pers.
Mittenrad stående på golvet bakom, 9 pers.
Bakre raden stående på stolar , (bakom mittenraden), 10 pers.

Hur du än ska leverera-presentera bilden så får du ett mycket bättre format med tre jfr två rader.
 
Tack Janne. Men två rader är kundens önskemål då de vill ha bilder som ser liknande ut från alla tidigare år.

Ok, men 2*400W/s är alltså vad som krävs :)
 
Tack Janne. Men två rader är kundens önskemål då de vill ha bilder som ser liknande ut från alla tidigare år.

Ok, men 2*400W/s är alltså vad som krävs :)

Då skulle jag ta två alternativ.
Med två rader blir det väldigt massa luft både ovanför o under personerna!
Du kommer mycket närmare personerna på bilden med tre rader.
Varför göra något dåligt bara för att det gjorts så tidigare, varför inte göra det bättre :)
 
Gör först som kunden vill med två rader men föreslå sen att du gör en version med 3 rader så får kunden välja sen. (Som Janne H föreslog) Förklara sen när ni tittar på bilderna hur mycket bättre 3 rader fyller ut bilden. Då har du ju sålt in ditt kunnande som fotograf.

"Att vi alltid gjort så" är i sig ingen motivering att fortsätta göra så. Om kunden i sin verksamhet producerar en dålig produkt skulle de då fortsätta göra så bara för att de alltid gjort det eller skulle de försöka förbättra den.

Kom ihåg att ju fler rader med personer du har desto längre bort, inte närmare, ska du ha blixtarna för att få så jämn belysning över alla raderna.

Med tre rader så mät in ljuset på mittendraden så får du en jämnare belysning av raderna än om du ställer in det efter första raden. spridning
 
Tack Janne. Men två rader är kundens önskemål då de vill ha bilder som ser liknande ut från alla tidigare år.

Ok, men 2*400W/s är alltså vad som krävs :)

Alt är relativt:
Ökar du bländaren ett steg till ca bl. 5,6-8 så räcker ju 2x 200 W/sek.( Kommer skärpedjupet räcka till?) Alt höjer iso till det dubbla (inte så bra, med brus i dom regulativt små ansiktena)
Tipps: Försök att använda så lång brännvidd som möjligt, vid kort får du ovala huvuden på dom som står på flanken.
 
Tack för alla svar. Nu förstår jag hyu man räknar med blixtarna.
Ang uppställning, jag håller ju med och har redan påpekat detta. Men det handlar mer om att de vill ha en bild som smälter in på väggen med de andra. Ssmma uppställning alltså, bilden ska se likadan ut. Dessutom har jag bara en kort stund på mig innan de ska äta middag så jag kommer inte ha tid för omorganisation.
 
Alt är relativt:
Ökar du bländaren ett steg till ca bl. 5,6-8 så räcker ju 2x 200 W/sek.( Kommer skärpedjupet räcka till?) Alt höjer iso till det dubbla (inte så bra, med brus i dom regulativt små ansiktena)
Tipps: Försök att använda så lång brännvidd som möjligt, vid kort får du ovala huvuden på dom som står på flanken.

1. Det riskerar att bli problem med skärpedjupet.
2. Har du starkt omgivningsljus kan det ställa till problem om du inte har tillräckligt starka blixtar.

2*400 Ws räcker. Men det är lite gränsfall. 2*600Ws är egentligen att rekommendera för ändamålet.

Vad det gäller kundens önskemål om att ha 25 pers. på två rader.
Så undrar jag vad det är för fotograf som har gjort jobbet tidigare?
(Har själv jobbat med både skol och lagfotografering. Och ställt upp hundratals gruppbilder).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.