Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grupp foto hockey

Produkter
(logga in för att koppla)

Patlin

Aktiv medlem
Hej!

Fotade Bureås Hockey lag idag. Efter jag fotat så lägger jag in bilderna på datorn och varrenda en är jätte oskarp :S kunde dock skärpa upp tillräckligt med unnsharp mask men så otroligt störande, tycker det ofta blir så här.

Har en canon 400D med kitobjektiv 18-55 använde drygt 20mm 1/80 och F11 ISO 200

*Edit* En annan nedladdnings länk
http://www.pixbox.se/pic_show_id19462770.html
Till vänster finns "ladda ner orginalfilen"

Där har jag laddat upp bilden.
Vad gör jag för fel? bakfocuserar objektivet? det ser dock skarpt ut i sökaren när jag tar kort. är objektivet så dåligt eller är det kameran? eller någonting annat?

Hjälp!
 
Senast ändrad:
Du lär nog lägga upp bilden på något bättre ställe om du vill få någon hjälp, jag hade varken lust att vänta extra eller betala premium för att få se den... ;-)
 
Kameran är det nog inget fel på, och objektivet bör det inte heller vara även om det inte är det bästa som finns. Rörelseoskärpa är väl det som ligger närmast, prova kortare slutartid nästa gång.

Är ALLA dina bilder oskarpa? Om inte, vad använder du för inställningar när du får dem skarpa?
 
Jaa jag tycker många bilder blir oskarpa, så fort jag använder ISO 400 och över tycker jag det inte finns nån skärpa alls, fast det här bilden var väldigt suddig.

Men rörelse oskärpa vid 1/80 på stilla sittande personer?
 
Jag ser ingen stor bra fil. Bara en JPEG som är ganska komprimerad. Å då är det komprimeringen som förstör mest på bilden. Å då snackar vi extra stor!!!
 
På höger sida finns det en text där det står ladda ner orginalfil. om man klickar på den öppnas ett nytt fönster och orginal bilden kommer upp i JPEG 3888*jaa nånting.. som den kom direkt ur kameran, har en raw fil också men den är exakt lika dan, fast lite tråkigare
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.