Annons

Grundutrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dunne

Medlem
Så nu sällar jag mig till övriga nybörjare och amatörer.

Jag ska köpa en Nikon D40, Så här står det på den jag ska köpa:
NIKON D40 SVART + OPTIK 18-55 MM

Och jag undrar vad bör jag köpa samtidigt till kameran, typ väska, minneskort etc.?

För jag har ingen aning.

Ett minneskort är nödvändigt. Väska är en smaksak. Räcker det inte med handväskan? Någon mer behövs inte i ett första skede.

Ett filter till objektivet kan också vara bra eftersom de fungerar som en billig försäkring till att linsen inte blir repad.

Mvh :)

Okej, filter alltså. Kollade upp lite, så, typ ett UV-filter skulle fungera?
Känns som att jag slänger mig med ord jag definitivt inte förstår. ^^

ja, UV blir jätte bra, det är ett filter som har så liten effekt att det bara används som skydd för linsen.
Ang minneskort. Köp ett stort direkt. De är så billiga idag.

Angående filter så rekommenderar jag att köpa ett av likvärdig kvalitet som objektivet. Sätter man på ett filter med sämre kvalitet kan den totala bildkvaliteten bli sämre.

Ett filter bör vara antireflexbehandlat. Ett sådant har ofta bokstäverna MC i beteckningen. MC är akronymen för multi coated, flerskiktsantireflexbehandling på svenska.

Antecknar som besatt ^^.
Hur stor är ett stor minneskort? Jag hade tänkt mig ett på 2 eller 4 GB, borde det räcka?

Hej
som ett litet råd kan det vara att ta det lugnt med shoppingen och verkligen fråga sig vad Du behöver,kommer jag att ta bilder med stativ ?, vilka bilder behöver jag stativ till, etc. ställa sig sådana frågor,
i reklambrochyren för den kameran finns säkert också upptagan vilka tillbehör som finns ,tänk noga igenom vad du kan komma att behöva

ett motljusskydd för optiken och filter som redan nämnts ,är lite av basbehoven

lycka till

Harry

Ahh, jo eftersom jag inte är så shoppingbenägen egentligen. Pengar växer inte i mina träd i allafall. Så därför frågar jag bla här.

T.ex ett stativ vet jag åtminstonde vad det används till, tror jag i allafall, men ett filter eller dylikt har jag ju ingen aning om och skulle inte köpa om jag inte visste att det kunde vara användbart liksom.

Sedan kan det ju säkert vara fler om budet om vad som är användbart.

Men där fick jag en till sak till listan: motljusskydd.

Och jag fortsätter att tacka ödmjukast.

Grundutrustningen är kamera, objektiv och minneskort.

Ett filter tillför extra skydd till frontlinsen om man känner sig slarvig. Motljusskydd kan vara bra i vissa situationer då solen lyser direkt på frontlinsen och skapar oönskade ljusfenomen i bilderna. Dessa två saker är inte nödvändiga för att komma igång med fotograferandet.

Har man inte ett stativ kan man stödja kameran på befintliga föremål. Har man inte ett motljusskydd kan man skugga frontlinsen med något annat. Har man inte ett filter får man tänka på att använda linsskyddet då man lägger ner kameran i väskan.

Får man fråga var du skall handla ?

Beskrivningen låter aningen suspekt:

"NIKON D40 SVART + OPTIK 18-55 MM"

Nikon D40 finns bara i svart.
Sist jag såg en sådan beskrivning så var det någon skum typ som sålde "Nikon D200 svart".
Detta var när Nikon D200 precis hade lanserats.
En kollega undrade hur mycket den kostade och killens motfråga var "Hur många vill du ha?" :-D !!!

Re: Får man fråga var du skall handla ?

SmashingPumpkins skrev:
Beskrivningen låter aningen suspekt:

"NIKON D40 SVART + OPTIK 18-55 MM"

Nikon D40 finns bara i svart.
Sist jag såg en sådan beskrivning så var det någon skum typ som sålde "Nikon D200 svart".
Detta var när Nikon D200 precis hade lanserats.
En kollega undrade hur mycket den kostade och killens motfråga var "Hur många vill du ha?" :-D !!!
Det betyder väl att den är svart och inte silver.

Bilagor

• 31r8ecchc9l._sl500_aa250_.jpg
    31r8ecchc9l._sl500_aa250_.jpg
    13.4 KB · Visningar: 129
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto