Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Grundutrustning?
- Trådstartare Dunne
- Start datum
PerFogelberg
Aktiv medlem
Ett minneskort är nödvändigt. Väska är en smaksak. Räcker det inte med handväskan? Någon mer behövs inte i ett första skede.
PerFogelberg
Aktiv medlem
Angående filter så rekommenderar jag att köpa ett av likvärdig kvalitet som objektivet. Sätter man på ett filter med sämre kvalitet kan den totala bildkvaliteten bli sämre.
Ett filter bör vara antireflexbehandlat. Ett sådant har ofta bokstäverna MC i beteckningen. MC är akronymen för multi coated, flerskiktsantireflexbehandling på svenska.
Ett filter bör vara antireflexbehandlat. Ett sådant har ofta bokstäverna MC i beteckningen. MC är akronymen för multi coated, flerskiktsantireflexbehandling på svenska.
Harry Friberg
Aktiv medlem
Hej
som ett litet råd kan det vara att ta det lugnt med shoppingen och verkligen fråga sig vad Du behöver,kommer jag att ta bilder med stativ ?, vilka bilder behöver jag stativ till, etc. ställa sig sådana frågor,
i reklambrochyren för den kameran finns säkert också upptagan vilka tillbehör som finns ,tänk noga igenom vad du kan komma att behöva
ett motljusskydd för optiken och filter som redan nämnts ,är lite av basbehoven
lycka till
Harry
som ett litet råd kan det vara att ta det lugnt med shoppingen och verkligen fråga sig vad Du behöver,kommer jag att ta bilder med stativ ?, vilka bilder behöver jag stativ till, etc. ställa sig sådana frågor,
i reklambrochyren för den kameran finns säkert också upptagan vilka tillbehör som finns ,tänk noga igenom vad du kan komma att behöva
ett motljusskydd för optiken och filter som redan nämnts ,är lite av basbehoven
lycka till
Harry
Dunne
Medlem
Ahh, jo eftersom jag inte är så shoppingbenägen egentligen. Pengar växer inte i mina träd i allafall. Så därför frågar jag bla här.
T.ex ett stativ vet jag åtminstonde vad det används till, tror jag i allafall, men ett filter eller dylikt har jag ju ingen aning om och skulle inte köpa om jag inte visste att det kunde vara användbart liksom.
Sedan kan det ju säkert vara fler om budet om vad som är användbart.
Men där fick jag en till sak till listan: motljusskydd.
Och jag fortsätter att tacka ödmjukast.
T.ex ett stativ vet jag åtminstonde vad det används till, tror jag i allafall, men ett filter eller dylikt har jag ju ingen aning om och skulle inte köpa om jag inte visste att det kunde vara användbart liksom.
Sedan kan det ju säkert vara fler om budet om vad som är användbart.
Men där fick jag en till sak till listan: motljusskydd.
Och jag fortsätter att tacka ödmjukast.
PerFogelberg
Aktiv medlem
Grundutrustningen är kamera, objektiv och minneskort.
Ett filter tillför extra skydd till frontlinsen om man känner sig slarvig. Motljusskydd kan vara bra i vissa situationer då solen lyser direkt på frontlinsen och skapar oönskade ljusfenomen i bilderna. Dessa två saker är inte nödvändiga för att komma igång med fotograferandet.
Har man inte ett stativ kan man stödja kameran på befintliga föremål. Har man inte ett motljusskydd kan man skugga frontlinsen med något annat. Har man inte ett filter får man tänka på att använda linsskyddet då man lägger ner kameran i väskan.
Ett filter tillför extra skydd till frontlinsen om man känner sig slarvig. Motljusskydd kan vara bra i vissa situationer då solen lyser direkt på frontlinsen och skapar oönskade ljusfenomen i bilderna. Dessa två saker är inte nödvändiga för att komma igång med fotograferandet.
Har man inte ett stativ kan man stödja kameran på befintliga föremål. Har man inte ett motljusskydd kan man skugga frontlinsen med något annat. Har man inte ett filter får man tänka på att använda linsskyddet då man lägger ner kameran i väskan.
j3n5
Aktiv medlem
Helt rätt.. Resten är det bäst att känna sig fram till själv...PerFogelberg skrev:
Grundutrustningen är kamera, objektiv och minneskort.
Ullmerkott
Aktiv medlem
Det låter ganska lagom att börja med. Du kommer själv märka vad du saknar i framtiden.
PerFogelberg
Aktiv medlem
Nej, det brukar det inte.Sven-Erik Nordenhed skrev:
Motljusskydd brukar väl ingå i kitet!
Och tom väska också ibland!
SmashingPumpkins
Aktiv medlem
Får man fråga var du skall handla ?
Beskrivningen låter aningen suspekt:
"NIKON D40 SVART + OPTIK 18-55 MM"
Nikon D40 finns bara i svart.
Sist jag såg en sådan beskrivning så var det någon skum typ som sålde "Nikon D200 svart".
Detta var när Nikon D200 precis hade lanserats.
En kollega undrade hur mycket den kostade och killens motfråga var "Hur många vill du ha?" :-D !!!
Sist jag såg en sådan beskrivning så var det någon skum typ som sålde "Nikon D200 svart".
En kollega undrade hur mycket den kostade och killens motfråga var "Hur många vill du ha?" :-D !!!
PerFogelberg
Aktiv medlem
Re: Får man fråga var du skall handla ?
Det betyder väl att den är svart och inte silver.SmashingPumpkins skrev:
Bilagor