Annons

Grunder för en bra kvällsbild? Inköp?!

Produkter
(logga in för att koppla)

DCFC

Medlem
Jag har försökt läsa en del om kvällsbilder här och lärt mig mycket!

Men eftersom de krävs ofta ett stativ blir inte mina bilder så som jag vill! Någon som kan tippsa om ett stativ som är en bra grund.. Hur högt de ska vara etc! Gärna ett billigt och inte så avancerat(om denu kan vara de)^^
Sen letar jag lite efter en "fjärrkontroll" till min Nikon D80 så man slipper minsta lilla beröring.. Men vart hittar jag detta?

Senast ändrad:
manfrotto 718b är ett billigt enkelt stativ som gör sitt jobb.. den har bra höjd också så du slipper stå neråtböjd och jobba.

skulle gå för en trådutlösare istället för fjärren.. om du inte tänker stå framför bilden i mest.
sen kan jag tipsa om gradfilter. gör stor skillnad för att balansera solnedgången.

manfrotto 718b är ett billigt enkelt stativ som gör sitt jobb.. den har bra höjd också så du slipper stå neråtböjd och jobba.

skulle gå för en trådutlösare istället för fjärren.. om du inte tänker stå framför bilden i mest.
sen kan jag tipsa om gradfilter. gör stor skillnad för att balansera solnedgången.

*Ganska dyrt stativ för min smak asså.. Inget billigare?
Räcker inte stativ som är kanske bara uppemot 1,5m? om man ser till pris?

*Men vad ligger en trådutlösare på då?

*Har inte något filter alls till mitt 18-55 objektiv.. Kanske dags att införskaffa.. men vad är gradfilter bra för då?

*Ganska dyrt stativ för min smak asså.. Inget billigare?
Räcker inte stativ som är kanske bara uppemot 1,5m? om man ser till pris?
Visst, stativ gör bara en grej håller kameran på plats.. övrigt är bekvämlighet :) så länge det är relativt vindstilla och den klarar bära upp din kamera så blir det bild med dom med..

*Men vad ligger en trådutlösare på då?
150-300 kr.. nånstans. kör andrahandsmärken de funkar fint

*Har inte något filter alls till mitt 18-55 objektiv.. Kanske dags att införskaffa.. men vad är gradfilter bra för då?
det mörkar halva bilden med en viss grad.. dvs du slipper en utbränd himmel.
jag använder cokin filter och deras P hållare, men de är inte så billiga eller lätta att få tag i.. (tog 6mån för min att anlända från scandinavian photo)
men du kan börja med att skaffa dig ett pol filter.. det är det mest användbara av dom alla.

Jag har försökt läsa en del om kvällsbilder här och lärt mig mycket!

Men eftersom de krävs ofta ett stativ blir inte mina bilder så som jag vill! Någon som kan tippsa om ett stativ som är en bra grund.. Hur högt de ska vara etc! Gärna ett billigt och inte så avancerat(om denu kan vara de)^^
Sen letar jag lite efter en "fjärrkontroll" till min Nikon D80 så man slipper minsta lilla beröring.. Men vart hittar jag detta?

Hej,
det låter som om du vill hålla i slantarna lite grann - och det är aldrig fel. De skall man satsa där de gör som mest nytta/nöje.

Manfrotto 190 är ett helt ok stativ att börja med, eller en säckvävspåse med gula ärtor i eller liknande - den kan du lägga på ett fast fundament (mur, sten eller liknande).

Dessutom kan du köra med manuell fokus och självutlösare i stället för fjärrkontroll, funkar oftast lika bra om du ställer in allting rätt...

Då har du sparat lite pengar som du kan lägga på nyttigare tillbehör, som t.ex. avtonade filter...vilket du kan ha jättenytta av om du t.ex. vill ha längre slutartid i riktigt soligt väder...

M.v.h.

/ Magnus

Mm de stämmer ganska bra för tillfället.. Har nyligen köpt kameran och håller just nu på att lära mig så mycket som möjligt!
Så vill mest ha "test" grejer ett tag och sen kanske köpa dyrare när jag väl lärt mig mer!

Självutlösaren?

Mm de stämmer ganska bra för tillfället.. Har nyligen köpt kameran och håller just nu på att lära mig så mycket som möjligt!
Så vill mest ha "test" grejer ett tag och sen kanske köpa dyrare när jag väl lärt mig mer!

Stativ är ju självklart nödvändigt men trådutlösare kan du kanske vara utan. Har du provat med att använda självutlösaren? På tio sekunder lär kameran sluta att vibrera efter din beröring och du slipper hålla reda på ytterligare en pryl.

Måste bar fråga en sak till.. vad ställer man inte vitbalansen på?
Omöjlig fråga att besvara.

Våga experimentera och testa alla inställningarna. Det värsta som kan hända är att det tar lite längre tid. Det bästa som kan hända är att du lär dig något.

Om du plåtat i RAW-format i stället för jpg kan du fritt välja vitbalans i efterhand.

Det är bara du som vet hur du vill att bilden ska se ut och rätt inställningar för att få till det varierar från situation till situation.

Istället för att skaffa en trådutlösare kan du som någon sa använda självutlösaren. Gå in i menyerna och ställ in självutlösningstiden på 2 sekunder.

Det har funkat utmärkt för mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar