Annons

grrr... manual-CD-n trasig t. min nya 400D!

Produkter
(logga in för att koppla)

orera

Aktiv medlem
Jag måste beställa en ny bruksanvisnings-CD till min splitter nya EOS 400D.

Eftersom jag är en sån där som läser bruksanvisningen i sängen med överstrykningspenna anser jag att jag nu har trial and errorat tillräckligt under förra veckan.

Tills manualen har kommit skulle jag bara vilja ha några korta svar på sådant jag behöver veta just nu (hade nyss en Olympus så jag har inte använt Canon i digital version förut):

Finns det någonstans man kan göra sina personliga inställningar och utforma några olika profiler för snabbval - tex en variant där man har ett bestämt skärpedjup, en viss blixtstyrka, etc.

Var skruvar man ner styrkan på blixten - jag hittar det inte någonstans och är en hårsmån ifrån att sätta smörgåspapper på blixten, vilket ju inte går eftersom den är upp- och nerfällbar...

Hur ställer man om till flerbildstagning, och att det stannar kvar även till nästa gång man sätter igång kameran?

Var ändrar man filstorlek?

HAr någon en länk till någon sorts bruksanvisning på nätet tar jag tacksamt emot det så kan jag titta där själv. De bruksanvisningar jag har i pappersversion är på tyska och italienska.

MVH Annika

Kan du inte bara klicka på "menyn" och sen gå ner i de olika flikarna tills du hittar "rätt"!? ;o)

De inställningar du letar efter finns där, jag har själv använt flera av dem.
Flerbildstagning får du automatiskt om du väljer sprotmotivet, bland programmen som är förvalda på ratten (löparen), Blixtstyrkan väljer du genom menyn oxå.

Sen kan man ändra iso, flerbildstagning mm i pilarna runt "enter"-knappen i mitten. Alltså upp- ner osv- pilarna.

Vill du ha bättre förklaring får jag gå o hämta kameran först för att kolla! ;o) Skriv i så fall igen!! =)

Tack, men alla dessa alternativ har jag redan utforskat. Att välja sportinställning för att få flera exponeringar på rad är inget alternativ för mig eftersom jag vill ha flerbildstagning vids andra tillfällen också.

Jobbigt att känna sig bakbunden när man inte kommer vidare, det går ju inte riktigt att utforska kameran om man inte har bruksanvisningen.

orera skrev:

Jobbigt att känna sig bakbunden när man inte kommer vidare, det går ju inte riktigt att utforska kameran om man inte har bruksanvisningen.

Klart det går! Bara tryck ändra inställningar och prova! Så gör jag alltid med mina nya elektriska prylar, ingen manual här inte ;)

Hi, hi! ja visst gååååååår det! Menjag klarar inte det där med trial and error...

"Kontrollbehov" tror jag visst det kallas, det jag lider av...

Till exempel satt jag i säkert 20 minuter och provfotograferade min fot för att försöka utröna vad skillnaden var mellan AEB och expkomp blixt.

Har man manualen läser man, stryker under och använder. Enkelt, snabbt. Tycker jag.

Tycker att manualen inte förklarar allt på rätt sätt, utan bara visar vilka knappar jag ska trycka på för att ställa in saker som ex AEB. Skit i manualen, har du lyckats trycka rätt är det bara att knäppa på och lara sig av sina misstag, man kan ju alltid radera bilderna. :)

Men jag FUNGERAR inte så. Den där metoden tar bara en fruktansvärd massa tid som jag inte har. :)

Men ni som gillar att trycka här och där och se vad som händer har säkert väldigt kul under tiden. Medan jag har kul när det blir rätt och jag fattar varfört.

orera skrev:
Men jag FUNGERAR inte så. Den där metoden tar bara en fruktansvärd massa tid som jag inte har. :)

Jag har manualen, men tycker inte den var särskilt utförlig, mycket måste man dessvärre utforska själv. Som tidigare skrivits här, så är bästa sättet att lära sig var funktionerna/knapparna sitter via manualen, resten måste man lära sig själv via kameran eller gå någon fotoutbildning för! ;o)
Tror inte man kan förlita sig på att bli en bra fotograf enbart med hjälp av manualen, men visst underlättar det om man vet var funktionerna sitter, utan att behöva leta själv!

Du får nog tag i ny manual snart om du redan väntar på en, tills dess kan du ju läsa den på engelska eller knappa vidare på kameran! =)

Ja du har ju rätt. Som tur är är jag inte så naiv att jag tror att man blir en bra fotograf bara med hjälp av en manual. Och kan man inte fotografera så blir det knappast bättre ju dyrare kamera man har. Jag fotograferar i jobbet och har precis gett ut en bok där jag har både skrivit och fotat själv, så grunderna tror jag att jag kan.

Jag vill TRÄNGA in i mina apparater, oavsett om det är en dator, en kamera eller vad det nu kan vara!

Jag håller med Annika.

Manualen är både bra och intressant. Minns att jag höjde min fotokunskap enormt då jag läste manualen till min gamla kamera för jättelängesen. Hade fotat ett tag då och sen slog jag mig ner och läste manualen och lärde mig allt ifrån manual-läget till skärpedjup.

Det var drygt 1-2 år sedan dock.

Manualen till 400Dn laddade jag ner via internet, fungerar utmärkt att läsa på datorn. Men du verkar ju vilja ha en penna att strycka under med, och det kan man ju inte göra på skärmen. Så det är ju ett dilemma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar