Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grovt korn med Rodinal?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Tjena!

Framkallade mina första filmer häromdagen och använde rodinal som filmframkallare och pappersframkallare. Hade en del Tri-X 400 filmer och vid några förstoringar upplevde jag kornet som ganska störande, lite för grovt. Kan jag ha gjort något fel vid framkallningen av film eller förstoring? Jag gjorde förstoringar i storleken 18*24, och använde ett Ilford varmtonspapper.
Har dock hört att Rodinal ska ge ett extra aggresivt korn, stämmer det? Vet även att ett par filmer fick ligga lite för länge i filmframkallaren, ca 1 minut. Vad händer då egentligen? Jag upplevde det som att kontrasten blev mycket hårdare på dom och även att ansiktstoner blev väldigt ljusa. Ett slags onaturligt ljus. Körde efter en mall som sa 6 min för Tri-x och 7 min för Plus-x.

Det dyker upp en del funderingar när man börjar med att framkalla själv så jag lär nog återkomma en del gånger i denna avdelning av forumet...

Tacksam för svar/

Mange

Rodinal är ingen finkornsframkallare, men större betydelse hade nog din överframkallning. Ju tätare ett svartvitt negativ är, desto kornigare blir det. Framkallningsrekommendationerna brukar i sig ofta ligga i överkant, och ytterligare tid på det ger ofta rejält korn.

Jag har aldrig hört talas om att använda Rodinal som pappersframkallare överhuvudtaget. Dina hudtoner kan möjligen ha mer med kopiering än filmframkallning att göra, om du inte dessutom överexponerat filmerna rejält. Har du tillgång till papper med olika hårdhet eller multigradepapper så att du kan kopiera dina hårda negativ mjukt?

Det verkar inte som om hudtonerna skulle ha att göra med kopieringen, då jag även får samma resultat vid scanning av negativen till datorn. Vet att jag även var noggran med exponeringen, så det är lite skumt med den grejen...
Kan det vara ide att korta den rekommenderade framkallningstiden något på finkornig film?

Sedan hade jag naturligtvis inte Rodinal som pappersframkallare, fel av mig... Det var ju Neutol som jag framkallade pappret i.

Mange

Rodinal och Tri-X ger väldigt skarpa korn, ännu mer om du överframkallar.

Min sambo tog några porträtt i den här uppsättnigen och kornen förstörde minst sagt bilderna.

Jag skulle inte rekommendera den här blandningen
för dylika saker, om man inte tänkt sig det då dvs.

Ja, Rodinal ger grövre korn, men skarpare än de flesta andra framkallare. Därför passar Rodinal bättre till lågkänsliga, finkorniga filmer.

Jag har också testat Tri-X i Rodinal, och det blev minst sagt kornigt. Överframkallar man får man ännu grövre korn.

När Rodinal kom i slutet av 1800-talet använde de flesta fotografer plåtar i större format, varför det grövre kornet ändå inte märktes så mycket eftersom större plåt/filmformat inte behöver förstoras lika mycket som småbild.

Rekommenderar istället D-76 1+1 till Tri-X. En älskad kombination av många. Lagom korn, och spädningen 1+1 ger lite bättre skärpa.

Vet inte hur du späder rodinal men jag späder rodinal i 1:50 och framkallar Tri-x i 12 minuter. Agiterar mycket försiktigt. Tycker inte att det blir så farligt kornigt.

Porträttbilder tycker jag dock personligen inte att Tri-x är lämplig till. För hård på något sätt.

Annars är Tmax100 och rodinal en underbar kombination, tycker jag.

Mvh

Peter

peter_gbg skrev:
Porträttbilder tycker jag dock personligen inte att Tri-x är lämplig till. För hård på något sätt.

Exponera efter 200 ASA istället och minska framkallningstiden med ca 25%. Då får du mjukare negativ och ett steg bättre lågdagerdetaljer.

mange78 skrev:
Vet även att ett par filmer fick ligga lite för länge i filmframkallaren, ca 1 minut. Vad händer då egentligen? Jag upplevde det som att kontrasten blev mycket hårdare på dom och även att ansiktstoner blev väldigt ljusa.

Det är precis det som händer: Kontrasten blir högre vid längre framkallningstider. Och detta får som följd att ljusa toner blir ännu ljusare.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto