Advertisement

Annons

Grattis Galleri FS

Produkter
(logga in för att koppla)
Är man intresserad av att köpa en bild är det ju bara att kontakta fotografen här på forosidan. Då kan man komma överens om storlek på utskrift och pris. Jag tror att många fotografer värderar sina bilder väldigt olika och vill ha en egen prissättning. Dessutom slipper man dela pengarna med Fotosidan.

Jag håller dock med om Galleri FS håller hög klass på bilderna. Jag var skeptisk i början men nu sitter jag gärna och tittar på bilderna där.

kan nog stämma, men många människor vill ha det enkelt och om FS teamar upp med ett bra lab typ Crimson så kan man med högupplösta bilder se redan på skärmen vilken kvalitet man får på utskriften.

Sen är det viktigt att bilderna som laddas upp för eventuell försäljning även bör kunna betraktas i hög upplösning då default (max 1024x1024) kan dölja brister i skärpa med mera, men då skapas ett annat problem att bilden kan laddas ner utan kostnad och printas på egen skrivare.

Hur löser man det?

1 med en fet ful logga som förstör bildupplevelsen,,,,,,,,,,,,nja
2 fotografens namn på bilden.........nope,,,,,,,,fult och kan lätt klonas bort
2 med någon typ av flashlösning (kan ingenting om detta) som visar bilden så bra den kan,,,,kanske
3 övriga förslag

Det var inte så jag menade.

Min poäng är att jag inte är intresserad av att betala "betydligt mer" för ett tryck beroende på att det är "begränsad upplaga" just på grund av att jag byter så pass ofta.

Chansen är större att jag skulle välja att under, säg, två år köpa fem tryck för 300kr styck än _ett_ tryck för 800kr.

Dessutom har jag en alldeles egen storformatsskivare så.. ;)

Vore det inte bättre att du kan sälja den bild som du då köpt för ett pris som ligger i närheten eller t o m över det du betalat för den. Och för att det ska hända är det nog rätt viktigt att det blir på arkivbeständiga material, att det blir en numrerad upplaga och att det blir av en viss kvalitet. Om Fotosidan prissätter fotografi så att det blir något som vi har på väggen och sedan slänger tror jag att detta är ett riktigt dåligt förslag.

Stefan

Möjligen en formuleringsfråga, men är det inte Fotosidan som ska ha en ersättning enligt någon procentmodell för att förmedla tjänsten?

För mig är Fotosidan en mötesplats för fotografer, med fotografernas bilder i centrum. Bilderna kan sedan användas av Fotosidan på olika sätt, exempelvis genom att sälja dem.

Detta är alltså inte tänkt som gnäll eftersom jag tycker er idé är jättebra. Givetvis ska den fotograf som tagit en bra bild kunna dra nytta av det. Men det är fotograferna som gör Fotosidan - inte tvärtom. :)

Låter som formuleringsfråga. Jag tror också att det kan bli en kul sak och planen är inte att vi skall tjäna storkovan utan att merparten går till fotografen. Vi fixar ett snyggt arbets-/leveransflöde och marknadsför, och hoppas att besökarna får upp ögonen för snygga utskrifter.

Vore det inte bättre att du kan sälja den bild som du då köpt för ett pris som ligger i närheten eller t o m över det du betalat för den. Och för att det ska hända är det nog rätt viktigt att det blir på arkivbeständiga material, att det blir en numrerad upplaga och att det blir av en viss kvalitet. Om Fotosidan prissätter fotografi så att det blir något som vi har på väggen och sedan slänger tror jag att detta är ett riktigt dåligt förslag.

Stefan

Numrerad upplaga är spikat. Vad vi måste fundera ut är logistiken kring hur en print får signaturen från fotografen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar