Annons

Grattis Galleri FS

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Efter att ha varit bitter och svensk i ren allmänhet är det med yttersta glädje som jag tänkt titta in snabbt i Galleri FS och finner att jag nu bläddrat runt bland bilderna i närmare 20 minuter. Jag har således tappat koll på klockan eftersom den ena spektakulära bilden efter den andra syns i galleriet.

Galleri FS har i mina ögon äntligen tagit den riktningen som jag hoppats det kunna vara och visar de bästa bilderna som Fotosidan har att visa.

Mina applåder till bidragsgivare och jury. =)

Jag kan hålla med om det konstaterandet - jag har tidigare varit klart tveksam till både urval och kvallité, men det har förbättrats till den grad att minst en 1/3 av bilderna är riktigt bra! Ett klart lyft som skall hyllas gentemot hur illa det såg ut för 18 månader sen....

Kul med lite positiv feedback. Det brukar ju annars vara en herrans massa gnäll på det hela.

Förresten, vi har en plan om att lägga till "Köp en utskrift" på alla bilderna där. Jag tror nämligen att många skulle vilja ha fina bilder hemma och Galleri FS är ju perfekt. Där fotograferna enligt någon procentmodell får betalt för de utskrifter som säljs. Vi har byggt grunderna för logiken men skall slipa på upplägg och hur/var utskrifterna och resten av leveransprocessen skall ske.

Helt ovetenskapligt. Vad skulle ni kunna tänka er att betala för en ca 40x50 utskrift på fint papper?

600 / 800 / 1000 / 1200 / 1500 eller mer/mindre?

Nja...
Det där ska väl ändå vara så att den som blir antagen ska ha valet att vilja sälja eller inte. Risken finns väl kanske annars att flödet på bilder till bedömning kan gå ner.... Men nu kanske jag är så där svensk som jag varit tidigare.
Jag skulle personligen vilja kunna kontrollera vart mina bilder hamnar.

Helt ovetenskapligt. Vad skulle ni kunna tänka er att betala för en ca 40x50 utskrift på fint papper?

600 / 800 / 1000 / 1200 / 1500 eller mer/mindre?

Ett par hundra spänn. Dels byter jag ut det som hänger på mina väggar relativt ofta. Dels tror jag att de flesta på FS vet vad Crimson/Liknande tar för prints.

Till viss del är det ju även beroende på upplagan, men jag har personligen inget intresse av att ha "unika" saker på mina väggar.

Ja är man inte intresserad av unika saker så blir nog inte Galleri FS rätt ställe. Då är ju tex IKEA grymt mkt bättre. Stora bilder till lågt pris.

Ja är man inte intresserad av unika saker så blir nog inte Galleri FS rätt ställe. Då är ju tex IKEA grymt mkt bättre. Stora bilder till lågt pris.

Det var inte så jag menade.

Min poäng är att jag inte är intresserad av att betala "betydligt mer" för ett tryck beroende på att det är "begränsad upplaga" just på grund av att jag byter så pass ofta.

Chansen är större att jag skulle välja att under, säg, två år köpa fem tryck för 300kr styck än _ett_ tryck för 800kr.

Dessutom har jag en alldeles egen storformatsskivare så.. ;)

Fast problemet med den är ju att du bara kan skriva ut dina egna bilder... Då gäller det ju att man gillar det man har tillgång till :)

Naturligtvis. Poängen där är att jag har haft större framgång med att få / få köpa högupplösta filer och printat själv än jag har haft med att beställa prints av folk.

Aha!

Kul med lite positiv feedback. Det brukar ju annars vara en herrans massa gnäll på det hela.

Förresten, vi har en plan om att lägga till "Köp en utskrift" på alla bilderna där. Jag tror nämligen att många skulle vilja ha fina bilder hemma och Galleri FS är ju perfekt. Där fotograferna enligt någon procentmodell får betalt för de utskrifter som säljs. Vi har byggt grunderna för logiken men skall slipa på upplägg och hur/var utskrifterna och resten av leveransprocessen skall ske.

Det är altså därför man nu kan se ett stort antal sidor med porträttbilder av orienteringslandslaget!
Fotosidan fungerar som försäljningsforum snarare än att man får bedömt sina bilder i bildforumen.

Kul idé, men hur har ni tänkt hantera att de befintliga bilderna som ligger i Galleri FS har en upplösning på max 1024x1024.

Ska vi som har bilder på Galleri FS skicka in nya bilder på de som redan ligger där?

Precis. Om man vill sälja bilder där så får man ladda upp en ny hgupplöst.
Då bör rimligen köparen få se bilden (eller ett utsnitt av den) i full upplösning innan man köper den, för det går ju att få riktigt bra skärpa vid 1024 pixlar av en ganska grusig bild som inte hade lämpat sig för stor utskrift. Jag är inte intresserad själv, utan det är bara ett litet tips för att få köparna nöjda:)

Kanske det. Men jag tror att mer relevant är att simulera utskriften på vägg på lagom betraktningsavstånd.

Möjligen en formuleringsfråga, men är det inte Fotosidan som ska ha en ersättning enligt någon procentmodell för att förmedla tjänsten?

För mig är Fotosidan en mötesplats för fotografer, med fotografernas bilder i centrum. Bilderna kan sedan användas av Fotosidan på olika sätt, exempelvis genom att sälja dem.

Detta är alltså inte tänkt som gnäll eftersom jag tycker er idé är jättebra. Givetvis ska den fotograf som tagit en bra bild kunna dra nytta av det. Men det är fotograferna som gör Fotosidan - inte tvärtom. :)

Är man intresserad av att köpa en bild är det ju bara att kontakta fotografen här på forosidan. Då kan man komma överens om storlek på utskrift och pris. Jag tror att många fotografer värderar sina bilder väldigt olika och vill ha en egen prissättning. Dessutom slipper man dela pengarna med Fotosidan.

Jag håller dock med om Galleri FS håller hög klass på bilderna. Jag var skeptisk i början men nu sitter jag gärna och tittar på bilderna där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar