Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

gratis program för att korrigera distorition

Produkter
(logga in för att koppla)
Som rubriken lyder, finns det något gratis program för att korrigera distortion? tacksam för svar.

Om man googlar på

free distortion correction download

hittar man massor.

Vilken distiortion menar du? CA? Fringing? Barrel/Pillow? Vignetting? ...

För jag tar för givet att du pratar om bilder och inte ljud.

Jag har den i mitt tycke fulaste distortionen, barreldistortion och emellanåt kan det vara lite kromatisk abberation.

Hugin är gratis och vekligen bra OM du orkar lära dig det. Det kan göra i princip allt du kan komma på att du vill göra, men har lite samma problem som många andra saker som kan "allt" - det är en viss inärningströskel, men tröst är att det finns många bra tutorials:

http://hugin.sourceforge.net/tutorials/index.shtml

Ptlens har jag använt ibland och det är bra, men kostar någon krona. enklare att använda, mer begränsat, men lätt och snabbjobbat. Jag började använda PTLens när jag inte orkade lära mig HUGIN, nu när jag "kan" HUGIN så använder jag PTLEns bara om det är bråttom.

http://epaperpress.com/ptlens/

Jag hade ptlens innan, gillade det mycket, men trial versionen gick ut. Jag hittade en grattis plugin till photoshop som heter lens correction. Verkar vara ok, inte i klass med ptlens men den funkar.

Just "Barrel" och "CA" ska helst korrigeras med din kameratillverkares egna program som känner till ditt objektivs svagheter. Barrel kan vara svårt få perfekt, blir gärna lite vågigt om man hamnar lite fel med parametrarna. Och CA...jag har kört med Photoshops och Lightrooms korrigeringar som jag tyckte var bra tills jag provade Nikons egen korrigering. Efter det kan jag omöjligt raw-konvertera med PS eller LR, det är som natt och dag samt går MYCKET snabbare.

PTLens har rätt många objektiv inlagda - skicka en bild och tala om vad det är för optik så kan jag testa och korrigera den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar