Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Gratis" IR fjärrkontroll 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

niklasl

Aktiv medlem
Någon frågade i en annan tråd efter filerna för fjärrkontrollkommandon för RC-1 IR-utlösare för 300D. På Digital Rebel tips & tricks skriver man If you have a Philips Pronto universal remote or a PDA with a compatible IR Remote control software. Those applications use a universal configuration file that mimics each IR remote control you can find. Unfortunately, no matter where I looked I could not find the configuration file for the Canon RC-1 control. So, I ended up buying the RC-1. Today, with the help of Rong Zhou, I was finally able to create my own CCF file by programming my Pocket PC to learn the two commands produced by the RC-1 (immediate trigger and 2 s delay trigger).

CCF-filen kan laddas ned här.
 
Jag har själv provat min Pocket PC iPAQ2210 med mjukvara NEVO. Den fungerar perfekt som fjärrkontroll.
Jag har låtit handdatorn lära sig signalerna från min RC-1 fjärrkontroll. Jag vet inte vilka värden som man ska lägga in om man inte har tillgång till en RC-1 enhet. Bästa sättet är alltså att leta rätt på någon med en RC-1 och låna den för kopiering till din fjärrkontroll handdatorn.
 
Låter jätteintressant. Finns det något liknande för Canons fjärrkontroll WL-D100? Jag har tappat bort min som jag fick med min PowerShot G3, och det hade varit toppen att kunna styra kameran med tex telefonen när man kör bildvisnnigar på TV:n.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.