Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gratis inspektion/reparation av Canon's 70-300 IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

aclaess

Ny medlem
För er som köpt ett Canon 70-300 IS USM kan denna informationen vara intressant!

Följande finns att läsa på Canon's support-sida:

"Tack för att du använder våra produkter.

Vi har nyligen informerat dig om ett fel som innebär att vissa bilder som har tagits med objektivet EF 70-300 f/4-5.6 IS USM visas med för låg upplösning. Det här felet kan uppträda i kanten av bilden vid inställning på 300 mm när kameran hålls vertikalt.

Vi vill be våra kunder om ursäkt för de problem som uppstått till följd av detta och tackar för förståelse och gott samarbete. Vi har nu upptäckt problemet och utvecklat åtgärder.

Påverkade produkter:
Felet påverkar alla EF 70-300 f/4-5.6 IS USM-objektiv med "0" eller "1" som tredje siffra i det 8-siffriga serienumret. Produkter som har en högre siffra än "2" som tredje siffra i serienumret påverkas inte.

Serienummer visas inom den blå streckade ramen i bilden: XX0XXXXX eller XX1XXXXX.

Kundsupport:
Från den 18 juli börjar vi med inspektioner och utför sedan kostnadsfria reparationer åt de kunder som drabbats av det här felet.
Om det är något mer du undrar över kan du kontakta vår supportavdelning. Klicka här för att hitta telefonnumret."

Tack för att du postade detta inlägg - uppskattas.

Mitt 70-300 ligger f ö i den påverkade tillverkningsserien även om jag inte uppmärksammat problemet mer än vid läsning i olika forum.

Har dock i princip inte tagit några vertikala bilder med just denna glugg - ska nog göra det för att se efter.

Hur yttrar sig det här problemet egentligen? Har sökt men inte hittat någon disskusion om detta i forumet.

Är det möjligtvis någon som har ett bildexempel?

Hur är det för dem som har 2 som tredje siffra? Eller finns det inte någon sådan serie? :-o ;-)

Roger:
Om man tolkar det Canon skriver, så skall det inte vara några problem.

Men du kan ju prova genom att ta två likadana foton med horisontell och vertikal orientering på objektivet och jämföra. Tänk på att använda samma exponeringsinställning på båda.

aclaess skrev:
Roger:
Om man tolkar det Canon skriver, så skall det inte vara några problem.

Om man tolkar det Canon skriver så hamnar 2 i limbo, vilket jag försökte göra en liten lustighet av.

0 och 1 har problem medan högre än 2 inte har det.

Jo, jag insåg min miss direkt efter "registrera svaret" klicket... :) Känner mig som en gammal gubbe utan ett uns humor i kroppen!

Har inte gjort det själv men på forumet på dpreview har flera gjort det. De byter ut hela den inre delen av objektivet. Verkar ha gått smidigt för dem i alla fall och objektivet har funkat mycket bättre efteråt.

Kostnadsfritt

Det var ju väldigt generöst att dom lagar felkonstruerade produkter utan kostnad.

Jag fick först besked från verkstad att det inte var fel på mitt objektiv och sen kom Canon på att jag fick lämna tillbaka det eftersom dom till slut kommit på att det faktiskt var fel på objektiven.
Jag köpte då en 70-200/4 och nu slår det mig att om jag köpt det objektivet från första början så kunde jag fått pengar tillbaka på kupongerna.

Det ska jag ta upp med dom nu. Det ska bli kul.:)

Mitt 70-300 har kommit tillbaks nu, två veckor efter utlovat sista datum. Innanmätet är utbytt och objektivet är justerat.

Jag tror att man lika gärna kan köpa objektiv utomlands när man handlar per postorder. Om man måste utnyttja garantin kvittar det nog vart man skickar gluggen.

Hej Jan Olof

Hoppas verkligen att det kommer att fungera bra för dig nu. Jag saknar IS ( köpte ju alltså en 70-400/4) och tycker att 70-300 var bra, något nedbländad.
Vet att jag låter sur och bitter när jag kommenterar Canons hantering av bl. a. detta objektiv men jag tycker dom är sorgliga.

Happy shooting

Pa

Senast ändrad:
70-300 IS verkar vara ett mycket bra objektiv.

Tyvärr tycker jag att man var väl nonchalanta på Canon och servicefirman när det hela drog ut på tiden. Om jag köper nya Canongrejor fler gånger så skickar jag förmodligen efter från Tyskland i stället.

Mmm. Jag ska redogöra för mina erfarenheter med att överhuvudtaget etablera kontakt med Canon respektive serviceställe i Stockholmsområdet vid senare tillfälle. Det var ingen lek.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar