Henry Fredrikson
Avslutat medlemskap
Jag kanske missförstod Dina intensioner och då ber jag om ursäkt!Var var jag aggressiv? Det får stå för dig i sådana fall, det var inte min avsikt åtminstone. Jag var genuint intresserad av svar på samtliga av frågorna jag ställde.
Det vore främst intressant att veta vilka som certifierar program, om inte annat för jobbets skull. Jag jobbar själv på en statlig myndighet med just systemutveckling och -förvaltning, så jag tycker mig ha hyfsad koll på den policy vi själva har vad gäller utvärdering av mjukvarualternativ, men det finns ju alltid utrymme för förbättringar som jag kan ta upp under avdelningens planeringsmöten, t.ex.
Ditt ursprungliga inträde i tråden kändes dock konstigt formulerat, varför jag kom med ett antal frågor som tydligen inte helt och hållet föll i god jord. Givetvis ska man tänka efter innan man installerar något, men när du kommer dragande med uttryck som "ocertifierade program", så är den första tanken hos mig att det finns någon bakomliggande certifierande organisation bakom som man i tur måste lita på för att det ska hålla. Annars är det ju lika verkfullt som en logga på Cnet.com som säger "vi har sökt efter virus i den här filen utan att hitta nåt!". Och då återstår det väl om man ska lita på C|nets ägare CBS Corporation, t.ex.
Vad gäller den enda proprietära (men gratis att använda) mjukvara jag använder hemma, så känner jag ett antal anställda på företaget som utvecklar det, så när de petar in dumheter i programmet vet jag ju vilka jag ska gå och sparka på... Den fria mjukvara jag i övrigt använder brukar vara signerad, och om web of trust ska vara värt vatten så får man väl faktiskt ta och lita på att de som signerat filerna inte lånar ut nyckeln till andra. Om man sen ska lita på att de inte skickar ens kreditkortsnummer till nigeria är väl upp till en själv, men det gäller ju även för program man betalar för utan att få någon insyn i dess inre maskineri.
Jag har jobbat med IT i nästan 40 år (är pensionör nu) men väldigt lite med Internet. På nätet är jag huvudsakligen användare. Men jag tror mig veta att det finns eller åtminstone har funnits ett antal organisationer varifrån man kan införskaffa krypterade certifikat som garanterar äktheten på det som sänds ut från den egna servern. Att man är den organisation man utgör sig för att vara. Men jag har aldrig haft anledning att fördjupa mig i hur detta fungerar. Däremor får man då och då varningar från olika säkerhetsprogram att certifikat har gått ut. T.o.m. fick jag det för några år sedan på Telias hemsida och Telias mailserver men det fixades snabbt. Mer vet inte jag om detta.
Jag surfar inte mycket på osäkra sidor men det händer att Norton varnar för att man laddat hem "osäkra produkter".