Annons

Gratis är bra

Produkter
(logga in för att koppla)

BW_62

Aktiv medlem
Vill du ha ett riktigt bra gratis bildbehandlingsprogram?

Testa detta
http://www.photoscape.org/ps/main/index.php

Förutom att enkelt editera dina bilder så kan du enkelt och snabbt sätta ihop fotokollage. Välj av de många mallarna och dra bara dina bilder till mallen så har du ett fotokollage på nolltid. Använd effektpenslar, sätt dit pratbubblor, sätt ramar på dina bilder, gör animerade gif bilder. Eller varför inte lägga in lite snitsig clipart i dina fotografier? Photoscape kan mycket mer än man skulle kunna tro och har ett antal riktigt behändiga funktioner som till och med dyra program saknar.

XnView

Glöm för guds skull inte att ladda hem detta program.
http://www.xnview.com/

Sen (i thumbnail läge) så associerar du alla dina andra bildprogram så kan du öppna dem från XnView med ett enkelt klick på tangentbordet.

Båda programmen översatta till svenska. ;)

Är Ni företagare och lever på Er fotoverksamhet så passa Er för ocertifierad programvara som Ni intet känner till något om. Kan finnas hur mycket trojaner, spionfunktioner och virus som helst i dem. Glöm aldrig att det pågår ett världskrig på nätet.

Är Ni företagare och lever på Er fotoverksamhet så passa Er för ocertifierad programvara som Ni intet känner till något om. Kan finnas hur mycket trojaner, spionfunktioner och virus som helst i dem. Glöm aldrig att det pågår ett världskrig på nätet.
Sony spred medvetet skadlig kod till sina användare 2005. Kan ju vara värt att tänka på...

Kör själv med RawTherapee och Gimp. Bägge bygger på öppen källkod. Senaste versionen av Gimp buggar dock på Win 7 64.

Hänger på Henry's inlägg;

Sedan min digitala värld öppnade sig på 80-talet med Unix på jobbet och någon Atari-grunka i hemmet har man passerat många faser. Bl.a. tokladdat ner den ena programvaran efter den andra i tron att NU har jag det optimala. Som givetvis följdes av ständiga formateringar och ominstallationer och annat mög ( någon som kanske känner igen detta....).

För att göra en lång historia kort. Numera håller jag mina burkar, såväl Windows som Mac, så rena som möjligt. Operativet får samsas med mest "tunga" programvaror som PS, LR, officepaket och liknande. Några andra, typ VLC, får vara med i leken. Regelbundna uppdateringar och backuper. Sammantaget mycket restriktivt med den typ av "labbande" med programvaror som funnits tidigare.

Nu kanske jag är liiite miljöskadad från jobbet där vi har ganska stora krav på "white papers" men ändå....

Mina burkar går hur bra som helst, mycket sällan några problem.. :)

Det här är både testade och garanterat virusfria. Många sajter kör detta som standard, som Freewarefiles eller Softpedia till exempel. Sedan sätter de ut en "testat symbol". Men vet man inte så mycket om nätet och programvaror så är det nog lätt att bli misstänksam. :)

I flera fall kan man hitta gratisprogram som är betydligt bättre än något som överhuvudtaget går att köpa. Som KMplayer till exempel.

Ta de orden från en datorveteran som kan datorer 100 gånger bättre än kameror. ;)

Hur garanterar du det? Att hemsidan själva satt ut en liten ikon att de är virusfria är inte samma sak som att de faktiskt är virusfria.

Det handlar inte om "hemsidor" utom om professionella firmor som även har en freeware sektion där allt är garanterat testat och virusfritt. Dessa firmor både säljer och erbjuder gratisprogram gjorda av andra än dem själv.

Sony spred medvetet skadlig kod till sina användare 2005. Kan ju vara värt att tänka på...

Kör själv med RawTherapee och Gimp. Bägge bygger på öppen källkod. Senaste versionen av Gimp buggar dock på Win 7 64.
Visst, det är jättesvårt att skydda sig. Men det gör ju inte osäkra leverantörer säkrare?

Vilka leverantörer är osäkra? Vilka leverantörer är säkra? Vem/vilka är det som certifierar (som du nämnde tidigare)? Är programvara man tvingas betala för automatiskt bättre än freeware? Hur ser du på fri mjukvara/öppen källkod? Är det kanske säkrare om man själv har tillgång till källkoden? Tycker du t.ex. att GNU-projektet (som ju står bakom GIMP, bland annat) är en "osäker leverantör"?
Jag har inget skrivit om att det är fel på något som är gratis bara för att det är gratis. Jag skrev bara att man ska vara extremt försiktig. Det finns extremt mycket korrupt på nätet och tyvärr vet man inte säkert att man komunicerar med den man tror man komunicerar med. Gimp har jag använt men tyckte inte om det.

Vilka leverantörer är osäkra? Vilka leverantörer är säkra? Vem/vilka är det som certifierar (som du nämnde tidigare)? Är programvara man tvingas betala för automatiskt bättre än freeware? Hur ser du på fri mjukvara/öppen källkod? Är det kanske säkrare om man själv har tillgång till källkoden? Tycker du t.ex. att GNU-projektet (som ju står bakom GIMP, bland annat) är en "osäker leverantör"?
Du behöver inte vara så aggresiv bara för att jag skriver att är man beroende av IT för sin inkomst ska man vara försiktig. Det finns mängder ute på nätet som lever på att luras och göra intrång. Det finns mängder av dummheter men givetvis finns det mycket bra också. Vi som är försiktiga ska väl lyfta på hatten för alla som rusar på och testar allt. Så småningom når ryktet om vad som fungerar även oss.

Jag har jobbat med avancerad IT sedan början på 1970-talet som utvecklare, utvecklingschef och VD för flera IT-företag och har hunnit uppleva det mesta.
Jag har en son som jobbar på RedHat och en som jobbar på Microsoft så jag sitter i korsdraget mellan öppen kod och sluten kod och har inte tagit ställning! :) Vet bara att inga stora organisationer, som använder öppen kod, törs göra det utan att man betalar någon för att kolla och paketera den för att inte råka illa ut.

Det handlar inte om "hemsidor" utom om professionella firmor som även har en freeware sektion där allt är garanterat testat och virusfritt. Dessa firmor både säljer och erbjuder gratisprogram gjorda av andra än dem själv.
Garanti innebär ett skadeståndsansvar. Räkna upp dem som garanterar med skadestånd eller låt bli att skriva garanterar. Utan skadestånd är det bara ett påstående. Det lurar alltid någon.

Garanti innebär ett skadeståndsansvar. Räkna upp dem som garanterar med skadestånd eller låt bli att skriva garanterar. Utan skadestånd är det bara ett påstående. Det lurar alltid någon.

Nu menar jag inte dig.

Men begär man det på ett gratisprogram så måste man vara smått bakom?

De flesta program innehåller texten att skaparen inte tar något som helst ansvar om något händer. Vem skulle vilja göra det för ett program som du får helt gratis? Ingen, inte du heller.

Grejen är att de som har sajten har virustestat programmen och garanterar att de inte hittade någon malware. Sen sätter de ut programmet som "testat som virusfritt". Vilket betyder att du slipper göra det på din dator och kan vara säker på att det inte innehåller malware.

Jag ändrar mig och borde ändra titel på tråden? Gratis är inte bra alls, och i det här forumet är det rent av farligt till och med har jag lärt mig då personer tar för givet att ingenting bra KAN vara gratis i deras pengavärld. De känner sig då lurade, försmådda, vilsna och misstänksamma för att sedan gå och köpa ett nytt program för 5000 Kr och prata kvalitet per krona. Det värsta man skulle kunna göra är att tipsa om ett gratis program då detta skulle tas som högförräderi i ett försök att pålura dessa personer farliga virus där rootkit ala mbr whistler står i centrum för illusionen. Nej tack.

Tips om VST pluggar för 30.000? Kan detta vara något? Virusfria också.

Jag vet vad du menar, alla trådar på det här forumet urartar snabbt. Det kan ju ha att göra med att ingen modererar forumet.

Men det finns ju som sagt inget som säger att det som kostar kommer utan malware och rootkits. Pengar blir man ju av med oavsett.

Äntligen en med lite förnuft. Jag håller med dig.

Nu menar jag inte dig.

Men begär man det på ett gratisprogram så måste man vara smått bakom?

De flesta program innehåller texten att skaparen inte tar något som helst ansvar om något händer. Vem skulle vilja göra det för ett program som du får helt gratis? Ingen, inte du heller.

Grejen är att de som har sajten har virustestat programmen och garanterar att de inte hittade någon malware. Sen sätter de ut programmet som "testat som virusfritt". Vilket betyder att du slipper göra det på din dator och kan vara säker på att det inte innehåller malware.
Det var Du som använde ordet "garanterat" och det ordet är en ren lögn om man inte betalar skadestånd. Då är det ingen garanti. Var noga med orden. Kan ingen ställas till svars så tar den som lovar inga risker. Tyvärr så brukar det ofta inte vara mycket värt med sådana garantier. De biter bara på den godtrogne.

Någon sade en gång till mig att "om det är gratis, då är det du som är produkten".
Innebörden av detta är att om någon delar ut något gratis till mig, så betalar jag på något vis, även om det inte är i reda pengar.

Varje gång jag googlar så loggar google vad jag sökt, min ip-adress och en del annat. Denna info hanterar de sedan för att göra profiler och för att kunan rikta reklam.

Reklam är naturligtvis gratis. Och det är kanske vettigt att få riktad reklam. Men avsikten är att få mig att shoppa, och då betalar jag ju.

När jag skickar mail med hotmail läser en automat igenom vad jag skrivit och uppdaterar genast reklamytan til höger.

När jag besöker hemsidor lagras info i cookies som används för att presentera reklam som jag antagligen är intresserad av. Jösses vad alla sajter vet att jag är fotointresserad. Även på de mest obskyra ställen får jag se reklam från Cyberfoto och Rajala.

Om jag använder gratistjänster för att lägga bilder på nätet, så betalr jag genom att låta sajten använda mina bilder.

Mycket freeware betalas genom att man samtidigt måste installera olika (gratis) tillägg till browsern. Dessa tillägg används sedan för att logga mitt beteende, eller bara för att styra in mig på andra sökmototer än Google. Så att desa andra sökmotorer kan börja logga mitt beteende.

Annan freeware betalas naturligtvis med trojaner och riktigt fula fiskar. Men det är nog inte det vanligaste, eller ens det mest obehagliga.

Om det är gratis är det jag som är produkten.
Är jag beredd att vara proudukten då är gratis ofta bra.

Mitt medlemskap i Fotosidan är helt kosntadsfritt. Men jag betalr genom att behöva scrolla förbi reklamen högst upp och jag betalar genom att jag lite då och då slinter på scrollbaren till höger. När jag slinter så råkar klicka på någon av reklamytorna där och får upp en popup. Fotosidan får betalt av den uppoppande hemsidan för varje gång jag slinter så.

Petter ...

Det var Du som använde ordet "garanterat" och det ordet är en ren lögn om man inte betalar skadestånd. Då är det ingen garanti. Var noga med orden. Kan ingen ställas till svars så tar den som lovar inga risker. Tyvärr så brukar det ofta inte vara mycket värt med sådana garantier. De biter bara på den godtrogne.

Tro mig, varken ställen som Softpedia eller Freewarefiles skulle må speciellt bra av om det fanns något virus i något av de utlagda programmen. Därför kollar de noga innan de läggs ut för nedladdning. Så sätter de ut en symbol brevid programmet som talar om att programmet är fritt från all malware. Ofta kan man läsa kommentarer från de som laddat hem och kör programmet som även får betygsätta.

Håller man sig till kända seriösa sajter så brukar det inte vara några problem. Hemsidor skall man däremot vara mer försiktig med.

Ofta är sajten själv bästa garantin för att du får hem bra program som är fria från malware.

Sen garanterar jag dig att detta stämmer och har inte en tanke på något skadestånd för att backa upp den garantin.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto