ANNONS
Annons

Gransämjan skickade polisen på oss!

Produkter
(logga in för att koppla)
stoltz skrev:
Så om brottslingar går runt och fotograferar, så gör dom detta med dragna vapen och rånarluvor? Brottslingar ser inte alltid ut på ett speciellt sätt.

Nej det gör de inte. Men om "privatspanarna" har rapporterat till polisen att det går omkring två personer helt öppet och fotogaferar i ett bostadsområde så tycker jag att sannolikheten att det finns en brottsmisstanke är låg. Det kan ju vara en husmäklare som dokumenterar ett objekt etc. Suspekta figurer är vi vana vid (i alla fall jag som bor i Göteborg).
Jag skulle få ringa polisen flera gånger om dagen efter en promenad genom city....

stoltz skrev:
Jag hade nog också reagerat om någon fotograferat husen i området där jag bor, men jag hade iofs frågat vad personerna sysslade med. Samtidigt får man ju acceptera att folk som inte vågar detta ringer polisen istället, det är det som polisen finns till för.
[/B]

Se svar ovan. Vi skulle behöva nyanställa några tusen poliser i Göteborg om alla ringde så fort man så personer "stryka" omkring.

müsli skrev:
Är det bara jag som irriteras när någon hänvisar till något utan att ange länk eller ens någon ledtråd om vad man hänvisar till?

Vilka artiklar menar du?

Jag irriteras över tomtar som inte orkar bläddra igenom listan av artiklar om vi ska vara så ärliga....

Bobo_m skrev:
Nu verkar det som att fotografen blev mer avskramd av polisen.
Jag var inte där så jag vet inte. Visst tycker jag att situationen var fånig. Samtidigt förstår jag inte vad som är så kränkande. Herregud, jag har lämnat ut mina personuppgifter vid ett flertal tillfällen. De gör ju bara sitt jobb. Hellre att de kollar en gång för mycket än en gång för lite. Nu är Mattias förhoppnings känd av ''gransämjan'' och av lokalpolisen och då borde det inte inträffa igen.

Alfons2 skrev:
Vi skulle behöva nyanställa några tusen poliser i Göteborg om alla ringde så fort man så personer "stryka" omkring.

Jag bor också centralt i Göteborg och håller med dig i dina lokala observationer. Tror dock att situationen är annorlunda i villaförorter, mindre städer och på landsbygden.

Vill göra det klart att vi inte var i närheten av ett bostadsområde. Kanske 2-300 meter ifrån närmsta hus. Det var här vi stötte på dessa så kallade "privatspanare" som inte sa ett ord.
När vi sedan gick för att prata med dom så gick dom raskt iväg och det var då polisen dök upp.

//Mattias

jpersson skrev:
Jag var inte där så jag vet inte. Visst tycker jag att situationen var fånig. Samtidigt förstår jag inte vad som är så kränkande. Herregud, jag har lämnat ut mina personuppgifter vid ett flertal tillfällen. De gör ju bara sitt jobb. Hellre att de kollar en gång för mycket än en gång för lite. Nu är Mattias förhoppnings känd av ''gransämjan'' och av lokalpolisen och då borde det inte inträffa igen.

Visst har du ratt! Men fotogafen kande obehag vilket jag tycker ar fel. Polisen borde hanterat situationen battre enligt mig.

i´m with you, stoltz!
När polisen dyker upp och frågar vad folk håller på med så är det fel, när de inte dyker upp är det också fel...

Om nu folk uppfattade Er som skumma säger det mer om dom än om Er. att lämna ut sitt pers nr till polisen är väl inget märkligt och att de kollar det är väl inte heller så konstigt.

Alfons2 skrev:
Nej det gör de inte. Men om "privatspanarna" har rapporterat till polisen att det går omkring två personer helt öppet och fotogaferar i ett bostadsområde så tycker jag att sannolikheten att det finns en brottsmisstanke är låg. Det kan ju vara en husmäklare som dokumenterar ett objekt etc. Suspekta figurer är vi vana vid (i alla fall jag som bor i Göteborg).
Jag skulle få ringa polisen flera gånger om dagen efter en promenad genom city....

Vi skulle behöva nyanställa några tusen poliser i Göteborg om alla ringde så fort man så personer "stryka" omkring.

Precis som det kan vara en husmäklare, så kan det också vara någon som rekar inför sin kommande nattliga verksamhet. Å andra sidan så tror jag att man hade ringt om man t ex ser en skåpbil som kör runt i kvarteret om och om igen med släckta lyktor. Vi har alla olika referenser kring vad som är suspekt eller inte. Det är ju trots allt polisens uppgift att bedöma brottsmisstanken.

När det gäller din promenad i city så är detta ju inte riktigt samma sak - Men om samma suspekta individer hade rört sig i ditt kvarter, runt ditt hus eller t o m suttit utanför din uppfart och dragit en holk samtidigt som dom inspekterar sin "låssmedsutrustning", då hade nog även du blivit en "privatspanare". :)

Varken du eller jag var på plats i det nämnda fallet, men jag kan förstå att folk att dom reagerar som dom gör. Det är ju inte helt otroligt att dom har haft en serie villainbrott i området (vilket polisens snabba reaktion tyder på) och då är det ju inte konstigt att folk är på vakt. Samtidigt kan man ju även vara glad att dom ringde polisen istället för att jaga bort fotografen med basebollträn i sann medborgardesanda.

Håller fullständigt med dig om att man inte skall ringa polisen i tid och otid, men så som fallet är beskrivit i denna diskussion ser jag inget märkligt i detta.

Det är bara bra att folk orkar bry sig och går till handling istället för att dra ner rullgardinen och tänka "varför skall jag bry mig?"

stoltz skrev:

Samtidigt kan man ju även vara glad att dom ringde polisen istället för att jaga bort fotografen med basebollträn i sann medborgardesanda.

Lite "off topic" kanske men det var precis vad som hände i norrland(!) förra veckan. Den misstänkte (dock ingen fotograf) tog till flykten - till närmsta polisstation!!

Bobo_m skrev:
Men fotogafen kande obehag vilket jag tycker ar fel. Polisen borde hanterat situationen battre enligt mig.
Jag vet inte eftersom jag inte var där. Vi får väl förutsätta att de hade fog för att agera som de gjorde.

Mattias fotograferade på allmän plats och polisen kollade honom, och? Jag hade också tyckt att det hade känts obehagligt, även om poliserna hade varit snälla, men är det så mycker mer till saken än så?

jag tror poliser tyckte ni var snygga.. så det är bara att vänta på en dejt :D
eller de ville ha en privat fotograferins setion?! :D

tjuvar får akta sig i norrland

Alfons2 skrev:
Lite "off topic" kanske men det var precis vad som hände i norrland(!) förra veckan. Den misstänkte (dock ingen fotograf) tog till flykten - till närmsta polisstation!!

lite väre blev det för 4 biltjuvar.. när de blev jagade av en hokey lag :D haha.. jag höll på att skrata igell mig medans jag läste ... :D

så är de hårda norrläningar! ;)

Superfrog skrev:
Dom boende i ett visst område går ihop och skall hålla lite extra utkik efter skumma typer. Sedan så får dom även sänka försäkringspremier.

Så har dom även någon direktkontakt på lokalpolisen som dom snabbt kan få tag på. //Mattias

OK..det skall alltså vara graNNsämjan...inte grandito...
med andra ord Medborgargarde
Göran

I mitt trapphus släpper inte grannarna in en även om man kommer med barnvagn - jättetrevligt.

Tror att jag skiter i att rigga gårdsfesten nästa år ...

Re: tjuvar får akta sig i norrland

carramba skrev:
lite väre blev det för 4 biltjuvar.. när de blev jagade av en hokey lag :D haha.. jag höll på att skrata igell mig medans jag läste ... :D

så är de hårda norrläningar! ;)

Jajamän..Här är vi inga gosegrisar som dricker Norrlandsguld med baseballkepor på huvet o åker Volvo 240..
Här lägger vi in en rejäl snus o spottar i nävarna :)

/Göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar