Annons

Grafikkorts problem, skit bild efter "uppgradering"

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasforsgren

Aktiv medlem
Efter det jag uppdaterade min dator till Vista har jag haft problem med att Vista klagar på att mitt grafikkort är för kasst. Tex går Moviemaker plus lite andra program inte att köra och skärmsläckaren fungerar inte ens! Så jag slog till och uppgraderade till ett Asus GeForce 8600GT 256MB GDDR3 Silent. Jag har nu försökt att kalibrera skärmen med Syder2 Pro (som inte är stabilt i Vista) men även efter kalibrering så ser skärmen ut som skit.
Det som jag har hört den sista tiden är grafikortet spelar ingen roll, det är skärmen det hänger på. Detta verkar verkligen inte stämma för mig.

Finns det någon annan som har liknande problem?

Det gamla kortet är ett Matrox Parhelia APVe 128MB och är gjort för 2D, det kommer snart tillbaka in i lådan!
 
Vista kräver en hel del på grafikkortet de e en sak som e säker, ska du trycka in ditt gamla kort igen kan du lika gärna skippa vista med.
Jag skulle tro att du behöver nya uppdaterade vista-anpassade drivrutiner till grafikkortet. Nvidia skickar ofta med program att kalibrera bild med, som du borde klara dig bra med. Om du kör Plattskärm vilket jag antar så se till att använda rätt upplösning anpassad till skärmen, annars ser det högst sannolikt inte bra ut!

Vill du ha en snabb o stabil dator så är mitt starkaste tips att skippa vista, finns gott om tillägg till xp om du saknar allt det "flashiga" me vista.
 
Har du uppdaterat drivrutinerna till det nya kortet?
Visst är det de senaste drirutinerna till kortet, nerladdat från Asus hemsida.
Jag lyckades dock få till bilden lite då jag lyckades hitta bättre drivrutiner till den ena skärmen

Jag skulle tro att du behöver nya uppdaterade vista-anpassade drivrutiner till grafikkortet. Nvidia skickar ofta med program att kalibrera bild med, som du borde klara dig bra med. Om du kör Plattskärm vilket jag antar så se till att använda rätt upplösning anpassad till skärmen, annars ser det högst sannolikt inte bra ut!
OK jag är inte helt novis när det gäller datorer så upplösningen är den korrekta ;)
Jag har sett Nvidia färg kontroll program men jag förstår inte varför det ska behövas. Med Matrox kortets default inställningar så var RGB färgerna nästan helt perfekta när jag mätte skärmen. Nu med det nya kortet ger default inställningarna fruktansvärd färgskiftning! Jag blev tvungen att använda Nvidias kontrollpannel för jag kunde inte justera tillräckligt på skärmen.

Lyckades få det acceptabelt nu så jag klarar mig nog tills Apple släpper sina nya MacBook Pro,
 
Har du lagt in rätt drivrutin för din bildskärm? Titta under bildskärmsinställningar / Avancerade inställningar / Bildskärm.
 
Har du anslutit skärmen med en analog vga kabel så kan det vara skillnad mellan olika kort. Vad jag vet så har just Matrox väldigt bra analogsignal jämfört med andra kort.

Om du har en DVI anslutning så borde det inte vara skillnad mellan olika kort...

Något att testa är att ladda in profilen igen - Vista har en tendens att "tappa" profilen. Det är bara att köra "ColovisionStartup" och se om profilen laddas.
 
Det är bara att läsa tråden så förstår man varför Microsoft tappar marknadsandelar och varför Apple har ökar med 68%.
Jag kör både PC XP och Mac men inte skulle jag för allt smör i Småland uppgradera till Vista. Det verkar vara Gates hämnd på mänskligheten för att man kallat honom för en nörd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.