Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grafikkort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Vilket grafikkort är det som gäller nu? Har idag ett ATI kort ca 2 år gammalt med 1 GB RAM. Kör enbart datorn som kontorsmaskin och bilder. Allt annat är nu i tipp topp. Sökt lite i gamla trådar och dessa är just det - gamla. Misstänker att det bör vara ett Nvidia eftersom jag har Photoshop CS dock bara 4:an och Lightroom 4. Tar gärna ett tips på ett passivt kort - om det finns ett bra.

PS och LR är inte särskilt GPU-optimerade så det spelar ärligt talat ingen roll vad du väljer om vi bara ser på just de programmen.

CS4 har bara lite OpenGL-optimering för att rotera arbetsytan och så, och det löser AMD och nVidia lika bra.

Dock så flyter inte LR på som jag skulle vilja. Tycker att bilden blir "uppritad" lite "långsamt". Jobbar mycket med RAW + TIFF. Kör operativ, PS & LR från en SSD-disk. Har 16 GB RAM. Känns som om grafiken behöver snäppas upp. Har de senaste drivisarna till allt och burken är nyinstallerad i samband med bytet till SSD-disken som även den är optimerad med Intels programvara

Beror väl på hur mycket du vill lägga.
1gig grafikminne är ganska standard på billigare och äldre kort.
Vill du ha mer minne så sticker priset iväg som tex ett Radeon HD 7850 2048MB som ligger på nästan 2500 kr. Eller Nvidia där den nya arkitekturen Kepler med 2048MB kostar från nästan 4000 kr. Dvs GTX670.

För runt en tusenlapp får du ett GTX 550Ti med 1024MB. Du skrev inte vad du har för kort nu så det är ju svårt att jämföra snabbheten.
Kan ju hända att 550 är ett kraftigare kort än vad du har idag, det är ju iaf ett kort som går att spela enklare spel eller spel i låg upplösning med.

Men i dagsläget är nog AMD korten bättre om du ska gå på budget eftersom att deras nya arkitektur finns i enkla varianter. Nvidias Kepler kommer i höst/sensommar/vinter som budgetkort så där finns bara gamla varianten.
Radeon HD7770 OC 1024MB kan du få för 1220 kr och det ska presera bra för pengarna.

Så vill du ha ett nytt och "modernt" kort i budgetsegmentet så är nog HD7770 eller HD7750 att rekomendera. Liten prisskilnad och 7770 har bättre prestanda. Tyvärr har AMD sämre drivrutiner än Nvidia men man kan inte få allt :)

Dock så flyter inte LR på som jag skulle vilja. Tycker att bilden blir "uppritad" lite "långsamt". Jobbar mycket med RAW + TIFF. Kör operativ, PS & LR från en SSD-disk. Har 16 GB RAM. Känns som om grafiken behöver snäppas upp. Har de senaste drivisarna till allt och burken är nyinstallerad i samband med bytet till SSD-disken som även den är optimerad med Intels programvara

Börja med att öka raw-cachen i LR.

Dessutom är LR4 en jäkla CPU-gris som älskar brutala processorer. :)

Beror väl på hur mycket du vill lägga.
1gig grafikminne är ganska standard på billigare och äldre kort.
Vill du ha mer minne så sticker priset iväg som tex ett Radeon HD 7850 2048MB som ligger på nästan 2500 kr. Eller Nvidia där den nya arkitekturen Kepler med 2048MB kostar från nästan 4000 kr. Dvs GTX670.

För runt en tusenlapp får du ett GTX 550Ti med 1024MB. Du skrev inte vad du har för kort nu så det är ju svårt att jämföra snabbheten.
Kan ju hända att 550 är ett kraftigare kort än vad du har idag, det är ju iaf ett kort som går att spela enklare spel eller spel i låg upplösning med.

Men i dagsläget är nog AMD korten bättre om du ska gå på budget eftersom att deras nya arkitektur finns i enkla varianter. Nvidias Kepler kommer i höst/sensommar/vinter som budgetkort så där finns bara gamla varianten.
Radeon HD7770 OC 1024MB kan du få för 1220 kr och det ska presera bra för pengarna.

Så vill du ha ett nytt och "modernt" kort i budgetsegmentet så är nog HD7770 eller HD7750 att rekomendera. Liten prisskilnad och 7770 har bättre prestanda. Tyvärr har AMD sämre drivrutiner än Nvidia men man kan inte få allt :)

För bildbearbeting skulle jag rekomendera AMDs FirePro-kort, dom erbjuder t.ex. 10-bitars-grafik och fungerar väldigt bra för mig. Deras Firepro V4800 är heller inte så dyrt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=613035

För bildbearbetning riktigt bra, för spel bra.

/Karl

Vill man köra Adobes videoprogramvaror så bör man välja ett Nvidia.
Skall tydligen gå att se på Adobes hemsida vilka som hjälper till.

Tack för tipsen så länge.

Min dator används enbart av mig och enbart till kontorsprogram (redovisningen) samt bildbehandling. Inga spel eller video. Tar normalt RAW bilder som ligger runt 24 MB och brukar vanligtvis "framkalla" dessa till TIFF för att fortsätta arbetet i det formatet. En "normal" TIFF bild ligger runt 120 MB och jag har framme flera bilder samtidigt. Använder Photoshop, Portrait Proffesional samt Lightroom samtidigt plus Chrome med kalender, mailbevakning osv.

Grafiken är ett ATI 5670. Ca 2 år. Processorn Intel I7 860, 2,8 Ghz. 16 MB RAM. C:\ disken är Intels nya 240 GB 520 serien. Alla program ligger installerade enligt default. Ev cash:er ligger på en D-disk.

Som sagt. Nu tror jag att grafiken behöver lite nytt liv. Kommer säkerligen att uppgradera PS CS men förmodligen senare. Just nu trivs jag väldigt bra med LR 4.1 i kombination med nuvarande version av CS. Den har så att säga de vertygen som jag "behärskar".

Ja - Vad säger Ni? Vilket grafikort? Finns ett lämpligt passivt kort?

Är företagare, så priset har betydelse men det drabbar inte på samma sätt min privata plånbok.......

Har flyttat cachen till c-driven enligt tips på forumet och ökat den till 20GB. Nu skall vi se om det händer något....

Kapar tråden lite. Förlåt för det.
Mitt gamla GeForce 8800 GTX tycks ha dött så jag behöver snabbt köpa ett nytt grafikkort. Kortet ska naturligtvis vara bättre än det gamla men det är väl i princip alla nya kort. Tänker mig ett pris på ca 2000 kr, säg 1500 - 2500, och det ska vara ett nvidiakort. Kortet måste gå att köra på mitt äldre moderkort så det måste vara bakåtkompatibelt om det är ett PCI Express 2.0 kort.
Vad har ni för förslag? Kör PS CS5 och LR3.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar