Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grafikkort

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för alla svar och all information som kommit!
Frågan verkar inte helt enkel, det förefaller finnas ett behov av en standardisering och framför allt av en bättre information från grafikkorts - och bildskärmstillverkarna.

Ett par frågor kom ang. hur och med vad jag jobbar;
har CS4 version 11.0.1, plåtar i raw och konverterar i ACR. Sedan "normalt" photoshoppande, ingen mer komplicerad bildbehandling.

Lars

Tack för alla svar och all information som kommit!
Frågan verkar inte helt enkel, det förefaller finnas ett behov av en standardisering och framför allt av en bättre information från grafikkorts - och bildskärmstillverkarna.

Ett par frågor kom ang. hur och med vad jag jobbar;
har CS4 version 11.0.1, plåtar i raw och konverterar i ACR. Sedan "normalt" photoshoppande, ingen mer komplicerad bildbehandling.

Lars

Då skulle jag slänga in ett bra grafikkort utan fläkt på, vilket man sällan orkar lyssna på. T.ex ett Club 3D HD 5440 1GB Noiceless edition för runt en femhundring.

/Karl

Bumpar nalle9s fråga lite eftersom jag också planerar att bygga nytt.

Har även några egna frågor och sammanfattar samtidigt vad jag har förstått av den här tråden:
Om man funderar på en skärm med 10-bitars färgdjup vill man dessutom ha:
- Ett grafikkort som stödjer detta. Jag vill gärna ha ett urval innan jag börjar shoppa, så jag är tacksam för alla förslag?
- En Plug-in till CS 5 64 bit. Finns den?
Skärmen måste kopplas med DisplayPort eftersom DVI endast stödjer 8 bitar (måhända akademisk fråga: HDMI samma?).

Tittat lite på CG243W och CG245W. I princip samma skärm, verkar det som, men 245 har en inbyggd sensor, så jag kan lägga min Spyder på hyllan. Finns det någon annan fördel med 245 och är det en fördel med inbyggd sensor?

Om man skulle välja tex ett Nvidia Geforce GTX 460 (typ), så kan man lika gärna spara pengar på skärmen eftersom man inte får någon nytta av dessa skärmars färgdjup eller har de andra fördelar som motiverar köpet?

Det vart en del, ber om ursäkt för att jag blandar in skärmar i den här tråden men det hänger ju samman.

Har även några egna frågor och sammanfattar samtidigt vad jag har förstått av den här tråden:
Om man funderar på en skärm med 10-bitars färgdjup vill man dessutom ha:
- Ett grafikkort som stödjer detta. Jag vill gärna ha ett urval innan jag börjar shoppa, så jag är tacksam för alla förslag?
- En Plug-in till CS 5 64 bit. Finns den?
Skärmen måste kopplas med DisplayPort eftersom DVI endast stödjer 8 bitar (måhända akademisk fråga: HDMI samma?).

Du behöver ingen plug-in till Photoshop för att få ut tio bitar till skärmen. Rätt videokort och rätt anslutning så ska det fungera direkt. Läs mera http://www.luminous-landscape.com/reviews/accessories/10bit.shtml

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar