Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

grafikkort

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennon

Aktiv medlem
Ska köpa en ny dator nu när min gamla har gjort sitt. Undrar lite över grafikkort. Spelar det någon större roll med bättre kort än ett standard vid bildbehandling?
 
Beror på vad du behandlar. Till vanlig bildbehandling är det processorn som arbetar. Quad processor blir ca dubbelt så snabb som en Dual processor.

Till viss 3D rendering behövs ett bättre grafikkort.
 
Det kommer se bra ut på skärmen i princip oavsett vad du väljer. Skärmen är mycket viktigare.

Sen hänger det som nämns här ovan på vilken mjukvara man kör. Om inte mjukvaran är skriven för att köra parallellt så vinner man inte ett dugg på att ha fler kärnor. Även om mjukvaran har stöd för parallellisering av jobb så är det inte alls säkert att prestandan fördubblas vid varje fördubbling av kärnorna, det kräver att jobben som ska parallelliseras passar bra för detta och att mjukvaran du använder är skickligt skriven.

Viss mjukvara använder grafikprocessorn som en extra processorkärna, för att köra icke-grafik-relaterad jobb. Detta är på gång i Photoshop bland annat, om jag inte missminner mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.