Annons

Grafikkort till Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Det brukar ibland påstås här på FS att det inte har någon betydelse vilket grafikkort man väljer för att köra Photoshop, så jag tänkte dela med mig av lite erfarenheter.

Mitt gamla grafikkort, Nvidia GTX 460 kastade in handduken i morse, så jag tog grafikkortet i HTPC:n och satte in. Det är ett fläktlöst GeForce 210, alltså från en äldre generation än mitt gamla kort, men med uppdaterad GPU i ver 2 som fortfarande säljs som grund/instegsmodell av Nvidia.

Jag har kört en mängd funktioner i Photoshop som enligt Adobe ska vara GPU accelererade och märker väl ingen direkt skillnad, det är svårt att jämföra om det tar längre tid, men två saker är mycket tydliga.

För det första är bilden inte lika skarp när man zoomar i PS och använder ojämna zoomlägen. 31,2% eller 63,7% är markant suddigare än 25% eller 50%. I gamla PS-versioner var detta lika tydligt, men nyare PS-versioner är mycket bättre på att visa mellanlägen. Dock inte med mitt GF 210.

Den andra tydliga skillnaden är om man tar upp bilden i fullskärm, väljer 100% visning och flyttar runt bilden lite snabbt så den åker av sig själv med hjälp av GPU:n. Det är mycket ojämnare acceleration, oavsett om grafikprocessorinställningarna står på Basic, Normal eller Advanced. Därav kan man ju utgå ifrån att också övriga GPU funktioner i PS påverkas negativt.

Så min slutsats är att det visst har betydelse vilket grafikkort man använder till Photoshop.

Värt att notera också är att Adobe inte längre har officiell support för gamla grafikkort i Photoshop CC och CC 2014.

http://helpx.adobe.com/photoshop/kb/photoshop-cs6-gpu-faq1.html
 
Det man brukar säga är väl som regel att så länge 3D är avstängt så spelar det ingen roll vilket grafikkort man använder.

Sen tror jag iofs andra faktorer ändå kan påverka vilket kort man väljer - om än inte just prestanda. Vissa kort jag haft har varit dåliga på att hålla igång skärmprofiler. Är nog iofs mer drivrutiner än hårdvara. Men ändå...
 
Det man brukar säga är väl som regel att så länge 3D är avstängt så spelar det ingen roll vilket grafikkort man använder.

Mjo, men som Lars skriver så påverkar det ju faktiskt funktioner som inte har med 3D att göra också prestandamässigt. Jag för mig att det också brukar vara allt fler funktioner som drar nytta av grafikkortet för varje ny version av PS.
 
Jo, kanske skall förtydliga och menar hårdvaruacceleration. Sant, delvis går ju renderingen kvickare men har svårt att se att ren bildprocessing/filter etc skulle gå snabbare dock.
 
Mjo, men som Lars skriver så påverkar det ju faktiskt funktioner som inte har med 3D att göra också prestandamässigt.
Ja Lars skriver om funktionen. Men inte prestandan. Han skriver att flytta får en hackigare gång. Han skriver inte att det går saktare.
Alltså är inte prestanda påverkad.
 
Ja Lars skriver om funktionen. Men inte prestandan. Han skriver att flytta får en hackigare gång. Han skriver inte att det går saktare.
Alltså är inte prestanda påverkad.
Självklart är prestandan påverkad med det sämre kortet om det inte klarar av att rita upp en 16 MP fullskärmsbild utan att hacka sig fram i jämförelse med mitt 5 år gamla kort. Det vore nog märkligt om det inte skulle gälla för övriga GPU accelererade funktioner också. Tyvärr har ju mitt gamla kort pajat, så jag kan inte byta tillbaka och jämföra. Jag ska köpa ett nytt grafikkort, så jag får väl återkomma med en mer direkt jämförelse när jag gjort det.
 
Så, hur väljer man ett nytt grafikkort i den flod som finns tillgänglig? Mitt gamla grafikkort höll i nästan 5 år, så det finns knappast någon anledning att köpa billiga, underdimensionerade kort. Bättre att satsa på något som kommer att fungera med den förväntade utvecklingen av Adobes program, där fler och fler funktioner utnyttjar grafikprocessorn. Dessutom ska kortet naturligtvis klara rätt avancerad videoredigering. Samtidigt ska det inte vara allt för mycket overkill.

För att göra livet enklare bestämmer jag mig för att fortsätta med Nvidia pga tidigare goda erfarenheter, även om AMD har motsvarande kort som är väl så bra. Nvidias professionella serier är alldeles för dyra och det sitter motsvarande GPU:er i dem, även om drivrutiner och annat sägs vara bättre. Dessutom är det bara toppmodellerna i Quadroserien som är snabbare än GeForce mellanklassmodeller, så de går bort.

De flesta bättre kort i GeForceserien är spelkort med överklockade GPU:er och mer eller mindre avancerade kylare. De går bort. Grafikkortet ska motsvara referensmodellen som jag vet är tillräckligt tyst så länge det inte hårdbelastas och kortet ska köra i basklockfrekvens. Dessutom ska kortet vara från de senaste serierna. Köpa gamla modeller verkar dumt om det ska hålla 4-5 år.

Efter en del internetresearch har jag identifierat ett antal faktorer som påverkar GPU-funktionaliteten i Adobes program. Videominne har ingen större betydelse så länge det är över 512 MB, om man har gott om minne i datorn. Mer avancerade kort har 1-2 GB och spelkorten 3-4 GB. Viktigare är minnesbussen. 256 bitar är dubbelt så bra som 128 bitar när data ska skyfflas fram och tillbaka. Ungefär som skillnaden mellan en tvåfilig och en fyrfilig motorväg. Viktigt är också snabba minnen, alltså hastigheten på motorvägen. GDDR5 minnen är mycket snabbare än gamla DDR3. Photoshop använder som mest ca 500 CUDA-kärnor för de mest GPU intensiva beräkningarna var en annan uppgift jag hittade.

Så, jag hittade ett grafikkort till överkomligt pris (2099 kr) på komplett.se som överensstämmer med min kravspec ovan och det är ett Gainward GeForce GTX 760, vilket borde räcka och bli över för Photoshop och normal videoredigering. Nvidia referensmodell med 2 GB GDDR5 minne, 256 bitars buss, 1152 grafikkärnor i basklockfrekvens 980 MHz som kör Open GL 4.3 och supportar Open CL. Kortet har 2 st DVI, 1 st HDMI och 1 st DisplayPort och kan driva fyra skärmar samtidigt. GTX 760 fick inga vidare omdömen i Sweclockers speltest, vilket väl får anses som bra i sammanhanget.

http://www.gainward.com/main/product/vga/pro/p00914/p00914_datasheet_72251c3cea1bdb3a.pdf?s=505

Någon som känner till något annat kort som skulle passa bättre, så får ni gärna skriva det.
 
Så, hur väljer man ett nytt grafikkort i den flod som finns tillgänglig? Mitt gamla grafikkort höll i nästan 5 år, så det finns knappast någon anledning att köpa billiga, underdimensionerade kort. Bättre att satsa på något som kommer att fungera med den förväntade utvecklingen av Adobes program, där fler och fler funktioner utnyttjar grafikprocessorn. Dessutom ska kortet naturligtvis klara rätt avancerad videoredigering. Samtidigt ska det inte vara allt för mycket overkill.

För att göra livet enklare bestämmer jag mig för att fortsätta med Nvidia pga tidigare goda erfarenheter, även om AMD har motsvarande kort som är väl så bra. Nvidias professionella serier är alldeles för dyra och det sitter motsvarande GPU:er i dem, även om drivrutiner och annat sägs vara bättre. Dessutom är det bara toppmodellerna i Quadroserien som är snabbare än GeForce mellanklassmodeller, så de går bort.

De flesta bättre kort i GeForceserien är spelkort med överklockade GPU:er och mer eller mindre avancerade kylare. De går bort. Grafikkortet ska motsvara referensmodellen som jag vet är tillräckligt tyst så länge det inte hårdbelastas och kortet ska köra i basklockfrekvens. Dessutom ska kortet vara från de senaste serierna. Köpa gamla modeller verkar dumt om det ska hålla 4-5 år.

Efter en del internetresearch har jag identifierat ett antal faktorer som påverkar GPU-funktionaliteten i Adobes program. Videominne har ingen större betydelse så länge det är över 512 MB, om man har gott om minne i datorn. Mer avancerade kort har 1-2 GB och spelkorten 3-4 GB. Viktigare är minnesbussen. 256 bitar är dubbelt så bra som 128 bitar när data ska skyfflas fram och tillbaka. Ungefär som skillnaden mellan en tvåfilig och en fyrfilig motorväg. Viktigt är också snabba minnen, alltså hastigheten på motorvägen. GDDR5 minnen är mycket snabbare än gamla DDR3. Photoshop använder som mest ca 500 CUDA-kärnor för de mest GPU intensiva beräkningarna var en annan uppgift jag hittade.

Så, jag hittade ett grafikkort till överkomligt pris (2099 kr) på komplett.se som överensstämmer med min kravspec ovan och det är ett Gainward GeForce GTX 760, vilket borde räcka och bli över för Photoshop och normal videoredigering. Nvidia referensmodell med 2 GB GDDR5 minne, 256 bitars buss, 1152 grafikkärnor i basklockfrekvens 980 MHz som kör Open GL 4.3 och supportar Open CL. Kortet har 2 st DVI, 1 st HDMI och 1 st DisplayPort och kan driva fyra skärmar samtidigt. GTX 760 fick inga vidare omdömen i Sweclockers speltest, vilket väl får anses som bra i sammanhanget.

http://www.gainward.com/main/product/vga/pro/p00914/p00914_datasheet_72251c3cea1bdb3a.pdf?s=505

Någon som känner till något annat kort som skulle passa bättre, så får ni gärna skriva det.

Måste bara säga att referens kortet är skit, otroligt högljutt och enligt mig inte är det bästa man kan skaffa till sin dator. Om du är inne på spåren utav att skaffa ett 760 så skulle jag gå på detta istället http://www.inet.se/produkt/5409897/...irectcu-ii-oc-2gb-3-in-game-spel-varda-950-kr. Har dock inte ett 760 själv men har två st 670 i min dator och ena är referens och det andra är eftermarknads från kfa2 och man hör en otroligt stor skillnad på dem.
 
Jag håller med om att det är bättre med de kort som har avancerade kylare - de är mycket mycket tystare.
 
Måste bara säga att referens kortet är skit, otroligt högljutt och enligt mig inte är det bästa man kan skaffa till sin dator. Om du är inne på spåren utav att skaffa ett 760 så skulle jag gå på detta istället http://www.inet.se/produkt/5409897/...irectcu-ii-oc-2gb-3-in-game-spel-varda-950-kr. Har dock inte ett 760 själv men har två st 670 i min dator och ena är referens och det andra är eftermarknads från kfa2 och man hör en otroligt stor skillnad på dem.
Tack för ditt förslag, men det är ett OC kort som jag inte vill ha. Mitt gamla kort var referensmodell och skitkortet jag satt i nu har ingen fläkt alls och jag hör ingen nämnvärd skillnad. Mitt gamla Antecchassi har redan 8 fläktar som väsnas. Kör du SLI utgår jag från att du belastar dina kort helt annorlunda än jag och då har det kanske större betydelse.
 
Grafikkortets minne skall om jag kommer ihåg rätt innehålla skärminformation.
Då gissar jag att man bör tänka på framtida bruk om man skall börja pyssla med 4K.
HUR det påverkar kan jag däremot inte säga.

Sen förstår jag inte betydelsen om grafikkortet är överklockat eller inte, spelar det ngn roll överhuvudtaget?
 
Självklart är prestandan påverkad med det sämre kortet om det inte klarar av att rita upp en 16 MP fullskärmsbild utan att hacka sig fram i jämförelse med mitt 5 år gamla kort. Det vore nog märkligt om det inte skulle gälla för övriga GPU accelererade funktioner också. Tyvärr har ju mitt gamla kort pajat, så jag kan inte byta tillbaka och jämföra. Jag ska köpa ett nytt grafikkort, så jag får väl återkomma med en mer direkt jämförelse när jag gjort det.
OK, det är svårare att se.
Men jobbar DU saktare??? Blir du begränsad?
 
OK, det är svårare att se.
Men jobbar DU saktare??? Blir du begränsad?

Vad är du ute efter egentligen? Om ett program blir långsammare med ett sämre grafikkort begränsar det självklart användaren (hur mycket beror förstås på hur ofta man använder GPU-accelererade funktioner).

Överklockning har man mest nytta av i spel och rena prestandamätningar, och i praktiken märks det inte så mycket.
 
Sen förstår jag inte betydelsen om grafikkortet är överklockat eller inte, spelar det ngn roll överhuvudtaget?
Högre effektförbrukning, högre värmeutveckling, teoretiskt kortare livslängd på komponenterna och onödigt ifall prestandaboosten inte kan eller behöver utnyttjas. GPU-processorn är ett komplement till datorns CPU i Photoshop för att avlasta denna, till skillnad från spel där grafiken kör på högvarv kontinuerligt.
 
När jag redigerar film då vill jag givetvis se så tydligt som möjligt. Men det är inte samma sak som att jag ser fullt tillräckligt.
Däremot jobbar jag nog långsammare än de flesta, jag är inte så van. Jag tror inte att jag skulle märka kortbytet nämnvärt. Förutom om jag använder realtidsändringar för färg och kontrast och liknande som är just gpu-accelererad.
I Ps skulle jag nog inte märkt av det alls.
 
Nvidia referensmodell med 2 GB GDDR5 minne, 256 bitars buss, 1152 grafikkärnor i basklockfrekvens 980 MHz som kör Open GL 4.3 och supportar Open CL. Kortet har 2 st DVI, 1 st HDMI och 1 st DisplayPort och kan driva fyra skärmar samtidigt.

Spontant så låter det som att du i Photoshop vill ta höjd för väldigt lång livslängd och gärna med fokus på videoredigering (och gissningsvis ett å annat spel). Jag har ingen erfarenhet av just videoredigering men förstår givetvis att det ställer väsentligt högre krav på såväl grafikkort som minne och processor.

Vad enbart Photoshop beträffar så tror jag (återigen) att man klarar sig långt med basmodeller. Själv kör jag en Mac med inbyggda kretsar (HD 4000). Senaste spelen/3D är förstås bara att glömma, men att rita upp och flytta runt 21 mpix bildfiler går som tåget. Och blir bilderna alltför feta så är det snarare minnet och/eller processorn som börjar knaka. Men det sker ytterst sällan.

Oavsett så låter det som du rannsakat dina generella behov grundligt och hittat rätt i djungeln. Så, det är väl bara att köpa :)
 
GTX 760 är väl ett "ok kort" men tycker du ska titta efter ett GTX 860 el, så och gärna ett med senaste generation av Arctic kylare på men tror inte det finns längre men köp ett separat och släng på så går det tyst och du har juice som bör täcka dina behov. Fast personligen hade jag satsat på dubbla GTX 760 el, liknande för säga vad man vill men dubbla kort äger på saker som spel så givetvis funkar det likadant för videoredigering... Tycker det är en tydlig skillnad när man har 2st grafikkort som delar på att rendera skärmen ;) och självklart se till att du har bra med minne sen är det bara att tuta och köra ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.