Annons

Graderat ND filter, var i hela friden köper man det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ziden

Aktiv medlem
Hej,

Titeln säger allt - behöver iofs inte vara canonspecifikt!

Har varit på jakt efter ett graderat ND filter länge nu! Det närmaste jag kommer är att köpa Cokins filterhållare o köras deras fyrkantiga filter, iofs då vet man ju åt vilket håll man har garderingern!

Har kollat Cyberphoto & scandinavian och Photax, ser inget i prislistorna!

Please, guide me!

// Lazze
 
Scandinavian har de på sin hemsida under Fototillbehör-Filter-Cokin. Vill du ha något som inte finns i deras prislista är det bara att ringa så tar dom hem det till dig och kan även tala om priset.
 
Jag har varit på jakt efter ett graderat ND filter till cokin a men det har varit förbannat svårt att få tag på ett.

Jobbigt!

/Henri
 
Jag är ute i samma ärende. Har insett att Cokins filter nog är vad jag ska ha. Eftersom dom är fyrkantiga och större än objektivöppningen så kan man variera var i bilden det tonade ska ligga. Tror att jag skippar filterhållare och håller det framför med handen i stället.
 
Ziden skrev:
Hej,

Titeln säger allt - behöver iofs inte vara canonspecifikt!

Har varit på jakt efter ett graderat ND filter länge nu! Det närmaste jag kommer är att köpa Cokins filterhållare o köras deras fyrkantiga filter, iofs då vet man ju åt vilket håll man har garderingern!

Har kollat Cyberphoto & scandinavian och Photax, ser inget i prislistorna!

Please, guide me!

// Lazze

Kolla Kodaks Wratten-filter - finns på Photax.

//Lasse
 
B+W har runda graderade gråfilter filter med vanlig gänga 501 och 502 (0.3 och 0.6) heter dom. Har inte hittat dom i Sverige men Technikdirekt.de har dom, B&H i NewYork också, dyra är dom, men det är alla B+W filter (kvalitet).
 
Senast ändrad:
eatfrog skrev:
Jag har varit på jakt efter ett graderat ND filter till cokin a men det har varit förbannat svårt att få tag på ett.

Jobbigt!

/Henri

Om jag inte missminner mig så har cokin lagt ner a-serien, jag tror du får leta begagnade, på t.ex. ebay.
 
Zoso skrev:
B+W har runda graderade gråfilter filter med vanlig gänga 501 och 502 (0.3 och 0.6) heter dom. Har inte hittat dom i Sverige men Technikdirekt.de har dom, B&H i NewYork också, dyra är dom, men det är alla B+W filter (kvalitet).

Den svenske importören av B+W http://www.aifo.se/ eller någon av deras återförsäljare kan ta hem dom.
Fyrkantiga filter är att föredra (se Björns inlägg), men om man ändå väljer runda så rekommenderar jag B+Ws. Dom har en mycket mjuk övergång, så det är inte lika viktigt att horisonten hamnar exakt i mitten.

Olle
 
Ziden skrev:
Hej,

Titeln säger allt - behöver iofs inte vara canonspecifikt!

Har varit på jakt efter ett graderat ND filter länge nu! Det närmaste jag kommer är att köpa Cokins filterhållare o köras deras fyrkantiga filter, iofs då vet man ju åt vilket håll man har garderingern!

Har kollat Cyberphoto & scandinavian och Photax, ser inget i prislistorna!

Please, guide me!

// Lazze
Hej! Jag beställde både ett blått och ett grått Cokin av www.scandinavianphoto.se för några veckor sedan. Kom efter några dagar med posten! :))
 
Hittade detta på Technikdirekt:

B&W Farbverlauf (501) 67 E grau 50%
pris: 57 Euro

Sen säljer Scandinavian Cokin, hur är era erfarenheter där? Verkar ju iofs smidigt med en filterhållare, men blir kvalitetn lidande av att inte filtret sitter direkt mot objektivet?

Fattar jag det rätt så köper man isf en Cokin filterhållare för 170:- + en anppasningsring för 110:-, sen är det bara att välja de filter man är sugen på?

Mvh Lazze
 
Köpte en uppsättning för några veckor sedan.
Har hunnit med några turer med dom och tycker att de är bra.
Det jag har märkt är att man får hålla handen över filtren annars kan man få in ljus uppifrån/bakifrån.
Det finns speciella motljusskydd som jag inte prövat.
Skickar med en länk till Cokin för ett komplett utbud.

http://www.cokin.com/

/Lennart
 
Jeppe skrev:
Om jag inte missminner mig så har cokin lagt ner a-serien, jag tror du får leta begagnade, på t.ex. ebay.

Jo, det stämmer.
Hoppades att nån skulle ha nåt gammalt i lager eller något, men det verkar nästan hopplöst.

/Henri
 
Hur är det med kvaliteten på Hitech, plastfilter känns ju inte helt rätt att sätta framför en L-glugg ? Såg att B+W hade behandlade glas på sina filter, priset blir förstås helt annat, men om man köpt ett bra objektiv känns det ju inte helt rätt att sätta en plastbit framför det glaset, inte för mig i allafall, eller spelar det ingen roll ?
 
Kent, jag håller med! Har ett Soligar UV filter på min 17-85 just nu och det suger! "Billigare" än Hoya HMC verkar inte fungera. Så jag tror jag kommer satsa på ett 0.6 B&W från Technikdirekt - 500:- spänn iofs, men hellre nöjd än slängd :)

// Lazze
 
Ziden skrev:
Kent, jag håller med! Har ett Soligar UV filter på min 17-85 just nu och det suger! "Billigare" än Hoya HMC verkar inte fungera. Så jag tror jag kommer satsa på ett 0.6 B&W från Technikdirekt - 500:- spänn iofs, men hellre nöjd än slängd :)

// Lazze

Du kommer att bli nöjd med det Lasse, jag har både 501 och 502'an (blir 0.9 om man kombinerar dom). men dom jag har är i 58 mm gänga, behöver 77 mm nu till min nya 17-40 och dom är svindyra :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.