Annons

Grönstick

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
jag har precis hämtat en dia rulle som är framkallad i vanlig C-41. Nu när jag sitter och scannar så är huden på bilderna grön, riktigt grön. Bakgrund och omgiving har sin naturlliga färg men inte huden. Jag använde vanliga elektronblixtar som var slavkopplade.

1. Vad beror detta på?

2. Kan man på något sätt fixa till det när man scannar? jag försökte dra ner grönt över huvud taget i bilden men det blev inte bra.

MVH
Greve Nickon:cool:

välkänt fenomen!!!

kan bero på fel temperatur under framkallningen... minns inte vilket det var exakt, grönstick=för kallt - magenta=för varmt. Eller så var det precis tvärtom...

Kan också vara att du använt för färsk film...Diafilmen är alltid bäst nån månad innan utgångsdatum - tror jag...:rolleyes:

Filmen går ut i slutet på månaden och jag tog bilderna för ung en och en halv vecka sedan så jag tror att jag kan utesluta att den är för färsk.

då e det tempen - visste det!!!!!

det labbet vill jag klaga på om jag va du...

Jag har tagit en hel del vänddia. Jag framkallar inte själv utan går alltid till labb. Det gröna känner man väl igen. Värst är det helt klart när man plåtar inomhus med blixt. Jag upplever sticket som kraftigt gul/grönt. Gult i ansiktena och grönt i mörkare partier.

Utomhus upplever inte jag samma effekter. Det brukar ge en mer "naturlig" återgivning. Detta tycker jag varierar på film också. Velvian har gett mest stick inomhus av dom filmer jag testat.

Jag har funderat på att se om det går att kompensera med ett blåfilter (tungstenfilter) när man använder blixt inomhus. Har inte hunnit prova än. Någon som tror på min idé? :(

Menar du att grönsticket kommer från själva grejen att det framkallas som vänddia och i så fall uppkommer hela tiden eller har det med tempraturen att göra.
Är det känsligare med tempförändringar när man framkallar vänddia?

MVH

Klagat

Nu har jag varit och klagat hos fotohandeln. Dom visste inte vad som hade hänt.
Först så hade jag inte framkallat hos dom (eftersom jag hade klippt hemma och nu hade filmen i en ficka som inte dom använde)
Sen så var det praktikantens fel.

I vilket fall så fick jag mina pengar tillbaka och två nya filmer, visserligen Fuji men det får väll duga.

Tack för hjälpen
MVH

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar