Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grönstick på bilder ur C-41-film, kan man inte unvika det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Ja, varför är alla bilderna kraftigt gröna från den Portra 400 som jag hämtade från labbet för några dagar sen? Har de på labbet sabbat filmen eller endast papperskopiorna?

-Eeros

De kopierar på färgpapper och inställningen för filtreringen vid kopieringen var åt fanders.

FOTOBUTIKEN HÄVDAR ATT INGET FEL HAR BEGÅTTS!?

J.Patric, jag åkte till fotobutiken och berättade för dem det du sa. Då sa de att om man vill ha riktigt svartvita bilder så kan man inte använda Kodak Portra eller annan C-41film. Det blir alltid grönstick på C41, sa de.

Tidigare, när jag hade klagade över att "vanlig" svart/vit film var dyrt att framkalla på papper, var det de som rekommenderade att jag skulle gå över till C-41.
-Men det blir väl inte riktigt svartvitt med den, sa jag tvekande.
-Det blir precis lika svartvitt som med vanlig s/v-film, men då ska du komma till oss, eftersom alla klarar inte av det, sa de.

Nu när jag klagade över att de framkallat grön/vita bilder åt mig, och sa att de använt färgpapper, sa de att naturligtvis har de använt färgpapper.
-Det finns inget särskilt s/v-papper för minilabben när man framkallar C-41. Och filtreringen är det inget fel på, den inställs automatiskt och därför kan ingen operator göra några felinställningar som förstör bilderna, slog de fast.

Jaha, vad kan jag göra nu då? Finns det någon här på fotoforum som verkligen är haj på hur det förhåller sig till med C-41, färgstick och särskilt papper för s/v-bilder? Kan man inte undvika färgsticket, som labbet hävdar?

-Eeros

P.S. Nu hade jag damm som sitter fastetsat på filmen igen. Ligger felet hos labbet, eller är det min kamera som är skräpig inuti?

Senast ändrad:
Hej!

Det går alldeles utmärkt i ett minilab att få s/v kopior från portra utan färgstick. Man kan dock inte alltid låta maskinen gå på auto. Vet inte ditt lab hur de använder sin maskin manuellt tycker jag att du ska byta lab.

Om man däremot skickar in filmerna till ett storlab kan man däremot inte göra så mycket.

Hmmm, kan du utvika svaret lite Ulf? Jag menar att annars har jag inte mycket att komma med mot labbet om jag bara hävdar att "det ska gå".

Vore tacksam om någon kan ge ett riktigt utförligt svar.

-Eero

Någon med instruktionsboken med avsnitet med svartvit kopiering uppslaget till detta minilab som skulle kunna överlämnas i till labbet, så de har möjlighet att producera de tjänster som kunderna efterfrågar?

Okej!

Det beror lite på vad det är för minilab de har. Vad alla olika tillverkares labb har för möjligheter kan jag inte redogöra för i detalj. Men det som är klart är att de kan filtrera bort dessa färgstick. Jag har sett bilder från s/v c41 som är helt perfekta kopierade på färgpapper utan att det har behövts läggas ner mycket tid på filtreringen. Man kan dock uppleva lite färgstick även med en rättfiltrerad kopia i tex lysrörsbelysning men då brukar färgsticket vara VÄLDIGT svagt magenta.

Om jag inte har helt fel för mig så har fujis frontiermaskiner ett läge för s/v men det går ofta lika bra att köra bilderna i läget för färg vilket man har mer kontroll i.

Hoppas det hjälper dig!

MVH Uffe

det finns en faktor till som är av betydelse. Svv bilder på färg papper är mycket känsliga för betraktningsljuset. Bilden kan se grå ut i norrljus, och skifta både i grönt och magenta beroende på vilket konstljus bilden betraktas i. Det är ju ganska vanligt med enegisparlampor idag och det kan vara så att det är din skrivbordslampa som är en del av problemet. Börja med att kolla bilderna i norrljus, är det ett stick även då tala med ditt labb, har dom kört bilderna digitalt eller optiskt? Dom som använder ett digitallab ska enkelt kunna ge dig "svv bilder", har dom en optisk maskin ställer det lite större krav på användaren men det ska gå att få till en vettig kanal och färgbalans. Problemet är väl att det är en liten volym av svv-C41 samtidigt som det finns flera olika typer av filmer. Det gör det svårt att ha optimerade kanaler till alla filmer. Tyvärr är det nog så att svv är idag något som entusiaster håller på med och det måste stå en sådan både utanför och innanför disken för att det ska bli riktigt bra!

Kodak hade tidigare ett papper som hette ektamax, det var ett monokromt papper för RA-4. Man slapp att färgerna vandrade beroende på sloparna men kom inte ifrån känsligheten för betrakningsljuset. Dessutom var papperet känsligt för konditionen på blekfixet. Jag har inte själv använt det på ca 3-4år och vet inte om det fortfarande är tillgängligt. Jag vill minnas att sista gången jag skulle köpa det så varnades jag för att det bara var avsett för SM-kemi. Eftersom jag inte var nöjd med resultatet så valde vi andra metoder för den produktionen.

Olle Lundström

Tack alla ni för era svar, roligt att ni engagerar er! :)

Är det någon som bestämt vet att det idag finns (eller att det inte finns) särskilda svartvita papper till minilabbar för C41?

-Eeros

Jag har framkallat flera rullar Ilford Xp2 som är en C41 film hos VSFL med lysande resultat! Däremot klarade de inte av Kodak B+W utan färgstick, var inte nöjd med Kodak T400CN heller för den delen. Nä... om jag ska ta fler C41 svartvita filmer så blir det Ilford XP2 och sen framkalla hos VSFL.

ANNONS