Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grönruteläge på K-7 & kontinuerlig AF ?

Produkter
(logga in för att koppla)

matti

Aktiv medlem
Hej

Jag sålde min K-7:a till en glad fotoamatör, pensionär, i maj. Nu ringde han och undrade varför inte kontinuerlig AF fungerade. Fundersam bjöd jag hem honom på kaffe för att kolla kameran. Han fotar mest i grönruteläge. När jag testade kameran funkar mkt riktigt inte AF-C i detta läge....men väl i P och alla andra lägen. Han hade ej manualen med så jag kunde kolla den....men visst är väl detta normalt och inget fel på kameran!?

Passade på att uppgradera firmware till 1:10 också...så farbrorn var helt nöjd och glad. Han gick hem med råd att "våga" prova andra lägen än grönrutan ;)

mvh / Matti

Har aldrig använt gröna rutan på K-7, men kan konstatera att det fungerar som du beskriver när jag nu testat.
På min K10D fungerar dock AF-C med gröna rutan (den har ínta alls lika måmga andra begränsningar i inställningarna som hos K-7).

Så här beskriver manualen till K-7 de begränsning som finns i gröna rutan. Så det finns mycket att vinna på att gå över till programautomatiken istället.

Bilagor

• grönarutan1.jpg
    grönarutan1.jpg
    80.8 KB · Visningar: 158
  • grönarutan.jpg
    grönarutan.jpg
    87.1 KB · Visningar: 162
Hej

Jag sålde min K-7:a till en glad fotoamatör, pensionär, i maj. Nu ringde han och undrade varför inte kontinuerlig AF fungerade. Fundersam bjöd jag hem honom på kaffe för att kolla kameran. Han fotar mest i grönruteläge. När jag testade kameran funkar mkt riktigt inte AF-C i detta läge....men väl i P och alla andra lägen. Han hade ej manualen med så jag kunde kolla den....men visst är väl detta normalt och inget fel på kameran!?

Passade på att uppgradera firmware till 1:10 också...så farbrorn var helt nöjd och glad. Han gick hem med råd att "våga" prova andra lägen än grönrutan ;)

mvh / Matti

Grönt läge på K-7 fungerar precis som det skall. Det läget är inte till för kameraägaren utan för de gånger man ber någon annan ta en bild. Kameraägaren får helt enkelt använda P för liknande funktion. Jag tyckte grönt läge på K10 och K20 var helt idiotiskt då det inte fungerade så. Jag har ställt om min kamera rejält så varje gång någon annan skulle ta en bild var det alltid ett elände, nu funkar det klockrent. Enkelt för utlånaren, och enkelt för den som tar bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar