Annons

Gröngölings Fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Jaxs

Medlem
Hej på er.

Har fått en Eos 400 D kamera med ett 18-55 Kit objektiv.

Jag är i praktiken värdelös fotograf då jag ej fotat mycket. Har däremot läst igenom manualen och dom olika fot teknikerna.

Känns som jag begriper lite iaf.

Nu till frågan, skall jag satsa på annan optik då jag läst att 18-55 är rätt så sunkigt.

Jag har väl tänkt använda kameran som hobby grej, ej sitta framför datorn å mixtra utan ta lite kort då och då mixade grejor inget speciellt motiv intresse.

Är dock lite teknik freak så gillar att trixa å fixa så något lite allround optik kanske jag skulle ha.

MMMMM Blev långt å bökigt detta, hoppas att någon svarar.


Mvh Magnus
 
Håller absolut med Erik, kitobjektivet är inte så dåligt som man får intryck av när man läser här (bland alla proffs...)
Tror ärligt inte att du märker någon skillnad på det och ett dyrare i början. Kör med det och byt när du märker att det inte räcker till, byt inte för att du läst att det är dåligt!
 
Hej Magnus!

Grattis till din nya kamera. Den kommer du ha mycket roligt med!

Angående objektiv: Mitt råd till dig är att använda det medföljande kitobjektivet så mycket som möjligt första tiden.

Varför det? Jo, i mitt tycke är det bäst att du tar reda på vad du behöver innan du slänger ut en massa pengar på bättre utrustning. För ett år sedan var jag i precis i samma situation som dig, med en ny 350D med kitobjektiv. Här ska plåtas! Visst ville jag ha nya objektiv, men jag hade inte råd och tur var väl det. På grund av kitobjektivets begränsningar insåg jag vad jag saknade, och lärde mig arbeta runt begränsningarna så gott jag kunde. Kunskap som jag definitivt kommer att ha nytta av när jag uppgraderar till ny utrustning i Japan i sommar. :)

Vill du ändå skaffa något nytt nu, skulle jag rekommendera ett ljusstarkt normalobjektiv med fast brännvidd, exempelvis EF 35/2,0 vilket passar bra till en kamera med liten APS-C sensor som din 400D. Billigt och mycket användbart. För kortare och längre brännvidder, använd kitobjektivet och håll koll på vilken del av skalan den står inställd på oftast när du fotar. Då vet du vad du behöver härnäst, men inte förr.

Ut och plåta! :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.