Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gröngöling behöver råd inför bröllopsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Eremark

Medlem
Hej!

Min fru har blivit tillfrågad att foto på en väns bröllop.
Vi har ju gjort klart för de att vi inte på något vis kan mäta oss med en proffsfotograf med utrustning, kunskap mm.

Nåväl. Vi har bara en enkel Nikon D60 med standard 18-55 objektiv.
Jag vill köpa ett nytt objektiv för liten peng för att få bättre bilder.
Har tittat lite och läst om olika objektiv på säljsidan men behöver lite hjälp...

Har läst lite om följande:

AF 50/f1.8D och 35/f1.8G

Någon som kan tipsa om hur man ska tänka. Vad jag förstår så är det inte AF (auutofokus?) på alla men behövs det?
Fungerar objektiven på vår D60?

Dessa små korta linsar med hög ljuskännslighet och kort brännvidd - vad är igentligen poängen och deras fördel? Vilket ändamål är de framtagna för?

Tackar på förhand!
/Martin
 
Hej!

Min fru har blivit tillfrågad att foto på en väns bröllop.
Vi har ju gjort klart för de att vi inte på något vis kan mäta oss med en proffsfotograf med utrustning, kunskap mm.

Nåväl. Vi har bara en enkel Nikon D60 med standard 18-55 objektiv.
Jag vill köpa ett nytt objektiv för liten peng för att få bättre bilder.
Har tittat lite och läst om olika objektiv på säljsidan men behöver lite hjälp...

Har läst lite om följande:

AF 50/f1.8D och 35/f1.8G

Någon som kan tipsa om hur man ska tänka. Vad jag förstår så är det inte AF (auutofokus?) på alla men behövs det?
Fungerar objektiven på vår D60?

Dessa små korta linsar med hög ljuskännslighet och kort brännvidd - vad är igentligen poängen och deras fördel? Vilket ändamål är de framtagna för?

Tackar på förhand!
/Martin

Mitt bästa tips: GÖR DET INTE!!! Bruden kommer alltid på hundra saker till som ska fotograferas oavsett vad som kommits överrens innan, och tillslut har man ett 12-timmars arbetspass + en vecka framför datorn med urval, redigering osv osv, SOM INGEN VILL BETALA NÅGOT FÖR!!!
Dessutom lär bruden komma på saker efteråt som hon tycker att DU borde kommit på, så hon kommer bli missnöjd oavsett hur bra bilderna är.
 
En del verkar ha en överdriven respekt för bröllopsfoto. Jag tycker inte det borde vara ett problem om alla är införstådda med vad som kan förväntas. Om brudparet inte vill ta in en proffsfotograf borde de vara beredda på att acceptera lite sämre bilder. Och om detta har klargjorts innan borde det inte vara nåt problem.

Ett tips: Se till att prata med brudparet om vilka motiv de vill ha med i god tid innan. Och åk gärna till platsen/kyrkan och kolla hur omgiviningen ser ut och ta några testbilder för att kolla inställningar m.m.

Ett annat tips: Det kan vara bra att ha en backupkamera ifall nånting händer. Kolla om du kan låna av någon kompis. I så fall kan du ha olika objektiv på olika kameror.

Ett tredje tips: Var inte rädd för att ta för många bilder. Men se till att ha tillräckligt minne!

Båda objektiven du nämner funkar bra. Du får autofokus med 35:an, men jag tror den blir lite för kort för syftet. Jag tror 50mm är lagom brännvidd. Med 50/1.8D får du inte autofokus, men det är ett kanonbra objektiv för övrigt.

Däremot finns det en modell som heter 50/1.4G som medger AF (har jag för mig). Sen har även Sigma/Tamron/Tokina modeller som kan funka.
 
Hej!

Jag tycker absolut att hon ska göra det om det nu är en vän, som förstår vad det innebär. Att bilderna kanske inte går att jämföra med just ett proffs, men sen och andra sidan så är kan det ju bli bra härliga bilder ändå.

Jag kommer ihåg det första bröllopet jag fotograferade, jag var jättenervös, men när man väl kom in i det så flöt det bara på. Men glömmer saker i början och är efterklok. Men, är vännen införstådd med det, tycker jag absolut att ni ska köra.

Med tanke på objektivet, så tycker jag att ni ska besöka kyrkan i föväg och planera hur ni ska fotografera. Titta på bilder ifrån andra fotografer och ta inspiration där ifrån.

Man måste börja någonstans och det handlar inte alltid om pengar för alla.

Är alla införstådda med att det inte är en inbiten bröllopsfotograf som tar bilderna och att man inte heller kan ställa de kraven så tycker jag som sagt att det bara är att tacka ja...
 
Hehe, nu överdrev du lite Daniel va?
Det låter som du har väldigt dåligt med erfarenhet för att foto bröllop. Vill paret inte hyra in en fotograf och väldigt gärna vill att din fru fotar så är det väll bara köra då.
Objektiven du har valt är bra för ändamålet. Smyg o ställ dig i ett hörn i kyrkan bakom eller på sidan av prästen där du syns så lite som möjligt. Ställ din kamera på bländare 1.8, sen brukar man få ligga mellan ISO 400-800 och 125 slutare beroende på kyrka och ljus.
Innan det brukar det vara själva bröllopsbilden som tas. Ses på ett fint ställe MINST två timmar innan vigseln, räkna med en timmes fotande.
Men jag tror hon behöver blugga på kameran lite, hur den fungerar och så.
 
Klart du ska köra på :)
Jag akn inte svara på hur Nikonobjektiven fungerar på din kamera eftersom jag inte kör det själv.
Men för att svara på en av dina frågor, den höga ljusstyrkan har du nytta av på två sätt. Det vanligaste är att man försöker undvika blixt i kyrkan, det innebär att du behöver hög ljusstyrka och sannolikt höga ISOtal när du fotar själva ceremonin inne i kyrkan. Mitt råd där är att inte vara rädd för att använda dom höga ISO:na. En brusig bild med skärpa är bättre en en ickebrusigbild med rörelseoskärpa...
Det andra sättet du har nytta av den höga ljusstyrkan är att stora bländaröppningar (Låga F värden) ger ett kort skärpedjup, dvs "blurrig" bakgrund. Detta brukar vara praxis när man fotar porträtt av alla dess slag, så även brudpar. Dessutom kan du leka med bilderna, buketten i fokus på en sten med ett blurrigt brudpar i bakgrunden mm.
Så därför vill du ha ljusstarka objektiv.
Sen kan jag väl fundera lite på om du inte skulle vilja ha ett lite "längre" objektiv än 50mm, men det är ju olika hur man vill fota. På bröllop använder jag mitt 70-200 väldigt mycket till olika porträttsituationer. Men du klarar dig alldeles säkert med dom du sagt. (Känenr ni ingen att låna lite grejor av? De är ju aldrig fel att ha en extrakamera med tex, OM det skulle hända något med kameran)
 
Tack för alla svar med bra ideer och tips. (Även du Daniel gav oss något att tänka på ;) )

Jo visst skulle jag vilja ha ett bättre zoomobjektiv, men det har vi inga pengar till just nu. De små korta ligger ju rätt i pris...

Extrakamera får vi undersöka om någon har.

Mer tips tack!!!!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.