Annons

Gröna prickar i D60-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Gröna prickar

Hej ja det är ganska konstigt det där med gröna prickar, jag har själv en d30 och råkar ut för samma saker gröna prickar har även fått en del röda prickar. När man fotograferar i mörker så använder man en spesiell film typ 400 asa eller mer o när man fotar i mörker med en digital så försöker man använda 100asa för det ger ju bäst resultat om man lyckas Ja skit samma comos sensorn är gjord för daxsljus man kan underexponera bilden ett steg så får man bort prickarna.
 
röda, gröna och blå på min D60

Jag har en del gröna prickar på min D60 också! *Tror* det är bara när jag har lite längre tid, > 2-3 minuter. bilder med exponeringstid < 30 sek hittar jag inga prickar i. Hittade lite röda och blå också... Hmmm, RGB, är typiskt sensor fel eller så är den inte bättre än så bara???
 
Ja du verkar ju redan veta vad det är men i alla fall.

Om man tittar på din bild så ser man tydligt att den gula pricken kommer från det bortre gatljuset och den gröna från helljuset på bilen som sticker fram bakom den voltade bilen.
 
Hot pixels kan man även få vid kortare slutartider har jag märkt..

Fredrik: Använde du blixt, vilka slutartider/ISO tal gäller det?

/Christian
 
Det är en reflex inne i optiken ,Fredrik. Du har en stark strålkastare från bilen som studsar mellan linserna. Den mattas av av antireflexbehandlingen, (som f.ö. är grön).
Därav den gröna färgen.

mvh
Patrik,Canon
 
marco skrev:
en bild med prickar...

När du tar en exponering på 1 minut eller mer så kan du få hot pixels. Det är väldigt få i d60n jämfört med många andra digitalkameror.

Det syns mer ju längre exponering du tar och ju mer du i efterhand ökar kontrasten i bilden. Testa och ta typ 4 minuter (med lens cap på) på iso 800 och justera histogramet för att dra upp ljuset i bilden och notera en tjock bord av röda heta pixlar längs med högra sidan av bilden.. det är pga någon komponent i kameran som blir varm och som sitter nära CMOS:en.
Ju varmare det är ju fler hot pixels.
hot pixels kan va gröna röda och blå :)

Du kan bli av med dessa genom att kalibrera din bild med en dark frame.

Om du tar en 2 minuters på säg iso 100 på ett objekt.. vi kallar detta för light frame..
Direkt efter (när du fotat klart) tar du en dark frame där du sätter på ett skydd för objektivet och tar en bild med samma inställningar som ligth framen.

Sedan kalibrerar du bilden genom att subtrahera dark frame från light frame. SEN kan du börja behandla bilden. Du kalibrerar alltså innan du gör någon bildbehandling.

Vissa program, som image plus, låter dig ange exponeringsfaktor vid kalibrering.. och har andra trevliga funktioner som förenklar detta arbete.. (om du har många bilder etc)
rör det sig bara om några bilder kan du använda photoshop eller liknande.

mvh

david

Ps det finns olika sätt att kalibrera dark frame.. vissa är mkt enkla men kan lämna en svart pixel där den heta pixeln var..osv. hojta om du vill ha mer info och exempel på hur man går tillväga Ds
 
eccentric skrev:

mvh

david

Ps det finns olika sätt att kalibrera dark frame.. vissa är mkt enkla men kan lämna en svart pixel där den heta pixeln var..osv. hojta om du vill ha mer info och exempel på hur man går tillväga Ds

Ja, det vore intressant och veta mer om detta då jag tar mycket bilder på natten. Vissa blir trist nog knappt användbara på grund av detta. Så det vore skönt och kunna bli av med dessa prickar...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.