Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gråkort

Produkter
(logga in för att koppla)
Håll upp kortet i det aktuella ljuset. Rikta kameran mot kortet och "fyll" sökaren med kortet. Mät och ställ in bändare och tid. Klart
 
jag är snål...

går det att göra ett eget gråkort? Ponera att jag tar ett vitt papper och sedan målar det gråare och gråare och mäter efter hand och när ljusmätaren ger samma värde som "sunny 16" har jag tillverkat ett gråkort. Några kommentarer?
Någon som har något annat förslag kanske?
Någon som har provat ovanstående?
/Erik
 
Själva anledningen till att ett diktigt gråkort kostar en slant är antagligen att dom fixat till det så att det reflekterar 18% av alla ljusets våglängder. Troligen går det lika bra med nästan vad som helst som har en neutral färg som ger samma utslag på ljusmätaren.
 
Re: jag är snål...

Pott skrev:
går det att göra ett eget gråkort? Ponera att jag tar ett vitt papper och sedan målar det gråare och gråare och mäter efter hand och när ljusmätaren ger samma värde som "sunny 16" har jag tillverkat ett gråkort. Några kommentarer?
Någon som har något annat förslag kanske?
Någon som har provat ovanstående?
/Erik

Några citat från tidigare trådar om gråkort:

Skriv ut en gråton på ett vitt papper, börja med 50% svärta.

Mät med kameran mot ett vitt papper och jämför med ditt gråpapper. Skillnaden skall vara två och en tredjedels bländarsteg mellan dem.

Justera gråtonen tills du får den skillnaden, då har du ett gråkort.

För exponeringsmätning är exakt grånyans inte superviktig.

(Sedan tillhör jag dem som inte gillar gråkort för exponeringsbedömning.)
 
Vad jag känner till har senare forskning visat att ett genomsnittligt motiv egentligen återkastar 13% av ljuset och inte 18%. För att få kontinuitet i det hela har dock gråkortstillverkarna valt att fortsätta med 18% reflektion. Detta innebär att man själv måste kompensera för avvikelsen för att erhålla en "korrekt" exponering.

Även om jag inte använder gråkort själv tycker jag att det borde ha varit smidigare att låta alla nytillverkade gråkort återkasta 13%. Men det har väl antagligen att göra med att de flesta kamerahusen är kalibrerade efter 18%!?

Hur är det förresten med moderna kamerahus..kalibreras alla fortfarande efter 18%? Jag har nämligen fått för mig att exempelvis EOS-1V är kalibrerad efter 13%..men kan förstås ha fel. Någon som vet?
 
Om jag inte missminner mig så är det korrekta uttrycket att kortet skall reflektera 18% av ljus infallande i 30 graders vinkel.

Med andra ord det hänger också på hur du lutar kortet om man skall mäta noggrannt.

Rätta mig gärna om jag har fel, för det har ju hänt förr....
 
Det spelar rätt liten roll om en scen rent statistiskt i medel motsvarar 13% eller 18%.Avikelsen mellan olika motiv kan ju vara betydligt större än så. Undrar hur det statistiska underlaget av bilder vid forskningen valts ut. Det lär ju sannerligen påverka resultatet.

Det som är intressant är ju att ha ett objekt med känd ljushet och hur sin mätare förhåller sig till det objektet. Ofta vill man inte hellar ha objekt som har samma ljushet som ett gråkort i verkligheten lika ljust som ett gråkort i den färdiga bilden.

/Richard
 
forstheim skrev:
Hur är det förresten med moderna kamerahus..kalibreras alla fortfarande efter 18%? Jag har nämligen fått för mig att exempelvis EOS-1V är kalibrerad efter 13%..men kan förstås ha fel. Någon som vet?
Jag vet inte hur det är med kamerahusen, men Sekonics lösa mätare är kalibrerade efter 12,5%, Minoltas dito 14%.

Olle
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar