Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gråkort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag har funderat lite på att köpa ett gråkort eller ett sånt svart/grått/vitt kort.

Det jag undrar över är om det skiljer något nämnvärt mellan bra och dåliga gråkort eller varför kostar de annars 300-1000 kr/st hos Kaffebrus och Cyberphoto? Förutom de små pappbitarna alltså. Jag vill gärna ha ett lite större ihopvikbart.

Jag tycker det känns svindyrt, men det kanske är det som krävs?

Är det något annat man bör tänka på med de här korten?

Inte svar på frågan men liten prisupplysning på ett specifikt gråkort. Har inte hunnit prova mitt Lastolite med artikelnummer 1250. 30x30 cm och hopvikbart med lite påse. Kostade 395 på ScandinavianPhoto och 499 på JapanPhoto.

En dyrare men också mycket bättre lösning är X-rite Colorchecker card.
Med den kan man skapa en färgprofil för kameran samtidigt som den fungerar som ett gråkort.
Dessutom är kortet i ett smart format som är lätt att ta med.
Färgerna blir mer korrekta och man kan enkelt vitbalansera.
Till exempel Canon gör gärna orange till rött. Med en kameraanpassad färgprofil blir orange just det orange och grönt gräs bli naturligt grönt.
Det är så bra att ett X-rite colorchecker card borde finnas i varje kameraväska.
Nej jag har ingen provision från X-rite

Ok, tack!

Oskar: Tack för tipset!

Niklas: Det uppskattas!

Mats: Ska kika på den, men nu var det ju billigare jag var ute efter ;-)

Men å andra sidan, den kan ju ge mer för pengarna utan att vara billig, det är absolut intressant om den motsvarar det!

Angående kvalité så hittade jag den här sidan:

http://www.extremetech.com/article2/0,3973,13764,00.asp

Det verkar som att det krävs en viss kvalité hos ett gråkort, det räcker inte med att det ser grått ut i ett visst ljus...

Du har rätt så heter den. Den är suverän. Du får mer korrekta färger direkt och mer stuns i dem utan att börja dra i några reglage.
Bäst fungerar det ihop med Lightroom eller Photoshop.
Så priset kan tyckas högt men det ger så mycket mer än bara ett gråkort.

Jag fick ett vykortsstort gråkort med den engelskspråkiga Canon 7D-boken som jag köpte på fotomässan. Nu får jag dock sätta mig in i hur ett sådant skall användas.

Det är grått på ena sidan och har ett rutnät med olika färger på andra sidan.

Det verkar som om man kunde använda ett sådant t ex enligt följande:

Man kommer till ett ställe/ en miljö. Tar en bild (första bilden) där kortet är med, och sedan skall man kunna justera alla bilder enligt de justeringar man gör på denna första bild.

Man ser att det alltid finns något nytt lära, och tyvärr något grundläggande, som man tycker att man borde kunna "redan".

I övrigt gissar jag att ytan på dessa gråkort är utformad på något speciellt sätt, och det är därför de blir så dyra, annars kunde man väl göra en utskrift från en dator. Varje färg har ju en specifik kod, så enskilda färger skall det väl gå att få till?

Att få en absolut neutral grå yta i 18% kräver en del. det är inte bara köra i en tryckpress.
Skall an dessutom ha med ett antal färgnyanser med korrekt angivna nyanser så kräver det en hel del.
Ibland vill vi ha absolut korrekt färgåtergivning. Säg att vi skall fotografera garnnystan i dagsljus och vi vill få färgerna så korrekta som möjligt. Då hjälper oss gråkortet att sätta vitbalansen rätt.
I dagsljus bör det då bli cirka 5500 Kelvin.
Det innebär dock inte att kameran återger färgerna rätt. En Canon kamera kommer visa t.ex. orange som i det närmaste rött. Grönt blir mörkgrönt osv.
Med en bild av X-rite Passport Colorchecker i samma ljus och bild så kan man skapa en kameraprofil som korrigerar färgprofilen till att bli betydligt mer korrekt. Våra garnnystan har ungefär samma färg som i verkligheten.
Om vi i ett annat fall fotograferar ett par i enbart stearinlusbelysning med min favorit optik Canon 85/1,2 så vill jag inte balansera ut vitpunkten mot ett gråkort.
Det skulle ge ett ljus som är neutral vitt och hela atmosfären hade varit borta.
I det fallet vill jag att det röda ljuset skall finnas kvar. Då finns ingen rätt balansering mot ett gråkort. Man måste gå på känsla.

För att få bättre färger (bl a 7D), borde jag göra om bildstilarna då? För att inte tala om att skapa nya?

Jag har en BMW K 1200 RS -98 som är gul (+schackbrädsmönster). Nu blev färgen tidigt känd för att blekna, och när jag fotograferar hojen, så ser jag en tydlig skillnad mellan verkligheten och bilden i varje fall på LCD-skärmen (jpg). Jag testade en gång med att ändra på temperaturen, och man får ju bättre resultat. Det är tur att hojen inte springer iväg medan man fipplar med kameran...

Ska du använda gråkortet för färgbalansering eller exponeringsmätning? Det är två olika saker.

Tja, både ock var väl tanken.

Mest för färgbalansering dock, exponeringen är ju inte lika svår att pricka rätt med efteråt inbillar jag mig? Iallafall verkar kameran vara bättre på att pricka rätt där än med färgen.

En dyrare men också mycket bättre lösning är X-rite Colorchecker card.

Har sett ett sådant men inte provat själv. En fråga är hur känslig den är när man har ljus från flera olika riktningar? Måste färgkarta vara väl belyst eller räcker det lite på måfå? Frågar eftersom jag har samma funderingar.

WhiBal tyckte jag var helt suverän när jag kollade deras videofilmer.

Har även fastnat för Spyder kalibrering och då följer det ju med en SpyderCube när man köper en komplett kalibreringsset kamera-dator-skrivare, finns det någon här som har testat kuben? Den verkar opraktisk.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto