Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gråkort

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Är ute efter ett billigt enkelt gråkort av den 4 kantiga typen som ser ut som comhem´s loggo kan någon tipsa mig
/Simon

Är väl billigare att skriva ut ett eget ? Det gjorde jag iaf och det funkar för mina enkla krav :) Skrev ut d å limmade på en isskrapa så går det inte sönder hela tiden.

Är väl billigare att skriva ut ett eget ? Det gjorde jag iaf och det funkar för mina enkla krav :) Skrev ut d å limmade på en isskrapa så går det inte sönder hela tiden.

Kontrollmät den med en spektrofotometer så att du vet att den är helt jämn i sin spektrala reflektion. Annars kommer den inte vara grå under olika ljusförhållanden :)

Kort sagt, det är inte så enkelt att göra ett bra gråkort som det kan verka. Så billigare är det ju, men det är inte så troligt att du får rätt resultat.

Stefan

Som sagt enkla krav kanske mest för att testa det. Men ja antar att dom "riktiga" är gjorda på "bättre" material. Men dom finns ju att köpa överallt. ebay har säkert billiga :)

Det finns ett antal gånger jag har haft nytta av qp-card stora gråkort med den vitaste ytan och det är är när man skall försöka balansera upp högisobilder med mycket färgbrus i, då är den ljusaste delen att föredra eftersom den innehåller minst färgbrus.

Kontrollmät den med en spektrofotometer så att du vet att den är helt jämn i sin spektrala reflektion. Annars kommer den inte vara grå under olika ljusförhållanden :)
Hela vitsen med ett gråkort är att det inte är grått under alla ljusförhållanden, utan reflekterar det omgivande ljuset så som det faller mot kortet. Annars skulle du inte kunna använda det för att vitbalansera.

Hela vitsen med ett gråkort är att det inte är grått under alla ljusförhållanden, utan reflekterar det omgivande ljuset så som det faller mot kortet. Annars skulle du inte kunna använda det för att vitbalansera.

Nja, du missuppfattar mig. Om pigmentet har metameriska tendenser, så att den är magenta under vissa ljus och grön under andra ljus, så går det inte att använda den för vitbalansering. Nästan alla pigment har sådana tendenser, så de som tillverkar gråkort måste välja rätt noga för att hitta fram till sådana pigment som inte uppvisar detta beteende.

Stefan

I Scott Kelbys bok "Photoshop CS3 för digitalfotografer" finns det ett gråkort.
Den kostar väl en trehundring eller nå't. Då får du en massa nyttigheter att läsa på köpet så att säga.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto