Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gråkort för rätt exponering i studiomiljö

Produkter
(logga in för att koppla)

Thirtwain

Aktiv medlem
Hej, jag tänkte använda mig av gråkort för att fota porträtt i studiomiljö, dvs slavblixtar, softbox osv.

1. För det första har jag väl ingen nytta av att titta på kamerans ljusmätare eftersom den läser av ljuset INNAN blixtarna avfyras. Eller hur?

2. Alltså måste jag titta på histogrammet?

3. Använder jag gråkort med bara 18% grå bör histogrammet se ut som bild 1.jpg ?

4. Använder jag gråkort med grå, svart, vitt (bättre för då kan jag justera svart- och vit-punkt i raw) bör histogrammet se ut som bild 2jpg ?

5. Nu till det riktigt krångliga. Se bifogad bild studio.jpg för hur jag har tänkt mig ljussättningen. Naturligtvis vill jag ställa in blixtar och bländarvärde så jag får en bra exponering med grå,svart,vit-kortet där modellen kommer att stå. Men jag vill ju även ha en kontrollerad exponering på bakgrunden till höger och vänster om modellen.Bör de histogrammen om jag använder grå,svart,vit-kortet se ut så som vänster.jpg respektive hoger.jpg?
 

Bilagor

  • vanster.jpg
    vanster.jpg
    22.4 KB · Visningar: 333
  • hoger.jpg
    hoger.jpg
    22.5 KB · Visningar: 329
  • 1.jpg
    1.jpg
    21.3 KB · Visningar: 335
  • 2.jpg
    2.jpg
    22.3 KB · Visningar: 331
  • studio.jpg
    studio.jpg
    9 KB · Visningar: 328
Konstaterar att ni inte kan se vad bilderna heter när de läggs upp. Här en förklaring:

Bild 2.jpg = längst ner
Bild 1.jpg = näst längst ner
hoger.jpg = näst högst upp
vanster.jpg = högst upp

Förvirrande...?
 
Exponera till höger om du kollar på histogrammet, men histogrammet visar ändå fel ifall du kör RAW då kameran visar en jpg histogram. Alltså har du lite kvar innan du har blåst ut högdagarna...


Vet inte ifall detta gav dig något... men din fråga var lika krånglig som mitt svar ;)
 
gråkortet har du mer nytta av för att rgb balansera bilden, att använda kortet för att exponera rätt fungerar inte då du måste bestämma omfånget i bilden (ljussättningen) och se till att sensorn klarar av detta omfång, du får mao ljussätta utifrån att sensorn klarar ca 3 möjligen 4 steg högdager utifrån gråkortets reflektion, enklast är då att kolla histogramet och sänka de ljuskällor som ligger utanför.
Sedan beror det på vad du vill uppnå exv med bakgrunden, en ljuskälla på bakgrunden kan ses som snålt och vara svårstyrt.
Blixt2 kan med fördel användas och med reflexskärm på motsatta sida och då kan du ta bort blixt 1. varför inte en blixt från ovan/bakifrån och exv ljussättning av exv hår.
testa dig fram
 
Senast ändrad:
Tack för svar. Syftet med sidoljuset på bakgrunden är att göra den tonad så att den är ljusare på modellens mörka sida och mörkare på modellens ljusa sida; det är ett trick som användes redan av de gamla porträttmålarna för att förstärka känslan av tredimensionalitet i modellen.

T_M om jag förstår dig rätt så kan histogrammet "gå utanför ramarna" när jag fotar i raw eftersom raw pallar lite mer än det jpeg-histogram som visas innnan bilden blir utfrätt/sotad?

För övrigt har jag hört att Nikon D70S (den kamera jag använder) underexponerar något; alltså kan man kräma på med lite mer ljus än man tror när man fotar med Nikon.

Macrobild, jag gillar ditt förslag med ljus bakifrån-ovanifrån. En reflexskärm borde funka. Men det där med att bestämma omfånget i bilden förstår jag inte riktigt.Jag citerar:

"du måste bestämma omfånget i bilden (ljussättningen) och se till att sensorn klarar av detta omfång, du får mao ljussätta utifrån att sensorn klarar ca 3 möjligen 4 steg högdager utifrån gråkortets reflektion, enklast är då att kolla histogramet och sänka de ljuskällor som ligger utanför."

Sänka de ljuskällor som ligger utanför.Utanför vad?

/Staffan
 
med utanför menar jag de ljuskällor som du vill ev förstärka bilden med, exv sidoupplättning, backljus upplättning så att de inte ligger så högt att du förlorar teckning i högdager.
 
Som sagt så tar histogrammet i kameran hänsyn till alla de bildstilsinställningar som du kan göra i kameran. Alltså om du ökar på kontrasten tex så sticker histogrammet iväg kraftigt felvisande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.