Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gråfilter, stora bländare, dagsljus och skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

JazzBass

Aktiv medlem
Hej,

Jag skulle gärna använda mina ljusstarka fasta objektiv lite mer på stora öppningar i dagsljus, men slutartiden blir lätt alltför kort, hamnar lätt på 1/4000s som är kortast möjliga slutartid i min kamera som har iso 200 som grundiso. Jag har nyligen införskaffat ett Cokin filterset med bl.a. ett ND8. Det lilla jag fotat med dessa filter har varit landskap med dubbla filter (ND8 och graduerat ND4/8) och jag tycker mig märka att skärpan lider lite av filtren på de bilderna, kanske speciellt på korta brännvidder.

De av er som använt typ 50/1,4 eller 85/1,8 med cokin ND8 gråfilter för porträtt - hur blir skärpan om ni jämför med bilder utan filter? Tänkte att jag skulle fråga er först innan jag testar själv. :) Ska fotografera ett bröllop i sommar och tänkte använda denna kombination + blixt för (förhoppningsvis) en del fina bilder i motljus. Om skärpan blir dålig med dessa plastfilter, finns det andra som man kan skruva på som har bättre egenskaper? Jag vill inte behöva blända ner till f/11-16 för att klara blixtsynktiden... Dela gärna med er av era erfarenheter.

Tack på förhand.

Några reflektioner.

Cokins plastfilter brukar inte direkt hyllas för sin skärpa. Sätter du dessutom två st efter varandra så.... blir det ännu sämre. Själv använder jag då och då ett gråfilter från Hoya som inte påverkar skärpan synbart. Jag är rätt petig med skärpan men har faktiskt inte granskat bilder tagna med detta filter då jag inte haft någon anledning till det, Skärpan är ok. Foto eller om det var aktuell fotografi testade av detta ämne för en massa år sedan. Bla mätte de brännvidden i filtren. Samtliga glasfilter (även cokins) påverkade inte bildernas skärpa mätbart och hade en brännvidd som i praktien var oändlig medan plastfiltren gjorde det och hade en brännvidd som påverkade bilderna.

Så min erfarenhet från gråfilter ( i glas) är att de inte påverkar skärpan i praktiken. Däremot påverkar detta filter kameran på andra sätt, i alla fall mitt. Vitbalansen blir ofta uppåt väggarna. Det går hela tiden att fixa till i efterhand då jag fotograferar i råformat men direkt ur kameran blir bilderna lätt grön/gula. Konstigt nog så tycks alltså kamerans VB klura ut fel vitbalans när filtret sitter på. Sätter jag VB manuellt mot ett gråkort så blir det hur bra som helst direkt ur kameran, Det är alltså bara autoVB som "bråkar" och då i kombination med filtret

Nästa problem är AF. Jag plåtar mycket actionbilder som ställer rätt höga krav på AF. Speciellt i kombination med hög bps. Med gråfiltret går det märkbart långsammare och med sämre precision. Givetvis pga mindre ljus till sensorn men det konstiga är att med precis samma värden utan filtret så är det inga problem. Tex 1/500s och f4 med filtret i strålande sol och 1/500s och f4 utan filtret i lite sämre ljus borde väl ge precis samma mängd ljus på sensorn..... men trots det går AF alltså märkbart sämre med filtret....

Tack för ditt svar! Jag kanske skaffar ett skilt gråfilter i glas då, men jag ska först se hur stor skillnaden blir med de jag har jämfört med utan filter (i god tid innan bröllopet). Det fina med Cokins filter är ju att man inte behöver dubbletter av dem för att få dem att passa på olika objektiv med olika diametrar utan endast en adapterring per gängstorlek behövs, och jag vill ju använda dem i första hand.

Jag har märkt att vitbalansen blir lite skum med filtren, så jag ska nog använda raw för de mer krävande bilderna.

Vitbalansen blir ofta uppåt väggarna. Det går hela tiden att fixa till i efterhand då jag fotograferar i råformat men direkt ur kameran blir bilderna lätt grön/gula. Konstigt nog så tycks alltså kamerans VB klura ut fel vitbalans när filtret sitter på. Sätter jag VB manuellt mot ett gråkort så blir det hur bra som helst direkt ur kameran, Det är alltså bara autoVB som "bråkar" och då i kombination med filtret.
Även om ett gråfilter är helt perfekt i synligt ljus är det inte alls säkert att det dämpar annat, t.ex. IR, lika mycket. Detta kan lura automatisk vitbalansering och ge färgförändringar med kraftiga gråfilter. Anledningen är att sensorn är känslig för IR och även om IR-filtret framför sensorn dämpar blir det i alla fall proportionellt mer IR om gråfiltret dämpar synligt ljus men inte IR-ljus.

Det fina med Cokins filter är ju att man inte behöver dubbletter av dem för att få dem att passa på olika objektiv med olika diametrar utan endast en adapterring per gängstorlek behövs, ...
Det finns step-ringar för runda glasfilter också. Köp filter efter din största filtergänga och använd step-ringar för de mindre objektiven.

Upplättningsblixt utomhus i solsken kan man ju även fixa med hjälp av high-speed-sync. Nu vet jag inte vilken kamera eller blixt du har, men åtminstone Canons, Nikons och Pentax originalblixtar klarar det vad jag vet. Då kan du använda blixt på vilken slutartid du vill, även 1/4000 om så behövs för att matcha stor bländaröppning och starkt solljus. Nackdelen är att blixten tappar i styrka så fort du kör snabbare tider än synktiden. Ju snabbare slutartid, desto mer tappar blixten i styrka, vilket beror på att blixtljuset pulsas ut. Å andra sidan, börjar du montera gråfilter så måste ju blixten skicka ut mer ljus också... kanske är ett nollsummespel?

Det finns tillfällen när i alla fall jag behöver använda gråfiltret och det är nästan uteslutande vid actionfoto. Jag plåtar mycket motocross och tycker att bilder som är helt frysta lätt blir trista. Dvs jag vill ha "snurriga" hjul och panoreringar etc samtidigt som ett kort skärpedjup är att föredra.

Min kamera har iso200 som lägsta "riktiga" värde´ och det är på tok för högt en solig dag för att få de värden jag oftast eftersträvar. ca 1/320-1/400 och f4-5,6. Det räcker inte ens med att sätta kameran på iso100. Nä, pang på med gråfiltret och plåta på bara :)

Stepringar är helt klart en idé. Att jag inte tänkt på det... :)

Har inte riktigt tagit reda på hur det där med high speed sync funkar, om det ens gör det med min D90. Tycker dessutom att SB600-blixten har för lite knappar, vilket gör den lite svåranvänd....

Håll an nu - det finns andra tillverkare av fyrkantiga insticksfilter än Cokin. Bättre optiska prestanda, men till lite andra priser. Leta efter Lee eller HiTech. Hållarna skiljer sig lite åt i storlek, men det går att anpassa.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto