Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gråfilter eller snabbare synktid?

Produkter
(logga in för att koppla)

mrpimmy

Aktiv medlem
Hej.

Jag har två Elinchrom d-lite 2 och en bx500ri. Jag har funderat på och kunna ha dessa portabla, och läst mycket och bra om vagabond mini, http://www.paulcbuff.com/vm120-230v.php

Men. Nu slår det mig att ifall jag ska börja fota med blixt ute vid solljus så kommer jag vilja använda snabbare slutar än 1/200. Hur fixar ni detta, använder ni ett gråfilter eller finns det snabbare mottagare och sändare att köpa som klarar snabbare sync? Eller kan man göra på något annat sätt?

Blir det inte svårt med fokus med ett gråfilter, eller det behöver inte mörka ner så mycket?

Edit: gråfilter
 
Senast ändrad:
Jag antar att du menar gråfilter. Gråkort är ett papperskort som man använder för att bestämma exponeringen.

Min första fråga är varför du vill använda snabbare slutartid. Eftersom du pratar om gråkort så antar jag det är för att minska ljusinsläppet och kunna använda kortare skärpedjup. Då är gåfilter en enkel och billig lösning. Det blir som att använda lägre ISO eller om ljuset var svagare. Om du använder ett filter som tar ner exponeringen 3 steg en solig dag så får du ändå in mycket mer ljus än du skulle fått om du fotograferade inomhus på kvällen. Och även inomhus brukar autofokusen fungera.

I starkt solsken kan det krävas en helt del effekt hos blixten, i alla fall om man vill använda softbox och inte behöva ställa blixten alldeles ära motivet,

En del vill ha snabba slutartider för att slippa rörelseoskärpa när det befintliga ljuset är lika kraftigt som solljuset (i ett helt mörkt rum påverkar inte slutartiden motivet alls vid blixtfotografering). Då finns det två lösningar på problemet att slutaren inte är helt öppen vid något tillfälle under exponeringen.

Båda lösningarna bygger på att blixtljusets brinntid ska bli lika lång som slutartiden. Normalt är en blixt brinntid kortare än slutartiden. Kan vara 1/50.000 sekund.

Lösning ett är att blixten skickar flera blixtar efter varandra. Ett pulserande ljus. Det används i kamerablixtar från Canon, Nikon, Sony osv

Den andra lösningen är att ha en blixtlampa med lång brinntid. Det har Broncolor och jag tror även att Elinchrom har det. Eftersom du har Elinchrom så kan du mejla AIfo och fråga om dina blixtar fungerar för den här tekniken.
 
Jag antar att du menar gråfilter. Gråkort är ett papperskort som man använder för att bestämma exponeringen.

Min första fråga är varför du vill använda snabbare slutartid. Eftersom du pratar om gråkort så antar jag det är för att minska ljusinsläppet och kunna använda kortare skärpedjup. Då är gåfilter en enkel och billig lösning. Det blir som att använda lägre ISO eller om ljuset var svagare. Om du använder ett filter som tar ner exponeringen 3 steg en solig dag så får du ändå in mycket mer ljus än du skulle fått om du fotograferade inomhus på kvällen. Och även inomhus brukar autofokusen fungera.

I starkt solsken kan det krävas en helt del effekt hos blixten, i alla fall om man vill använda softbox och inte behöva ställa blixten alldeles ära motivet,

En del vill ha snabba slutartider för att slippa rörelseoskärpa när det befintliga ljuset är lika kraftigt som solljuset (i ett helt mörkt rum påverkar inte slutartiden motivet alls vid blixtfotografering). Då finns det två lösningar på problemet att slutaren inte är helt öppen vid något tillfälle under exponeringen.

Båda lösningarna bygger på att blixtljusets brinntid ska bli lika lång som slutartiden. Normalt är en blixt brinntid kortare än slutartiden. Kan vara 1/50.000 sekund.

Lösning ett är att blixten skickar flera blixtar efter varandra. Ett pulserande ljus. Det används i kamerablixtar från Canon, Nikon, Sony osv

Den andra lösningen är att ha en blixtlampa med lång brinntid. Det har Broncolor och jag tror även att Elinchrom har det. Eftersom du har Elinchrom så kan du mejla AIfo och fråga om dina blixtar fungerar för den här tekniken.

Tusen tack.

Givetvis gråfilter, tack.

Jag var kanske inte så bra på att förklara. Blixtarnas sändare och mottagare klarar snabbast 1/200 (1/250, men det funkar inte lika bra). Om jag då ska använda blixten när det är väldigt ljust, en solig dag, fotar modeller, och vill ha bakgrunden bra exponerad så behöver jag ha en snabbare slutare än 1/200 så till vida jag inte vill använda mindre bländare än 8, vilket jag inte kommer vilja. Och jag har inte läst någonstans att jag kan få blixten att brinna längre, och är helt säker på att jag inte kan använda pulserande ljus.
 
Jag var kanske inte så bra på att förklara. Blixtarnas sändare och mottagare klarar snabbast 1/200 (1/250, men det funkar inte lika bra). Om jag då ska använda blixten när det är väldigt ljust, en solig dag, fotar modeller, och vill ha bakgrunden bra exponerad så behöver jag ha en snabbare slutare än 1/200 så till vida jag inte vill använda mindre bländare än 8, vilket jag inte kommer vilja. Och jag har inte läst någonstans att jag kan få blixten att brinna längre, och är helt säker på att jag inte kan använda pulserande ljus.

I så fall kan du köra gråfilter på objektivet. Det blir som att du haft lägre ISO inställt på kameran.
 
I så fall kan du köra gråfilter på objektivet. Det blir som att du haft lägre ISO inställt på kameran.

Tusen tack. Hm.Finns det något annat sätt? Finns det sändare och mottagare som är snabbare, fast jag kan använda samma blixtar?

Kör en Canon 60d. Jag har även funderat på att köpa en liten speedlight, bara för att trigga elinchromblixtarna... Men bara löst tänkande, blir alldeles för dyrt och för stort projekt. Skulle ju vilja slippa gråkort.

Annars så skulle jag ju kunna köpa någon speedlight för att använda som blixt, men de är ju inte alls lika starka som mina elinchrom, som jag också redan har... Förslag?
 
Kan Du inte skruva ner ljusstyrkan på blixtarna till en 1/16 eller så?
Ställa blixtarna längre bort?

Annars gör ju gråfilter precis det du vill :)
 
Tusen tack. Hm.Finns det något annat sätt? Finns det sändare och mottagare som är snabbare, fast jag kan använda samma blixtar?

Det handlar egentligen inte om att sändaren på något sätt ska vara snabbare utan att den ska stödja teknik för att blixten ska kunna pulsera ut ljuset. PocketWizard har sådana sändare för Canon och Nikon-blixtar. Canon har en egen sändare till sina sin nya blixt 600EX-RT.

MEN. En stor nackdel med pulserande blixtljus är att effekten sjunker. Och i solljus behöver du en hel del effekt. Därför är kan dina studioblixtar vara ett bra val.

Kör en Canon 60d. Jag har även funderat på att köpa en liten speedlight, bara för att trigga elinchromblixtarna... Men bara löst tänkande, blir alldeles för dyrt och för stort projekt. Skulle ju vilja slippa gråkort.

1. Varför vill du slippa gåfilter? Det är en enkel och billig lösning utan några direkta nackdelar.

2. Speedlite-utlösning kräver ändå att dina Elinchrome-blixtar har tillräckligt lång brinntid för att täcka, låt oss säga, en exponeringstid på 1/1000s. Hindrar din sändare dig från att använda kortare slutartid än 1/200s? I så fall är det billigare att använda en vanlig blixtkabel för 100-200 spänn. Plus ev blixtskoadapter för ca 150 kr.

Annars så skulle jag ju kunna köpa någon speedlight för att använda som blixt, men de är ju inte alls lika starka som mina elinchrom, som jag också redan har... Förslag?

Som sagt. Om du bara är ute efter kort skärpedjup så är gråfilter den enklaste lösningen.
 
1. Varför vill du slippa gåfilter? Det är en enkel och billig lösning utan några direkta nackdelar.

2. Speedlite-utlösning kräver ändå att dina Elinchrome-blixtar har tillräckligt lång brinntid för att täcka, låt oss säga, en exponeringstid på 1/1000s. Hindrar din sändare dig från att använda kortare slutartid än 1/200s? I så fall är det billigare att använda en vanlig blixtkabel för 100-200 spänn. Plus ev blixtskoadapter för ca 150 kr.

Jag har kört lite med en speedlight 430ex som jag lånat, med sändare, och där finns ju inte problemet med synktiden. Kan köra 1/2000 utan problem. Och jag tycker bara det är konstigt att det inte går att fixa på något sätt, vad är problemet? Och varför behövs det en speciell sändare från Canon för att det ska gå, vad är det den gör?

Så om jag fattar detta rätt: När jag kör med mina elinchrom och har en slutare på1/300 så syns ju en ridå, alltså det blir svart på halva bilden, och det är alltså första ridån? Och då behöver blixten brinna längre för att det inte ska synas, blixten ska alltså brinna medan ridån går bort? Men då fattar jag inte, varför går det inte bara att fördröja blixten i någon millisekund, kan ju inte vara så svår sak att göra?

Jag börjar lära mig och är väldigt tacksam för att du hittills har orkat förklara.
 
Därför att vid kortare tider än kamerans kortaste blixtsynctid (vanligen 1/250 s) så finns det inget tillfälle där slutaren är helt öppen.

På längre tider än blixtsynctiden öppnas första ridån, och när den är fullt öppen brinner blixten av, sedan kommer andra ridån.

Men på tider kortare än blixtsynctiden så öppnas första ridån och sen efter en viss tid, innan slutaren är helt öppen, så kommer andra ridån. Det blir alltså som en "springa" som sveper fram istället för att den öppnar och sen stänger.

Centralslutare (som man oftast har på mellanformatskameror och storformatskameror) synkar på alla tider eftersom den alltid öppnas helt och sen stänger.
 
Jag har kört lite med en speedlight 430ex som jag lånat, med sändare, och där finns ju inte problemet med synktiden. Kan köra 1/2000 utan problem. Och jag tycker bara det är konstigt att det inte går att fixa på något sätt, vad är problemet? Och varför behövs det en speciell sändare från Canon för att det ska gå, vad är det den gör?

Det finns flera sändare som klarar detta med Canons blixtar, exempelvis PocketWizard. För att det ska fungera måste blixten pulsera ut ljuset, men då minskar effekten.

Så om jag fattar detta rätt: När jag kör med mina elinchrom och har en slutare på1/300 så syns ju en ridå, alltså det blir svart på halva bilden, och det är alltså första ridån? Och då behöver blixten brinna längre för att det inte ska synas, blixten ska alltså brinna medan ridån går bort? Men då fattar jag inte, varför går det inte bara att fördröja blixten i någon millisekund, kan ju inte vara så svår sak att göra?

Synktiden är den kortaste tiden då slutaren är helt öppen. Vid kortare tider blir det bara en springa mellan första och andra ridån som går över sensorn/filmen. Eftersom blixtljus normalt brinnar av mycket snabbare än en slutartid så belyses lika stor del av bilden som springan är stor. Resten av bilden blir obelyst av blixten.

För att kunna använda kortare slutartid måste alltså blixtljuset lysa under längre tid än slutaren är är öppen. Vissa studioblixtar har den fördelen att de har längre brinntid än små kamerablixtar. brinntiden kan vara så lång som 1/500s. Studioblixten förlorar inte effekt på detta, men blir mindre lämplig för att frysa extremt snabba rörelser, som en golfswing.

En liten kamerablixt (speedlite) har snabbare brinntid och kan inte komma ner i så långa tider som behövs. Däremot kan den skicka en tät serie med svagare blixtar som uppfattas som en längre blixt. Nackdelen är att effekten sjunker.
 
Därför att vid kortare tider än kamerans kortaste blixtsynctid (vanligen 1/250 s) så finns det inget tillfälle där slutaren är helt öppen.

På längre tider än blixtsynctiden öppnas första ridån, och när den är fullt öppen brinner blixten av, sedan kommer andra ridån.

Men på tider kortare än blixtsynctiden så öppnas första ridån och sen efter en viss tid, innan slutaren är helt öppen, så kommer andra ridån. Det blir alltså som en "springa" som sveper fram istället för att den öppnar och sen stänger.

Centralslutare (som man oftast har på mellanformatskameror och storformatskameror) synkar på alla tider eftersom den alltid öppnas helt och sen stänger.


Det finns flera sändare som klarar detta med Canons blixtar, exempelvis PocketWizard. För att det ska fungera måste blixten pulsera ut ljuset, men då minskar effekten.



Synktiden är den kortaste tiden då slutaren är helt öppen. Vid kortare tider blir det bara en springa mellan första och andra ridån som går över sensorn/filmen. Eftersom blixtljus normalt brinnar av mycket snabbare än en slutartid så belyses lika stor del av bilden som springan är stor. Resten av bilden blir obelyst av blixten.

För att kunna använda kortare slutartid måste alltså blixtljuset lysa under längre tid än slutaren är är öppen. Vissa studioblixtar har den fördelen att de har längre brinntid än små kamerablixtar. brinntiden kan vara så lång som 1/500s. Studioblixten förlorar inte effekt på detta, men blir mindre lämplig för att frysa extremt snabba rörelser, som en golfswing.

En liten kamerablixt (speedlite) har snabbare brinntid och kan inte komma ner i så långa tider som behövs. Däremot kan den skicka en tät serie med svagare blixtar som uppfattas som en längre blixt. Nackdelen är att effekten sjunker.


SÅÅÅÅÅÅÅ fantastiskt. Ni är underbara.

Klart som tusan, då förstår jag även de tidigare svaren du hade Magnus, att det enda som gäller är egentligen ett gråfilter. Eller så får jag köpa en svindyr speedlight, sätta på ett paraply(som kommer ta bort det ljuset jag behöver) och trycka upp det i ögat på modellen för att komma så nära som möjligt... Kul bild kanske...

Åter igen, tack.
 
Saken är att på tider kortare än 1/200 är inte hela sensorn synlig genom slutaren samtidigt utan bakre ridån börjar stänga innan främre ridån hunnit över hela sensorn. Eftersom blixten bara lyser någon 1/10 000 del blir den delen som inte är öppen oexplnerad av blixten. På riktigt korta slutartider är det bara ett tunt tunt band som är öppet mellan första och andra ridån. Därför måste blixten lysa under hela slutartiden.

Det finns knappast något bättre än gråfilter för dig tror jag.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar