Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grå trist december

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Känns som om det går klart längre mellan stunderna då kameran åker fram. Vi som bor i mellan-Sverige har inte många timmar solljus under nov-dec och det känns inte som om det blir ljust någon gång under dagen. Snön lyser med sin frånvaro...

Visserligen säger man ju att grå dagar är svartvita dagar men det räcker inte riktigt som inspiration.

Hur gör ni andra under denna årstid?
Var hittar ni motiven?

Nu är vi ju så lyckligt lottade här i trakten att vi begåvats med snö. Men annars har jag gått ner i hobbyrummet och letat motiv bland mina verktyg. Hade samma verktygsperiod förra vintern. Att det dyker upp verktyg på min sida verkar vara ett årstidstecken. Men snön gör ju all skillnad i världen för utomhusfotograferandet denna årstid.

Idag skiner solen i alla fall i Stockholm och då får man passa på att fånga dagen :). Men jag kan helt klart hålla med dig om att fotomotivationen ligger lite på is under vinterhalvåret när det bara är gråtrist väder. Jag brukar praktisera lite nattfoto alternativt macro och ha med mig blixt, eller ficklampa för att lysa upp motivet.

Lite dålig tajming att Canons nya 5D börjar skeppas ut när ljuset är som obefintligast. Är man optimistisk nog ser man det som en utmaning.
Bor man i en stad finns det ändå en hel del. Cafeer, pubar etc., eller lär känna din blixt ordentligt. Blixt utomhus kan vara spännande

Pga. sjukdom blev jag tvungen att stanna inomhus ett tag. Det blev mycket stilleben, produktmacro och jag passade på att lära mig ljussättning.

Gråväder, då försöker jag hitta motiv där gråväder kan förstärka känslan av att något ligger i vila och lite öde. Hittade en gammal festplats som snart ska rivas och fotograferade byggnader och detaljer där. Annars kan lite kala träd passa fint. Ska också försöka hitta någon nerlagd järnväg och försöka fånga motiv med spår som går genom en allé med kala grenar. Tänk om man fick lite dis och dimma till det.

/Gunnar

På vintern brukar jag ta med kameran till stan. Särskilt snyggt blir det om det har regnat samma dag. Blider måste inte alltid vara skarpa, brusfria och välexponerade. Jag brukar köra upp iso på kanske 800-1600 och ta 1/10 i slutartid, ta lite stämningsfulla bilder på stan, panorera några bilar. Men grejen är att låta det bli suddigt ibland. 1/10 är inte så lätt att hålla skarpt, så varför inte överdriva litegrann. Tycker att suddiga (rörelseoskärpa då) bilder kan ge mer kuslig känsla av vinter-rusk än alla perfekt skarpa, brusfria bilder.om man kör autovitbalans så det blir kraftiga färgstick hjälper det med:)

Veckosluten har lite dagsljus mitt på dagen. Annars är det inomhus, macro och porträtt. Man kan bläddra i gammla tidningar för att få idéer.

Jag tar numera årstidsbilder, eller till och med månadsbilder, för bland annat ett bildspel. Det gör att jag blir "tvingad" att gå ut och fotografera, novembermörkret är ju svårt att fejka i maj..
Eller åk bort till någon närliggande stad och turista lite grann, upptäck den med kameran.

Oftast finns ju ljuset bara inomhus vid den här tiden på året. Men varför inte prova att ta sportbilder? Ishockey, handboll, volleyboll, basket, gymnastik... det finns mycket. Du kanske inte är sportintresserad och det är väl heller inte nödvändigt, men lite övning i actionfoto kan ju inte heller vara fel för andra typer av fotografi vid andra tillfällen.

Jag tycker att det är ganska häftigt att gå ut och fota naturmotiv som jag fotat under sommaren nu. Men det är ju förutsatt att det har kommit någon snö.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar