ANNONS
Annons

grå himmel blir blå.....hur gör jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

macentorsk

Medlem
sitter med bild vilken behöver få skön sommar känsla. Framförallt handlar det om att göra om en grå himmel till en skön blå sommrig himmel.

Jag är väldigt ny inom detta område (sitter med CS3 paket, photoshop 10.0 extended) o är nybörjare......... drar igång o utbildar mig i grunderna snart, men skulle ändå behöva lite hjälp med ovanstående då det är lite bråttom med bilden).

så, någon som kan ge en steg för steg instruktion?

Kan du inte lägga ut bilden så ska jag försöka hjälpa dig. Det låter enklare än vad du tror men det kan bero lite på hur bilden ser ut.

Mvh / Jocke

tyvär så har jag inte bilden på denna dator..... men jag kan nog skicka den ikväll

hursom, jag är så pass grön inom området att jag inte ens vet hur jag enklast fixar bilden till forumets maxstorlek (102400 bytes, 400x400 pixels)

kanske att du kan börja där?

för bra kontroll över tonen du är ute efter skulle jag rekommendera dig att använda dig av två justeringslager för selektiv färgändring med himlen markerad i respektive lagermask där du ändrar cyan samt blå till ett passande värde mellan +60 till +100 beroende på hur mycket effekt du är ute efter

sedan finns det ett flertal andra sätt att göra det du efterfrågar och vilekt som passar bäst beror på hur ursprungsbilden ser ut

Jag rekomnderar moderskeppet. Speciellt för dig som är helt grön. Här har du en länk till en mycket givande gratis grund kurs som du kan ladda hem.

http://www.moderskeppet.se/grunderna/

Lycka till.

Länken verkar inte funka. Men prova kopiera länken. (Ctrl c) och klistra in den i adress fältet (Ctrl v) Funkade för mig iallafall.

Har just gjort en webbaserad guide för fotografer hur man gör precis detta. Tyvärr kan jag inte ge dig den eftersom min uppdragsgivare har köpt den, men jag kan komma med tips. Kan du ladda upp den högupplösta på något sätt så är det enklare.

Exempel:
(Du får gärna sno den om du klarar dig med den här usla upplösningen)

Bilagor

• hushimmel.jpg
    hushimmel.jpg
    67.3 KB · Visningar: 957
Senast ändrad:
iBoat skrev:
Har just gjort en webbaserad guide för fotografer hur man gör precis detta. Tyvärr kan jag inte ge dig den eftersom min uppdragsgivare har köpt den, men jag kan komma med tips. Kan du ladda upp den högupplösta på något sätt så är det enklare.

hmmm...... högupplösta?

iBoat skrev:

antar att du jobar med Quick selection tool (o gör någon form av mask)??...... fast det är ju väldigt svårt med trädens grenar...

Det behövs någon form av markering och i det här fallet fungerar "färgområde/Color Range" bra. Då får du markering även i alla hål bakom grenar o dyl. När du är nöjd med markeringen kan du klistra in en annan himmel i markeringen shift+cmd/ctrl+V. Lägg sedan det nya lagret i läge "multiply/multiplicera".

Lite kortfattat, men ändå...

iBoat skrev:
Det behövs någon form av markering och i det här fallet fungerar "färgområde/Color Range" bra. Då får du markering även i alla hål bakom grenar o dyl. När du är nöjd med markeringen kan du klistra in en annan himmel i markeringen shift+cmd/ctrl+V. Lägg sedan det nya lagret i läge "multiply/multiplicera".

Lite kortfattat, men ändå...

verkar bra: fråga; när jag kört color range o altså har himlen markerad, varför kan jag inte ändra färgen på den?

Det ska du kunna. Är verkligen himlen markerad? Om inte, tryck shift + kringla + i. Det bästa är att först göra markeringen till ett eget lager (kringla+J) och därefter lägga det nya lagret i multiplicera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar